Een onbekende vogel: wellicht dus een Kip spec?

Gestart door Klaas van Dijk, maart 23, 2012, 13:32:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Deze resten (alles wat er lag & nog in mijn bezit) gevonden op 16 juni 2011 in de Eemshaven (zuidzijde, tegen de Oostpolder aan). Mijn eerste gedachten gingen uit naar zoiets als Waterhoen (kleur, grootte, vorm van de pennen). Maar:

* lengte van langste pennen is respectievelijk 156, 154 en 150 mm (pennen wat afgebeten, dus in werkelijkheid nog wat langer); is te lang voor Waterhoen (volgens Tirion Vogelsporen).
* versmalde buitenvlaggen van pennen komt niet overeen met Waterhoen.

Destijds al eens flink aan het snuffelen geweest (ook digitaal), maar nooit een stap verder gekomen. Hopelijk weet iemand raad.

Alvast bedankt voor een reactie,

Groetjes, Klaas

keesschreven

Erg veel versmalde handpennen (en lepelvormig uiteinde), sterke kromming, stevige spoel wijzen op een hoen-achtige.
Maar ik weet zo gauw niet welke...

De handpendekveren hebben iets van glans.... Kip?
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

whmvb

Ik zat ook aan kip te denken Kees, maar inderdaad, welke? In ieder geval veel te groot voor Rallen of wilde Hoenachtigen

Wim
Wim van Boekel

Klaas van Dijk

Beste Kees & Wim,

Zeer bedankt voor jullie reacties. Mijn 'eerste indruk' was dus ook een soort hoen (bijvoorbeeld gezien de 'kromme' vleugel). En dan zou Kip inderdaad wel kunnen. En bovendien lopen er wel eens -losgelaten- Kippen in de Eemshaven rond.

Bovendien wordt er veel kippemest aangevoerd (voor bemesting van de aanliggende akkers) en in de buurt van bulten kippemest hebben we ook wel eens dode Kippen gevonden.

Ik zal me eens verdiepen in verschillende typen Kip.

Groetjes, Klaas

Klaas van Dijk

Een tijdje geleden fietste ik langs een huis met kippen in de tuin. Deze kippen waren vrij klein en hadden vleugels die zo op het gezicht zowel qua kleur als qua grootte prima leken te passen bij de vleugel die ik in de Eemshaven heb gevonden. Mede gezien jullie vermoedens denk ik dus dat het inderdaad een vleugel van een kip is.

Ik zou ook niet weten wat het anders geweest moet zijn. Vleugels van legkippen vinden we hier regelmatig (aangevoerd met kippemest), maar dat soort kippen (en vleugels) zijn een stuk groter en hebben ook een totaal andere kleur.

Nog heel erg bedankt voor het meedenken.

Klaas