Een micro met karakteristieke vlek

Gestart door Bob Hogeveen, juli 10, 2005, 22:24:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bob Hogeveen

Hallo, deze micro kon ik vanavond in de Gasterse duinen op de kiek zetten.
Door de opvallende vlek op zijn rug lijkt deze me wel herkenbaar. Tenminste, voor de kenners...



ALvast bedankt,
Bob

Bob Hogeveen

Zou het deze kunnen zijn:
Epiblema rosaecolana

Het lijkt toch wel een Epiblema spec. te zijn, en deze komt, voor zover ik kan zien, het meest in de buurt.

Bob

han.endt

Gypsonoma sociana. Midden op de 'rug' is het hoekige zwarte vlekje (gevormd door twee driehoekjes op beide vleugels) bij dit ex. zeer opvallend en het zwart aan het begin van de vleugel loopt naar onderen sterk schuin terug naar de basis. Vergelijk maar eens met het bovenstaande plaatje van rosaecolana.

Groetjes, Han.

Bob Hogeveen

Bedankt Han,

Die donkere vlek "op de rug" was dus toch wel erg kenmerkend. Gelukkig maar dat die beestjes af en toe zoiets hebben...

Groet,
Bob

gea

Deze heb ik als gysponoma dealbana ingevoerd. Is dit misschien ook sociana? Het lijkt alsof er ook zo'n donker driehoekje op de vleugels zit.



Groeten,

Gea van Veen

han.endt

#5
Dat is nu precies het probleem met deze lastige bladrollertjes. Ik denk dat je determinatie als dealbana, ondanks het driehoekje, toch juist is vanwege de vele bruine vlekjes. Het driehoekje is ook niet zo enorm opvallend, maar is wat vaag met drie donkere vlekjes er in. Ook is sociana is vaak nogal zwart-wit.

Han.