onbekende paddestoel bij bosbes

Gestart door heuvelsdoorn, maart 19, 2012, 16:56:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

heuvelsdoorn

Deze paddestoel trof ik naast mijn zwatebosbes aan( van kweker). Weet iemand welke dit is, en of die "gevaarlijk" is voor de bes?
BVD Gerard
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

xenion

Er is eigenlijk weinig van te maken, ik kan niet eens zien of deze bijvoorbeeld gesteeld is. Als je nog wat meer foto's hebt (vergeet de onderkant niet (spiegeltje)) dan is er hopelijk wat meer van te zeggen.
Groeten,
Martin

heuvelsdoorn

Sorry voor de late reactie,
Op deze foto is te zien dat er een steeltje is.
bvd Gerard
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

xenion

Ik durf het nog niet te zeggen eigenlijk... Nog even wachten tot ze iets verder gegroeid zijn en nog eens kijken wat de lamelkleur is.
Groeten,
Martin

Melchior van Tweel

Misschien (?) hele jonge krulzomen?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

xenion

Groeten,
Martin

heuvelsdoorn

Bedankt voor jullie reacties.
Effe gegoogled op krulzoom en tot de conclusie gekomen dat ik deze (mogelijk) zeer giftige paddo toch maar vernietig.
Als 2 admins spelen met de gedachte van krulzoom (en dat is voor mij voldoende) wil ik geen risico nemen.
Nogmaals bedankt,
Gerard
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

Gulistan

Het lijkt mij een enigszins overdreven actie. Wat gaat er gebeuren, als we alle paddenstoelen, die giftig zijn, vernietigen? Trouwens is de  Gewone krulzoom niet zeer giftig. Hij stond eeuwen op het menu en was zelfs een markt-paddenstoel.  Pas sinds 30 jaren is bekend, dat de zwam een antigen in zich heeft, die na jarenlange veelvuldige consumptie van de krulzoom tot een reactie van het autoimmuun systeem kan leiden, waardoor het immuunsysteem de eigen rode bloedcellen aanvalt met als gevolg een hemolyse met dodelijke afloop.
Groeten van Christiane

heuvelsdoorn

#8
Citaat van: Gulistan op maart 22, 2012, 09:02:07 AM
Het lijkt mij een enigszins overdreven actie. Wat gaat er gebeuren, als we alle paddenstoelen, die giftig zijn, vernietigen? Trouwens is de  Gewone krulzoom niet zeer giftig. Hij stond eeuwen op het menu en was zelfs een markt-paddenstoel.  Pas sinds 30 jaren is bekend, dat de zwam een antigen in zich heeft, die na jarenlange veelvuldige consumptie van de krulzoom tot een reactie van het autoimmuun systeem kan leiden, waardoor het immuunsysteem de eigen rode bloedcellen aanvalt met als gevolg een hemolyse met dodelijke afloop.
Je heb gelijk: we moeten GEEN (giftige of niet) paddenstoelen vernietigen. Maar in een tuintje, waar ik regelmatig met mijn blote handen wroet, en waar mijn katten ook wel eens zonnen, heb ik liever geen paddenstoelen waarvan ik niet zeker weet of (en in welke mate) deze kwaad kunnen. In de vrije natuur daarintegen, vind ik de paddenstoel (welke dan ook) steeds weer een fantastische beleving.
Groet Gerard
Add: Ik heb nogeens gekeken en het blijkt dat de steeltjes van de paddenstoel plat of ovaal (in doorsnede) zijn. Misschien dat dit gegeven meer licht werpt op de soort.
Gerard
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

Dieter

#9
Gewoon laten staan lijkt me! Als je alles wat giftig is uit uw tuin wilt houden dan zal er niet veel meer overschieten, denk ik dan.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV