Sperwer?

Gestart door klaaf, maart 21, 2012, 07:56:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

klaaf

Foto's zijn helaas onduidelijk.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/63820517
onzeker Sperwer - Accipiter nisus gezien op 2012-03-19 Leiden - Merenwijk
Foto's:






bij voorbaat dank Jos van Klaveren

Groet,

J. van Klaveren

APellemans

Dit is wel voer voor de experts. Ik zou gaan voor een havik vanwege zijn forse poten en uithangende broek. Maar ik ben ook niet zeker.
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

BramtK

Die uitgespreide witte onderstaartdekveren hebben (vooral vrouwtjes) Sperwers ook. Dat is in deze tijd een signaal voor het mannetje, als je begrijpt wat ik bedoel. De poten lijken wellicht wat fors, maar dat komt mijns inziens door de (on)scherpte van de foto. Kop en snavel zijn daarnaast klein, onderzijde gesperwerd terwijl bovenzijde nog bruin is, een Sperwer dus.
Groeten,

Bram ter Keurs

Rikstar

sperwer lijkt mij ook te kloppen  :duim:   maar dan zou ik wel voor een vrouwtje gaan. een '1ste winter' mannentje is lang niet zo fors als deze vogel.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

BramtK

Wie zegt dat dit een mannetje is?
Groeten,

Bram ter Keurs

klaaf

Allen bedankt voor de reacties. Ga haar invoeren als sperwer vrouw.

Gr. Jos.
Groet,

J. van Klaveren

djansen2

Ik blijf de poten toch zeer fors vinden, de onscherpte speelt waarschijnlijk parten
met vriendelijke groeten Diego Jansen

Rikstar

niemand bram , maar wou gewoon even duidelijk naar de waarnemer melden dat het een vrouwtje betreft  :angel:

Citaat van: BramtK op maart 21, 2012, 13:04:01 PM
Wie zegt dat dit een mannetje is?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

BramtK

Aha! Ben het trouwens eens met vrouwtje.
Groeten,

Bram ter Keurs

ahjoon

Citaat van: BramtK op maart 21, 2012, 09:49:58 AM
Die uitgespreide witte onderstaartdekveren hebben (vooral vrouwtjes) Sperwers ook. Dat is in deze tijd een signaal voor het mannetje, als je begrijpt wat ik bedoel. De poten lijken wellicht wat fors, maar dat komt mijns inziens door de (on)scherpte van de foto. Kop en snavel zijn daarnaast klein, onderzijde gesperwerd terwijl bovenzijde nog bruin is, een Sperwer dus.

Dat geldt niet per definitie voor Sperwer (onderzijde gesperwerd, bovenzijde bruin). Past ook prima op een volwassen Havikvrouw.


De voornaamste kenmerken op deze foto's tégen Havik zijn de combinatie van 1) de gebandeerde onderzijde en 2) de grote witte vlekken op de rug.
Daar vliegt geen Havik mee rond.
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

BramtK

Een echt adulte Havik vrouw is grijs op de bovendelen.
Groeten,

Bram ter Keurs

ahjoon

Citaat van: BramtK op maart 22, 2012, 08:59:04 AM
Een echt adulte Havik vrouw is grijs op de bovendelen.

Adulte mannetjes zijn grijs, vrouwtjes meer bruinig.


Overigens vermeldt de ANWB bij zowel volwassen Sperwer- als Havikvrouw een 'leigrijze' bovenzijde.
De wat serieuzere Forsman - qua tekst dan - vermeldt 'brownish grey', ook bij beide soorten (vwb. de vrouwtjes).
De kleur van de bovenzijde is - of dit nu leigrijs/bruingrijs of bruin is - dus niet te gebruiken als kenmerk voor het onderscheid tussen Sperwer/Havikvrouw.














Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

frankneijts

Citaat van: ahjoon op maart 22, 2012, 09:33:37 AM
Citaat van: BramtK op maart 22, 2012, 08:59:04 AM
Een echt adulte Havik vrouw is grijs op de bovendelen.

Adulte mannetjes zijn grijs, vrouwtjes meer bruinig.


Overigens vermeldt de ANWB bij zowel volwassen Sperwer- als Havikvrouw een 'leigrijze' bovenzijde.
De wat serieuzere Forsman - qua tekst dan - vermeldt 'brownish grey', ook bij beide soorten (vwb. de vrouwtjes).
De kleur van de bovenzijde is - of dit nu leigrijs/bruingrijs of bruin is - dus niet te gebruiken als kenmerk voor het onderscheid tussen Sperwer/Havikvrouw.

Bekijk voor de aardigheid ook maar eens een aantal foto's van Haviken op Birdpix: veel vogels met bruinachtige bovenzijde waaronder zelfs behoorlijk oude exemplaren (iriskleur!) ...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Ik zie graag een link naar een foto met een adult vrouwtje Havik dat net zo'n kleur bovendelen heeft als de vogel in dit topic. Dat is volgens mij toch echt een andere kleur, bruiner dan Havik vrouw. Toegegeven, Havik vrouw zou je best kunnen typeren als bruingrijs.
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Citaat van: BramtK op maart 22, 2012, 09:46:54 AM
Ik zie graag een link naar een foto met een adult vrouwtje Havik dat net zo'n kleur bovendelen heeft als de vogel in dit topic. Dat is volgens mij toch echt een andere kleur, bruiner dan Havik vrouw. Toegegeven, Havik vrouw zou je best kunnen typeren als bruingrijs.

Aangezien bij de beoordeling/interpretatie van dergelijke kleuren het/de (effecten van) licht/lichtval, zeker op foto's, een grote rol speelt lijkt het me dat de opmerking van Arjan ("de kleur van de bovenzijde, of dit nu leigrijs/bruingrijs of bruin is, dus niet te gebruiken als kenmerk voor het onderscheid tussen Sperwer/Havikvrouw") hout snijdt.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Ik denk niet dat op een foto als deze, bruin in eens verandert in leigrijs. Heel goed hoor, om aanvullende argumenten te geven, maar laten we elkaar alsjeblieft geen onzin op de mouw spelden. Een accipiter met zo'n bruine bovenzijde en een gesperwerde onderzijde is gewoon een Sperwer. Zeker met de andere zaken die ik noemde.
Groeten,

Bram ter Keurs

ahjoon

Citaat van: BramtK op maart 22, 2012, 10:58:03 AM
Ik denk niet dat op een foto als deze, bruin in eens verandert in leigrijs. Heel goed hoor, om aanvullende argumenten te geven, maar laten we elkaar alsjeblieft geen onzin op de mouw spelden. Een accipiter met zo'n bruine bovenzijde en een gesperwerde onderzijde is gewoon een Sperwer. Zeker met de andere zaken die ik noemde.


Onzin? Dat denk ik niet! Hierbij nog wat voorbeelden van bruinige (niet-juveniele) Haviken met een gebandeerde onderzijde.

Havik 1
Havik 2
Dan is deze adulte Sperwervrouw heel wat minder bruin...


Ongetwijfeld zullen er foto's zijn die het tegenovergestelde laten zien. En dat is ook mijn punt. Het kenmerk is níet te gebruiken.


En natuurlijk heb je gelijk vwb. de overige kenmerken die je noemde voor de vogel in dit topic.
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

BramtK

Juist, goed geillustreerd dat dat dus een hele andere kleur is.
Groeten,

Bram ter Keurs

ahjoon

Citaat van: BramtK op maart 22, 2012, 14:06:22 PM
Juist, goed geillustreerd dat dat dus een hele andere kleur is.


Ik kan bovenstaande zin niet helemaal plaatsen, maar ik vermoed dat je nog niet overtuigd bent.
Nou, nog eentje dan..  ;)
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

BramtK

Ja ja, ga door. Al snap ik niet waarom. Een adulte Sperwervrouw is grijzer dan een adulte vrouw Havik en die is weer grijzer dan een onvolwassen Sperwer. Helemaal mee eens. Ik noem een Havik daarbij grijs, jij bruin. Mooi, laten dan meteen maar concluderen dat een Buizerd net zo grijs dan wel bruin is als een Havik mannetje.
Groeten,

Bram ter Keurs

ahjoon

Citaat van: BramtK op maart 22, 2012, 16:31:17 PM
Ja ja, ga door. Al snap ik niet waarom. Een adulte Sperwervrouw is grijzer dan een adulte vrouw Havik en die is weer grijzer dan een onvolwassen Sperwer. Helemaal mee eens. Ik noem een Havik daarbij grijs, jij bruin. Mooi, laten dan meteen maar concluderen dat een Buizerd net zo grijs dan wel bruin is als een Havik mannetje.
We hebben overeenstemming! (behalve over die Buizerd/Havik onzin natuurlijk)
Samengevat, de kleur van de bovenzijde, of dit nu leigrijs/bruingrijs of bruin is, is dus niet te gebruiken als kenmerk voor het onderscheid tussen Sperwer/Havik.
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

BramtK

Natuurlijk wel. Tenzij je kleurenblind bent natuurlijk.
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Citaat van: ahjoon op maart 23, 2012, 07:50:34 AM
Samengevat, de kleur van de bovenzijde, of dit nu leigrijs/bruingrijs of bruin is, is dus niet te gebruiken als kenmerk voor het onderscheid tussen Sperwer/Havik.


Citaat van: BramtK op maart 23, 2012, 09:06:05 AM
Natuurlijk wel.

In dat geval neem ik aan dat je wel ìn bent voor een testje Bram?  8)
Op bijgaande compilatie de "ruggen" van een 9-tal verschillende accipiters (Haviken of Sperwers). Alle fotootjes zijn onbewerkt in de zin dat ik er niks aan heb gedaan (behalve uitgesneden) maar om het niet te makkelijk te maken heb ik hier en daar mijn toevlucht genomen tot kleinere uitsnedes die na wat vergroting alleen kleur overlaten en bijna geen details: net als in het veld zullen we maar zeggen.... Het betreft allemaal delen van rug/mantel/deel dekveren, niet allemaal precies dezelfde delen, van vogels in minimaal het eerste adulte kleed (dus geen juvenielen). Ben benieuwd wat je er van maakt: bij elk nummer graag de juiste soort......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

So wie so leuk, de manier waarop jullie alle aandacht vestigen op één argument dat ik slechts nevenschikkend heb gebruikt en daar dan zo'n discussie van maken. Ik vraag me af waarom dat is. Zijn jullie zo 'ik-heb-gelijk'-geil, of wat!? Typisch ook, dat ik jullie dat vaker zie doen op dit forum.

Maar goed, Frank, Arjan was op kruistocht over de vraag of een onvolwassen Sperwer een bruinere rug heeft dan een vrouw Havik. Nou wil ik jouw testje best oppakken, maar ik vraag me wel nog af of je de test op die vraag hebt toegesneden, of dat het alle geslachten en leeftijden van Sperwers en Haviken zijn.
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Citaat van: BramtK op maart 23, 2012, 16:54:13 PM
So wie so leuk, de manier waarop jullie alle aandacht vestigen op één argument dat ik slechts nevenschikkend heb gebruikt en daar dan zo'n discussie van maken. Ik vraag me af waarom dat is. Zijn jullie zo 'ik-heb-gelijk'-geil, of wat!? Typisch ook, dat ik jullie dat vaker zie doen op dit forum.

Maar goed, Frank, Arjan was op kruistocht over de vraag of een onvolwassen Sperwer een bruinere rug heeft dan een vrouw Havik. Nou wil ik jouw testje best oppakken, maar ik vraag me wel nog af of je de test op die vraag hebt toegesneden, of dat het alle geslachten en leeftijden van Sperwers en Haviken zijn.

W.b. de aard van het testje: "minimaal het eerste adulte kleed", dus in elk geval dwars gebandeerde vogels in het geval van Havik en qua geslacht wijfjes want daar ging de discussie oorspronkelijk toch over?! Bovendien zijn adulte mannetjes van zowel Havik als Sperwer normaliter niet zo'n probleem qua kleur.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ahjoon

Citaat van: BramtK op maart 23, 2012, 16:54:13 PM
So wie so leuk, de manier waarop jullie alle aandacht vestigen op één argument dat ik slechts nevenschikkend heb gebruikt en daar dan zo'n discussie van maken. Ik vraag me af waarom dat is. Zijn jullie zo 'ik-heb-gelijk'-geil, of wat!? Typisch ook, dat ik jullie dat vaker zie doen op dit forum.


