Werk roofvogel ?

Gestart door anneliesvanklinken, maart 24, 2012, 00:10:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

anneliesvanklinken

------------start copieren----------------------------

Beste mensen op het Forum,
Is dit mogelijk het werk van een roofvogel ? Plukplaats met de resten van een Grauwe gans. Vleugels en kop van de gans nog aanwezig.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/63883455
onzeker Vogel onbekend - Aves indet. gezien op 2012-03-23 Welsum - Buitenwaarden
Foto's:

Alvast bedankt.
Groeten Annelies van Klinken

------------einde copieren----------------------------

keesschreven

Hoi Annelies,

Het gaat in ieder geval om een geplukte grauwe gans. Ik dacht eerst dat het bruine rechtsonder de vacht van een haas was, maar volgens mij is dat toch ook van grauwe gans, borstveren.

Dat het zo mooi bij dit paaltje ligt, wijst er wel op dat de gans door een roofvogel is gepakt. Er zit ook dons aan de steen, waarschijnlijk is de gans op de steen geplukt.

Maar ja, door wat? Zeearenden pakken wel eens ganzen, maar haviken kunnen het ook.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: keesschreven op maart 27, 2012, 17:43:21 PM
Het gaat in ieder geval om een geplukte grauwe gans. Ik dacht eerst dat het bruine rechtsonder de vacht van een haas was, maar volgens mij is dat toch ook van grauwe gans, borstveren.
Op de 2e foto? Dat is de kop met een stuk hals.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

keesschreven

Ah juist! Soms kijk je daar anders tegenaan.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven

anneliesvanklinken

Bedankt Kees en Jeroen voor de bevestiging dat in dit  ieder geval de plukplaats van een roofvogel is .
Op de veren waren ook geen kauwsporen te zien. Een Grauwe gans leek mij alleen een vrij grote prooi voor een Havik, nooit geweten dat volwassen Grauwe ganzen ook tot de prooidieren behoren.
De Zeearend is half februari wel in de buurt van Deventer gesignaleerd, maar daarna niet meer gezien.
Groeten Annelies

keesschreven

grote kans dat je hier met een zeearendenprooi te maken hebt...
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven

anneliesvanklinken

Hoi Kees ,
Dat zou dan betekenen dat de Zeearend toch wat vaker in het gebied is dan tot nu toe aangenomen, dat zou geweldig zijn.
Groeten Annelies

magnolia

Denken jullie dat de arend de hele vogel heeft opgegeten of heeft hij hulp gehad?
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

MarianneW

Zou best kunnen dat een zeearend hulp heeft gehad. Toen hier vorig jaar 2 maanden lang een zeearend zat , en die regelmatig een grauwe gans verorberde, werd hij constant 'geholpen' (lees: gepest) door twee zwarte kraaien die mee wilden eten. Die pikten regelmatig een stuk prooi af en zijn duidelijk niet bang voor een zeearendje  :) .
Marianne
Marianne

keesschreven

Of als hij een deel van de prooi niet opeet, kunnen er andere dieren zich er tegoed aan doen. De prooi kan dan ook worden versleept naar elders.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven