Hoofdmenu

bruine korst

Gestart door rchmo, december 18, 2006, 21:32:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

rchmo

Is ie weer met een korst, zullen jullie wel denken. Deze bruine korst (nauwelijks fluwelig) vond ik vandaag over grote lengtes van een lange in stukken gebroken op de grond liggende eikentak. De zwam zat dit keer aan de bovenkant van de tak. Dikte 1-2 cm. Geen porien te ontdekken. Doet dus denken aan de fluweelbruine korst zonder porien van een tijdje geleden "fluwelige bruine korstzwam" van 30 november). Maar die was niet dikker dan 2 mm en zat aan de onderkant van een op de grond liggende tak.
Kenmerkend genoeg voor een naam?


Rob Oudejans







Corryabbink

#1
Zo'n korst ken ik niet er waren op de korstzwammen die ik vond altijd iets van poriën, wratjes of tandjes te vinden.

Ik denk dat dit de Rode korstkogelzwam(Hypoxylon rubiginosum) is daar ik verkleuring zie waar jij er misschien met de handen overheen gegaan bent. Deze zwam scheidt nl bij beschadiging zwarte druppels af.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

rchmo

Corry,

Bedankt voor de naamsuggestie. Als ik e.e.a. nalees, zou het goed kunnen. Heb geen verder onderzoek ter plaatse gedaan. Als ik dit geweten had, dan natuurlijk wel (maar dat zeg je altijd achteraf). Zou een hele leuke soort zijn, want staat als zeldzaam.
Als ik de gelegenheid heb zal ik er nogmaals naar toe gaan om wat doorsnedes te maken.


Rob Oudejans



Ismael

#3
Deze lijkt verdacht veel op die ik vond op een stomp

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...17632&hl=ismael

nr 2. Men wist (nog ;) ) niet wat het was Waarbij vooral de roodverkleuring opvalt aan de randen net als de jouwe. Inmiddels is deze korst ook al dikker geworden. Zou t dezelfde zijn
Groeten Ismaël Wind

Corryabbink

#4
CiteerDeze lijkt verdacht veel op die ik vond op een stomp

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...17632&hl=ismael

nr 2. Men wist (nog ;) ) niet wat het was Waarbij vooral de roodverkleuring opvalt aan de randen net als de jouwe. Inmiddels is deze korst ook al dikker geworden. Zou t dezelfde zijn
Dat zou goed mogelijk zijn die nr. 2 zat ook nog in mijn achterhoofd maar kon ik niet meer terugvinden op het forum. Hou het in de gaten. Als je er weer komt een stukje afbreken......In ieder geval zit die vaker op kaal hout.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

rchmo

Ben gisteren laat terug geweest. Heb stukken meegenomen. Heb vandaag thuis alles veel beter geinspecteerd en toch gaatjes gevonden op enkele kleine stukjes. Zie foto. Vertikale doorsnede blijkt ook anders dan ik had verwacht. Zwam is behoorlijk taai om te snijden.
Is er nu meer van te zeggen?


Rob Oudejans











Corryabbink

#6
Rob dit is m.i. toch een Korstvuurzwam de Gewone- of de Langsporige dat is zonder microscoop niet uit te maken. Dus sporen meten om de soort echt op naam te krijgen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

rchmo

Corry,

Bedankt. Ik dacht het al, met name omdat er toch buisjes te zien waren. Zal in ieder geval stuk bewaren voor metingen (eventueel achteraf).


Rob Oudejans