steenvlieg larve

Gestart door blaauw7, maart 15, 2012, 16:32:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

blaauw7

Gevonden in de heelsumsebeek tussen het grind. Een Amphinemura spec?
Groeten,
Dick Belgers

David Tempelman

hoi Dick heb je ook een foto van de onderkant ?
met vriendelijke groet,
David

blaauw7

komttie. wel een ander exemplaar.
Groeten,
Dick Belgers

Ton van Haaren

Hallo Dick
ik meen vlak achter de kop, aan de onderzijde enkele worstvormige kiewen te zien zitten. Als dat inderdaad zo is, heb je een protonemura te pakken, wat zeer bijzonder is. Kun je dit misschien checken of anders naar ons opsturen?
ook namens mijn collega David Tempelman
Grontmij
Postbus 95125
1090 HC Amsterdam
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

blaauw7

Dag Ton,

Ik stuur ze je toe. Ik heb 3 exemplaren.

Gr Dick
Groeten,
Dick Belgers

blaauw7

#5
Nog even gekeken. Er zitten daar inderdaad wat wormvormige aanhangsels.....Wellicht Protonemura intricata/risi (Kleine soort met korte kieuwen die nauwlijks zijn ingesnoerd.....)
Groeten,
Dick Belgers

Ton van Haaren

volgens mij kan daar alleen maar intricata zitten. risi was zeer recent ergens in zuid-limburg opgedoken. Ofschoon ik dit morgen even moet verifieren. al met al, een bijzondere vindplek, en ik adviseer je dit beest toch even door ons te laten controleren of even contact opnemen met Bram Koese.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

blaauw7

Ik heb de beesten naar jou gestuurd en ook contact opgenomen met Bram. Wellicht wil hij zelf ook nog komen kijken/vangen
Groeten,
Dick Belgers

blaauw7

intricata is toch nog niet bekend uit Nederland  ???
Groeten,
Dick Belgers

Ton van Haaren

je hebt gelijk, mijn berichtje gisteravond laat verstuurd zonder het boek erbij te hebben. Mijn geheugen laat me soms wel eens in de steek  :rolleye: .
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Ton van Haaren

Hallo Dick
was gewoon gezichtsbedrog. Die "kieuwen" waren gewoon enige vlezige uitstulpsels van de nek op de plek waar geen chitine zit. Uiteindelijk heb je "maar" gewoon Nemoura cinerea gevangen. :'(
een echte Protonemura ziet eruit als op de volgende foto (uit de Cotesserbeek, Lb).
Wil je ze terug hebben?
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

blaauw7

Dat had ik ook van Bram vernomen. Ziet er toch wel wat anders uit.... Bedankt voor de determinatie. Ik hoef ze niet terug....
Groeten,
Dick Belgers