Hoofdmenu

Coniochaeta?

Gestart door ratje, maart 13, 2012, 15:19:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

Op de keutel van een haas trof ik een stuk of 10 zwarte puntjes die behaard waren. In Doveri gekeken en dan kom ik uit bij de Coniochaeta Vagans. De maat van de sporen komen ook aardig overeen. Ook de haren zijn verder vanaf het topje dan bij de andere soort. De sporenmaat was 13-15x9-12µm.

xenion

Iets meer informatie is welkom. Sporen met of zonder kiemspleet, de sporen lijken op de foto's een kort doorzichtig aanhangsel te hebben? Lengte van de haren? Heb je een foto van de haren?
Groeten,
Martin

ratje

Ik dacht dat de kiemspore wel zichtbaar was, maar hier komt er eentje waarop ze wat duidelijker zijn. Deze lopen verticaal. In de asci leek het inderdaad of er aanhangsels aan de sporen zitten. De vrije sporen hebben deze niet. Ik heb daar speciaal op gelet omdat ik ze in de asci ook gezien dacht te hebben. De haren heb ik ook, hoewel ik het net stekeltjes vind. Hopelijk wordt het zo wat duidelijker. ;)

xenion

Op microscoopfoto's is stukken minder te zien dat je zelf onder de microscoop ziet, daarom kun je beter altijd een (korte) beschrijving toevoegen.
Heb je de (volgroeide) asci toevallig ook gemeten?
Groeten,
Martin

ratje

Citaat van: xenion op maart 14, 2012, 18:41:44 PM
Op microscoopfoto's is stukken minder te zien dat je zelf onder de microscoop ziet, daarom kun je beter altijd een (korte) beschrijving toevoegen.
Heb je de (volgroeide) asci toevallig ook gemeten?
Je hebt gelijk en juist omdat je zelf door de mic. kijkt denk je dat een ander dat ook ziet ;D Ik kan morgen wel kijken of het meten van de asci lukt, of misschien heb ik een foto waar deze redelijk opstaat.

ratje

De lengte van de asci kwam ik op 140-166 µm. Ik kan met de maatobjectief niet de juiste foto's maken van de hele lengte. Het objectief werkt verkleinend.

xenion

Dan lijkt het inderdaad richting C. vagans te gaan, zo te zien geen Nederlandse soort, dus het best kun je deze even laten controleren en daarna zorgen dat deze bij de NMV wordt aangemeld.
De sporen hebben trouwens wel degelijk een soort gelatineus aanhangsel, maar ik zie nu dat dat ook in de omschrijving staat (apical apparatus).
Groeten,
Martin

ratje

Citaat van: xenion op maart 15, 2012, 18:31:09 PM
Dan lijkt het inderdaad richting C. vagans te gaan, zo te zien geen Nederlandse soort, dus het best kun je deze even laten controleren en daarna zorgen dat deze bij de NMV wordt aangemeld.
De sporen hebben trouwens wel degelijk een soort gelatineus aanhangsel, maar ik zie nu dat dat ook in de omschrijving staat (apical apparatus).
Weet jij zo door wie ik dit kan laten controleren? Ik heb geen idee wie er op dit gebied bekend is.

xenion

Ik zou bij dit soort dingen ook niet weten wie daar in thuis is, maar je zou Stip eens kunnen vragen of hij er ervaring mee heeft of iemand weet die er ervaring mee heeft.
Groeten,
Martin

ratje

Citaat van: xenion op maart 17, 2012, 17:20:54 PM
Ik zou bij dit soort dingen ook niet weten wie daar in thuis is, maar je zou Stip eens kunnen vragen of hij er ervaring mee heeft of iemand weet die er ervaring mee heeft.
dank je, ik stuur hem zo gelijk een mailtje  :duim:

ratje

Zojuist ontving ik een telefoontje van Henk Lammers die (op advies van Stip) deze kleine heeft gedetermineerd en hij bevestigde dat het  Coniochaeta Vagans is, een nieuwe voor Nederland. Martin kun je deze soort aanmaken voor me?

tjerk

Leuk Hannie!
Vriendelijke groet,
Tjerk

Melchior van Tweel

Mooie vondst Hannie, Meldt je deze ook even aan bij de NMV?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ratje

dank je heren. Wil ik wel Melchior, maar ik heb dit niet eerder gedaan en weet niet welk formulier dit moet zijn.  :(

xenion

Leuke vondst! Soort is toegevoegd.

Het formulier en de uitleg staan behoorlijk verstopt op de site, dit is de directe link: http://www.paddestoelenkartering.nl/Handleiding/nieuwesoorten.html
Groeten,
Martin

ratje

Citaat van: xenion op maart 21, 2012, 21:54:20 PM
Leuke vondst! Soort is toegevoegd.

Het formulier en de uitleg staan behoorlijk verstopt op de site, dit is de directe link: http://www.paddestoelenkartering.nl/Handleiding/nieuwesoorten.html
gelukt, bedankt :duim: