gifsla of melkdistel?

Gestart door gertjanvannoord, maart 17, 2012, 19:02:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hinko

De discussie gaat voornamelijk over Gifsla vs Melkdistel. Maar waarom wordt Kompassla uitgesloten? De kans om Kompassla tegen te komen is 100x groter dan Gifsla. Zeker in het noorden des lands.

Overigens heb ik vandaag in L'warden diverse gelijkende rozetten (wel iets doffer) gevonden met subtiele stekeltjes aan de onderkant v/h blad. Aangezien ik nog nooit Gifsla in L'warden heb gevonden en Kompassla er erg algemeen is, ga ik er vanuit dat het Kompassla betreft. Er kwam wel melksap uit de bladeren maar te weinig om iets te kunnen zeggen over de kleur bij opdrogen.
mvgr, Hinko

HPM

Herman van der Meer

Hinko

#32
Duhuh! Dan moet je natuurlijk wel een winterrozet nemen als referentie
Rozet Kompassla:
mvgr, Hinko

gertjanvannoord

er was twijfel of "mijn" stekeltjes wel stekeltjes waren. Maar voor kompassla moeten die stekeltjes toch nog groter en duidelijker zijn?
Gertjan van Noord

Nietspitten

Citaat van: gertjanvannoord op maart 30, 2012, 10:15:38 AM
er was twijfel of "mijn" stekeltjes wel stekeltjes waren. Maar voor kompassla moeten die stekeltjes toch nog groter en duidelijker zijn?

nee , geen twijfel , zijn geen stekels.

en ja , zijn groter
groeten, Gerrit

gertjanvannoord


.. dus is het geen kompassla.
Gertjan van Noord

Datura

Ik heb ook nog nooit een Kompassla met zulke grote bladeren gezien (wat niet wil zeggen dat dat niet kan, wel dat het niet vaak voorkomt denk ik). Wat je verder mooi aan de foto van Hinko ziet, is dat de bladen van Kompassla ook in het rozetstadium al de kompaswerking (het buigen van de bladeren) hebben. Iets wat Gifsla niet heeft, en ik zie het ook bij de fotos van de plant van Gertjan niet.

Ik wacht dus rustig af, hopelijk komt het exemplaar van Gertjan ooit in bloei!
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

gertjanvannoord

Ik ben vandaag terug geweest. Nog geen bloei, maar het exemplaar ziet er zeer gezond uit, en komt inmiddels boven mijn navel uit.
Ik ben benieuwd of iemand op basis van de volgende nieuwe foto's iets durft te zeggen... Er lijkt toch echt iets onder de middennerf te zitten
wat meer is dan haren, want het is hard en geeft niet mee. Maar het is wel transparant terwijl bij kompassla bruin?






Gertjan van Noord

Datura

Down to 2. Gif- of Kompassla. M.i. spreken voor Gifsla het formaat en de niet duidelijk aanwezig zijn van de 'kompaswerking' (draaien van de bladeren). Voor Kompassla pleit het (welliswaar niet zo duidelijk, maar wel) aanwezig zijn van de 'kompaswerking'  ;D
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

gertjanvannoord

nog twee argumenten voor kompassla: 1. die is veel normaler (dat is het argument van Hinko hierboven),
en 2. plotseling zijn er wel - vrij lange - stekeltjes te zien.
Gertjan van Noord

rapunzel

Ook de gifgroene kleur pleit m.i. voor Gifsla. Nu maar wachten op de vruchten.  :)
Koos
Koos Ballintijn

gertjanvannoord

nieuwe foto's! De plant heeft het moeilijk: de hoofdstengel is omgeknakt en daar zit weinig leven meer in. Een paar zijstengels groeien vrolijk door naar boven en bloeien ook. Nog geen rijpe nootjes. Ik heb wel eentje opengepeuterd. Heukels: "onrijpe verse nootjes geel tot oranje" voor gifsla, en "wit tot creme" voor kompassla. Zie nog meer foto's bij de waarneming, maar dit zijn de onrijpe nootjes:

Gertjan van Noord

gertjanvannoord

inmiddels is de plant zo'n beetje overleden, helaas. Ik denk niet dat we nog rijpe vruchtjes kunnen verwachten. Nog iemand die iets durft te concluderen?
Gertjan van Noord

ejslootweg

Nog twee argumenten voor gifsla;
- zaad met een redelijk brede rand van basis tot top.
vergelijk; http://seeds.eldoc.ub.rug.nl/root/Asteraceae/Lactuca/virosa/?pShowPic=ON&File=1967.jpg
met http://seeds.eldoc.ub.rug.nl/root/Asteraceae/Lactuca/serriola/?pShowPic=ON&File=6059.jpg

- vroege bloeitijd. Ik heb nog niet bewust bloeiende kompassla gezien, maar hier in Wageningen staat de gifsla al een tijdje vol in bloei.

groeten, Erik
groeten, Erik

gertjanvannoord

op bijna dezelfde plek is nu - meer dan twee jaar later - deze waarneming als gifsla goedgekeurd!??!

https://waarneming.nl/waarneming/view/96609636

als dit klopt maakt dat gifsla voor mijn eerdere waarneming wat waarschijnlijker, maar ik ben ook wel benieuwd waarom in dit geval op basis van alleen het rozet gifsla "zeker" is...
Gertjan van Noord

Rien Ondersteijn

Ik wil graag Gertjan hierin ondersteunen-deze goedgekeurde waarn. viel me ook op.Voor exact soortgelijke foto's uit Tilburg kreeg ik geen 'fiat'[en dat begrijp ik,ofschoon ie daar rondom wel vaker was goedgekeurd].
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

Citaat van: Pieter Stolwijk op maart 21, 2012, 23:51:03 PM
Melksap vloeit uit elke nerf, ook (maar mogelijk weinig) in de bladen.

Graag even ter 'toevoeging':Toen ik in Utrecht op de 'bekende plek' gifsla vond heb ik foto's bijgevoegd van een geknakt blad om t melksap te laten zien in de rozetten van November:nou dat stróómt er uit! Alleen was ik te snel weer weg om te zien of 't oranje is geworden...
Groene groe[n]tjes.Rien.