Hoofdmenu

Aparte waarneming

Gestart door Hannie Luijten, maart 26, 2012, 22:41:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hannie Luijten

Gisteren zag ik dan iets heel aparts. Twee nijlganzen die hoog in de boom op een eksternest zaten. De eksters een beetje hulpeloos erom heen fladderend. Een waagde het een nijlgans in de rug te pikken, maar die bleek dat geeneens te voelen, reageerde in elk geval niet.  Nooit geweten dat ganzen in eksternesten gingen zitten, en ook niet dat ganzen in staat waren om in een boom te landen. Ik kon me niet voorstellen dat ik een unieke waarneming had gedaan en ben gaan googelen en kwam inderdaad meer van deze meldingen tegen. Maar ik blijf het wel heel apart vinden.
Vanmiddag weer gekeken maar er was geen vogel op het nest, geen ganzen te zien en de eksters waren ook nergens te bekennen.
Groet, Hannie

Vincent Hart

Nijlganzen broeden inderdaad vaker bovenin bomen, maar de eerste keer dat je dat ziet sta je inderdaad wel even te kijken.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

belle

Jaren geleden was er in de Blauwe Kamer een "ménage à trois" van twee nijlganzen en een mannetje grauwe gans. Hoogst aparte combinatie, die het toch wel een tijdje samen uithield. De nijlganzen hadden eerst een paartje buizerds verjaagd (die hun nest van het jaar ervoor weer wilden opknappen) en zaten toen samen in de boom (een grote oude appelboom) op het buizerdnest. De grauwe gans wilde niet achterblijven en zat op een dag óók bij/op het nest in de boom. Het was een heel vreemd gezicht. Na die ene keer gaf hij het trouwens op ....
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Datura

Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides