Gisteren (12 mei) eerste zangbewijs voor Bosrietzanger, door Jan-Kees Bossenbroek http://waarneming.nl/waarneming/view/68342357
Het eerste bewijs in de lijst klopt niet en in 'Fenologie' ook al niet want dat is al helemaal geen Bosrietzanger.
Gisteren tijdens 24 uur aaneengesloten zoeken naar (o.a.) Bosrietzangers vooral veel Blauwborsten, Grasmussen en Kleine Karekieten gehoord. En die ervaring hebben we ieder jaar; tijdens elf big days in ZH (tussen 1 en 13 mei) hebben we maar één keer een Bosrietzanger kunnen noteren (die vogel destijds óók goed gezien).
Naar mijn idee "verdient" Bosrietzanger de status van meest misgedetermineerde soort in NL. Ik zou opteren voor het verplaatsen naar de prullenbak van alle claims zonder bewijs vóór 10 mei.
Groet, Rinse van der Vliet
Ik ben vanochtend vroeg in een lokaal Bosrietistan geweest en ik heb niets gehoord. Ik was er weliswaar niet op de optimale tijd maar als ze er waren had ik toch op zijn minst een kik hebben moeten horen of iets moeten zien. Kleine Karren bij de vleet maar geen Bosriet te bekennen.
Er zijn dit jaar 196 meldingen van voor de bewijsdatum. Er zillen best wel goede tussen zitten maar de eerste (9) al van 30 april, waarvan er eentje zelfs is goedgekeurd (
!!) zonder dat de waarnemer er ook maar een woord aan vuilmaakt. Een volledig kale waarneming dus. Ik geloof er geen fluit van. Er zijn ook iets latere, maar even kale, ook goedgekeurd.
Ik begrijp daar echt niets van. Op grond waarvan dan?