Ter bevestiging, Ruigpootbuizerd? nog een exemplaar toegevoegd

Gestart door Robert, maart 22, 2012, 19:43:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert

Is dit van een Ruigpootbuizerd?


Groet
Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

Robert

Ik ben er al zeker van! Vind je niet elke dag.
En ik heb de handpennen vergeleken met die van de buizerd. Zit nog een aardig lengte verschil in!



Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

whmvb

Hoi Robert,

het gebrek aan reactie door anderen geeft denk ik al aan dat dit niet zo maar te determineren valt. Het zou mooi zijn als je de vleugelveren los op de foto kunt zetten, met een maatlat erbij zodat de grootte bekend is. En zet de vindplaats er ook meteen maar bij.
Je hebt het over vergelijken van de lengte met 'de Buizerd', maar 'de Buizerd' (en 'de Ruigpootbuizerd')bestaat niet. Ook bij Buizerd kan een aardige lengtevariatie gevonden worden.
De veren doen inderdaad denken aan Ruigpoot, maar de variatie bij Buizerd is zo groot dat extra informatie toch echt nodig is.

Wim
Wim van Boekel

keesschreven

Ik vind hem eigenlijk wel duidelijk zo.
De staart is grover gebandeerd dan je bij buizerd zou verwachten. Buizerd is erg variabel, maar blijven altijd fijner gebandeerd (zie http://gefiederkunde.de/html/mauseb_.html).

Ook de handpennen zijn erg kenmerkend (vergelijk http://gefiederkunde.de/html/rauhfussb_.html). Er moet ook een leeftijd en geslacht aan te plakken zijn. Ik ben daar niet helemaal in thuis maar vooralsnog vind ik juveniel (1e winter/lente) mannetje er erg goed op lijken, maar kan even geen juv vrouwtje vinden.

Erg leuke vondst! Weet je wat er met de vogel is gebeurd?
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

whmvb

Kees,

ik ben het met je eens dat het inderdaad veel op Ruigpoot lijkt, maar tot nu toe heb ik alleen hetzelfde vergelijkingsmateriaal voor deze soort gevonden als jij al aanhaalt. Dat is misschien wat mager. Voor zo'n bijzondere soort zou het goed zijn om de losse vleugelveren van deze vondst goed te kunnen bekijken. Al was het maar om wat meer foto's van de Ruigpootveren beschikbaar te hebben.

Wim
Wim van Boekel

Robert

Morgen zal ik betere foto's maken, want ook de arm/hand pennen zijn ook duidelijk anders getekend als die van een buizerd...
Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

Robert

Nu ik dat op gefiederkunde heb gezien ben ik nu toch echt 100% zeker.


Wat er met de vogels gebeurd is, is moeilijk te zeggen. Wat wel bekend is, is dat ermee gesleept is door vossen.
Afgebeten schachten en geur...


Groet
Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

whmvb

wellicht een draadslachtoffer dan. Hoogspanningsleidingen in de buurt?

Wim
Wim van Boekel

Robert

op een meter of 500 van de vindplaats staan wel hoogspanningsmasten, buiten het natuurgebied maar goed mogelijk!
Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

Robert

armpennen...
Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

klaas van haeringen

Zie dit topic nu pas, fantastische vondst!

Robert

Even voor de 'leuk':


Weer een ruigpoot gevonden zelfde kleed maar met poten:



Groeten Robert Pater

Roden(Dr)