Hoofdmenu

Ratten?

Gestart door martenboonstra, maart 25, 2012, 19:41:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

martenboonstra

Hallo forumleden,

Tijdens dagje slangen zoeken een aantal zoogdieren tegengekomen.

Eerste, derde en vierde foto is een uit de kluiten gewassen woelrat of toch muskusrat?
Tweede en laatste foto is een zwarte rat? Of toch een hele snelle mol?

Wat is jullie mening hierover?

Graag tot horens.

Met vriendelijke groet,


Marten

Rob Koelman

Van het dier op foto 1, 3 en 4 zou ik een woelrat maken.

Het dier op foto 2 doet het meest denken aan een mol. De staart is te kort voor zowel woelrat als zwarte rat. Zwarte ratten zijn bovendien dieren die zeer lokaal en vrijwel alleen in en rondom bebouwing voorkomen. Aparte waarneming, want mollen zie je niet zo vaak bovengronds.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

martenboonstra

Bedankt Rob voor je reactie en vaststelling.

Dan weet ik het nu in elk geval zeker.....wist niet dat een mol zo snel
kon rennen.

Heb vorig jaar eens filmpje gemaakt van mol die zich maar lastig
een weg terug in/onder de grond kon graven... altijd leuk om te zien....:blink:

Met vriendelijke groet,


Marten

Rene Janssen

Dag Marten!

Ik deel de (determinatie-) mening van Rob helemaal. heb je geen betere foto's van die mol? Ze zijn namelijk niet al te snel, wel?


René
René Janssen

Maarte5n

Citaat van: Rene Janssen op maart 27, 2012, 08:38:08 AM
Dag Marten!

Ik deel de (determinatie-) mening van Rob helemaal. heb je geen betere foto's van die mol? Ze zijn namelijk niet al te snel, wel?


René

ze zijn wel vlug maar denk niet vlug genoeg om maar 1 keer te fotograferen :duim:

die mol die ik met de hond zag had een rare aandoening die liep(rende wat best wel snel is) in een circel van 4 meter rondjes waarom weet ik niet daarna ging die een droge sloot in met lang gras..

Groet Maarten
Maarten vd Berg

martenboonstra

#5
.....als je goed kijkt dan zijn het twee verschillende fotos. De mol op foto een was behoorlijk ver van mij vandaan en had de camera op sportstand staan. Was bezig met het ontrafelen van het geritsel tussen het riet van e.e.a. zoogdier. Uit ooghoeken keek ik verderop naar iets zwarts. Het snuffelde heel even wat rond, ik keek en direct schieten met de camera, tot iets van viermaal toe over een lengte van ca. 8 acht meter. Als je berekent dat de sportsnelheid achterelkaar met ongeveer een sluitingstijd minder dan een seconde en de aftand ca. 8 meter is geweest, dan heeft de mol de afstand tussen 7 a 8 kilometer per uur afgelegd. Kan dit? Of betreft het een hardloopmol :))

Bijgaand foto 1 vanaf het begin


martenboonstra

nog enig aanvullend materiaal...

Rikstar

#7
waarom is dit geen zwarte woelrat eigenlijk?
helemaal op de laatste foto neig ik daar naar.

ofwel, blijkbaar een goed woelrattengebied wat Marten heeft bezocht!  :duim:
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre