willen jullie even mee kijken?

Gestart door dutchway, maart 16, 2012, 20:11:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

dutchway

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/63662292
Zilvermeeuw - Larus argentatus gezien op 2012-03-11 Meppel (gemeente)
Foto's:




bij voorbaat dank lia douma

nog wat foto's bijgevoegd
Groeten van Lia

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

milvusmilvus

Ik zie gele poten, dus zou denken dat dit een geelpootmeeuw is. Of is dat een kleurafwijking (van foto of binnen de marges zilvermeeuw?)
Groet, Edzard

RogiervanV

De pootkleur kan ook redelijk gevarieerd zijn en je hebt idd een zilvermeeuw vorm met gele poten ...
Rogier van Viegen

ruud_altenburg

Misschien kan Ted even aangeven waarom hij dit een Zilver vindt en geen Geelpoot?
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Ted van der Knaap

Citaat van: ruud_altenburg op maart 17, 2012, 17:20:47 PM
Misschien kan Ted even aangeven waarom hij dit een Zilver vindt en geen Geelpoot?

Ted was veel te snel met reageren en heeft alleen vluchtig naar de foto's gekeken en zag er een Zilvermeeuw in.
Ik ben absoluut geen Meeuwenexpert dus hecht deze keer niet al te veel waarde aan deze   :right:
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

milvusmilvus

Ted was wellicht snel met reageren, maar m.i. had hij wel gelijk. Het is volgens mij een zilvermeeuw wegens de grote witte vlekken op de vleugeluiteinden. Bij geelpootmeeuw zouden deze kleiner moeten zijn.
Groet, Edzard

dutchway

Bedankt allemaal voor jullie reacties. :duim:
Groeten van Lia

GertJ

Toch zou ik nog graag mijn leermomentje pakken hier:
Wat is er hier mis met Geelpootmeeuw (tov geelpotige Zilver)?
Puur op basis van te veel / grote witte vlekken? --> daar valt over te discussieren, valt wel mee hier toch.
Ik zie een "zilvermeeuw" met een donkerige mantelkleur, gele poten, forse snavel, platte kruin, etc.


Ik weet verder ook niet veel van meeuwen hoor!
Groet Gert Jager

GertJ

Citaat van: GertJ op maart 17, 2012, 23:20:50 PM
Toch zou ik nog graag mijn leermomentje pakken hier:
Wat is er hier mis met Geelpootmeeuw (tov geelpotige Zilver)?
Puur op basis van te veel / grote witte vlekken? --> daar valt over te discussieren, valt wel mee hier toch.
Ik zie een "zilvermeeuw" met een donkerige mantelkleur, gele poten, forse snavel, platte kruin, etc.


Ik weet verder ook niet veel van meeuwen hoor!
Met andere woorden: ik denk dat dit een Geelpootmeeuw is.
Niemand?
Groet Gert Jager

Vincent Hart

Ik ben wel benieuwd wat Lia denkt dat het is, lijkt me dat de discussie nog loopt (gevoerd moet worden ...)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

ruud_altenburg

Ik denk dat de deskundigen al gesproken hebben ;)

Maar even zonder dollen: dit is een subadulte vogel (bruinige tekening in grote dekveren en staart), dus "grote witte vlekken op de vleugeluiteinden" is geen kenmerk dat je zonder meer kunt gebruiken. Als het al een kenmerk is (nee dus).

Het probleem is dat de foto's te slecht zijn om een uitspraak over te kunnen doen over individuele kenmerken. En helaas staat er ook geen andere grote meeuw naast zodat de mantelkleur beoordeeld kan worden. Onzekere Zilver of onzekere Geelpoot, het is mij om het even. Hoewel ik de kans op een onzekere Geelpoot een pietsje hoger inschat.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

milvusmilvus

#12
Citaat van: ruud_altenburg op maart 20, 2012, 22:16:29 PM

Maar even zonder dollen: dit is een subadulte vogel (bruinige tekening in grote dekveren en staart), dus "grote witte vlekken op de vleugeluiteinden" is geen kenmerk dat je zonder meer kunt gebruiken. Als het al een kenmerk is (nee dus).
Volgens de ANWB wel degelijk.

En een beetje een lullige opmerking van je over dat de deskundigen al gesproken hebben.
Groet, Edzard

milvusmilvus

#13
Hi Ruud,
Ik zie dat mijn reactie niet al te duidelijk was. Zou je kunnen uitleggen waarom de witte vlekken volgens jou geen kenmerk zijn? Als ik de ANWB gids er bij pak staat daar wel degelijk dat er een verschil in grootte is tussen Zilvermeeuw en Geelpootmeeuw.
Groet, Edzard

ruud_altenburg

Omdat het a) niet gaat om een adult en b) dit een kenmerk is dat zijn waarde snel zal verliezen bij vogels die niet in een kakelvers kleed zijn. De grootte van de witte toppen is natuurlijk direct gerelateerd aan de mate van sleet van de handpennen.

Bij het lemma van Zilvermeeuw staat een hele serie kenmerken die wel goed onderscheidend zijn. Deze zijn helaas niet goed te zien op de foto's.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

milvusmilvus

Ok, helder. Het is dus een kenmerk bij adulte vogels in kakelvers kleed. Dank je voor de verduidelijking.
Groet, Edzard