Kom op zeg! Het gaat er he-le-maal niet om of ik, of jij, of wie dan ook gelijk heeft, nee, het gaat erom dat meelezende forummers hier de waarheid voorgeschoteld krijgen. En jouw "onderzijde gesperwerd terwijl bovenzijde nog bruin is, een Sperwer dus" was een lelijke misser.
Vandaar mijn reactie "Dat geldt niet per definitie voor Sperwer (onderzijde gesperwerd, bovenzijde bruin). Past ook prima op een volwassen Havikvrouw."
Dat jij vervolgens redelijk opgewonden je gelijk wil halen, tsja...

Maar goed, quiztime.
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

ahjoon

Citaat van: frankneijts op maart 23, 2012, 17:20:35 PM
W.b. de aard van het testje: "minimaal het eerste adulte kleed", dus in elk geval dwars gebandeerde vogels in het geval van Havik en qua geslacht wijfjes want daar ging de discussie oorspronkelijk toch over?! Bovendien zijn adulte mannetjes van zowel Havik als Sperwer normaliter niet zo'n probleem qua kleur.
Leuk! En het zijn dus allemaal wijfjes? Of geldt dit alleen voor de Haviken?
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

frankneijts

Citaat van: ahjoon op maart 23, 2012, 20:03:07 PM
Citaat van: frankneijts op maart 23, 2012, 17:20:35 PM
W.b. de aard van het testje: "minimaal het eerste adulte kleed", dus in elk geval dwars gebandeerde vogels in het geval van Havik en qua geslacht wijfjes want daar ging de discussie oorspronkelijk toch over?! Bovendien zijn adulte mannetjes van zowel Havik als Sperwer normaliter niet zo'n probleem qua kleur.
Leuk! En het zijn dus allemaal wijfjes? Of geldt dit alleen voor de Haviken?

Het zijn allemaal wijfjes of althans (bijna) adulte vogels in wijfjeskleed.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Citaat van: ahjoon op maart 23, 2012, 19:59:37 PM
Citaat van: BramtK op maart 23, 2012, 16:54:13 PM
So wie so leuk, de manier waarop jullie alle aandacht vestigen op één argument dat ik slechts nevenschikkend heb gebruikt en daar dan zo'n discussie van maken. Ik vraag me af waarom dat is. Zijn jullie zo 'ik-heb-gelijk'-geil, of wat!? Typisch ook, dat ik jullie dat vaker zie doen op dit forum.


Kom op zeg! Het gaat er he-le-maal niet om of ik, of jij, of wie dan ook gelijk heeft, nee, het gaat erom dat meelezende forummers hier de waarheid voorgeschoteld krijgen. En jouw "onderzijde gesperwerd terwijl bovenzijde nog bruin is, een Sperwer dus" was een lelijke misser.
Vandaar mijn reactie "Dat geldt niet per definitie voor Sperwer (onderzijde gesperwerd, bovenzijde bruin). Past ook prima op een volwassen Havikvrouw."
Dat jij vervolgens redelijk opgewonden je gelijk wil halen, tsja...

Maar goed, quiztime.


Ik schrijf niet "bruin en gesperwerd, dus een Sperwer". In dezelfde zin en de voorafgaande zin noemde ik andere kenmerken. Die manier van zaken uit zijn verband rukken, is waar ik in mijn vorige post op doelde. Jij doet dat, Arjan. Niet ik. Beetje laaghartige manier van discussieren, vind je zelf ook niet.


Trouwens, als ik zeg bruine rug, dan tel ik wel de lichte randen van de dekveren mee. Die modderplaatjes 2 en 5, zijn dan ook wel heel veel gevraagd. Maar voor het overige, en voor zover je er ook maar enige stelling mee denkt te kunnen bewijzen, mijn antwoorden.
1) Havik
2) ...
3) Havik
4) Sperwer
5) Havik
6) Sperwer
7) Havik
8 ) Havik
9) Havik


Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Het was maar een geintje Bram en het enige wat je hiermee misschien kunt aantonen is dat de rugkleur van adulte Havik-vrouw nogal variabel is (of vaak lijkt) en voor verwarring met wijfje Sperwer zou kunnen zorgen als dat het enige is waar je op af kunt gaan (wat natuurlijk zelden of nooit het geval is). Het betrof hier namelijk allemaal (9) Haviken, willekeurig van het internet geplukt....... 8) Desondanks erg sportief van je deze uitdaging aan te nemen, ik heb dat zeer gewaardeerd.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'