Zweefvlieg

Gestart door Harsbijtje, maart 20, 2012, 22:37:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Harsbijtje

Wat voor soort zweefvlieg is dit?
B.v.d.


Harsbijtje

Hallo Pieter,

Waarom met uitroepteken?

caliprobola

#3
Ik weet niet hoe de situatie in Nederland is maar in België is die soort toch wellicht een stuk zeldzamer geworden dan de oude literatuur suggereert (hoewel 2012 precies wel een goed jaar is voor de soort). Volgens die oude literatuur hoef je in het vroege voorjaar maar eens wat bloeiende wilgen af te kijken om de soort te zien, terwijl ik er toch jaren over gedaan heb om er dit voorjaar eindelijk eentje te vinden (foto hieronder). Helemaal anders dan bv Cheilosia albipila die ik wel op heel wat plaatsen vond.


LakeSide

Hier in de Biesbosch is Ch. grossa ook de meest voorkomende zweefvlieg in maart. Ik zie ze in aardige aantallen elk jaar. Wellicht dat de situatie in NL inderdaad iets gunstiger is dan.

gerardpennards

Yep, dat is zo. Ik vind ze zowel in het oosten in aantal (achterhoek), maar gisteren heb ik er ook 3 van de wilgen geplukt in Amsterdam (watergraafsmeer) met weinig tot geen bos in de buurt. In NL zeker niet zo heel moeilijk te vinden in deze tijd.....  ;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

thijsdegraaf

Volgens mij had ik er een om vijf uur in de tuin. (Bergen N.H.) Geen wilg in de buurt. Ik heb ze hier nog nooit gezien.
Jammer genoeg was hij meteen weg. Ik heb dus één foto van grote afstand.  :'(  Hopelijk zie ik hem nog eens.
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/63834574
Wilgengitje - Cheilosia grossa gezien op 2012-03-21 Bergen (NH)
Foto's: