gallen op Texel

Gestart door VincentStork1, maart 14, 2012, 19:36:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

VincentStork1

Ondanks mijn speuren op de site "Gallen van Nederland" blijf ik het lastig vinden. De eerste lijkt me Knoppergal (zat op een eikje). Tweede ook op eik, maar twijfel erg, zou zeggen Galappel, maar zit die niet op het blad? De derde zat in een populier. Is dit wel een gal? Bloemkoolgal leek het me eerst, maar gelijkenis vind ik zwak en die zou op Es moeten zitten of de soort die op Populier voorkomt, maar die staat maar met 1 waarneming op wrn.nl. De boom hing er redelijk vol mee, dus misschien hoort het wel gewoon bij populieren (was mij iig nooit opgevallen).

Ik hoor jullie verdict graag. Alvast dank, Vincent

Margreet Kwh

1. Waarschijnlijk een gal van Andricus lignicolus, de Colanootgalwesp. Tot 10 mm doorsnede. De galkamer ligt dicht bij de aanhechtingsplaats.
2. gal van Andricus kollari, de Knikkergalwesp.10-20 mm in doorsnede. De galkamer ligt centraal in de gal.
3-4. een "wilgenroosje", een gal van Rabdophaga spec., een groep galmuggen die ervoor zorgt dat de bladeren aan het eind van de takken een rozet vormen.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jan vH

Voor de eerste twee ben ik het eens met Margreet. Knoppergal zit bij de eikels, niet bij de knoppen en galappel op de bladeren en dus ook niet bij de knoppen. Knikkergal en colanootgal zitten wel bij de knoppen. De laatste weet ik niet zonder het Gallenboek.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

VincentStork1

Beste Margreet en Jan,

Intrigerend die derde. Is er ook een galmug van dit genus dat specifiek voorkomt op Populier? Ik kom er via Internet vooralsnog niet uit hoewel qua uiterlijk Rabdophaga rosaria het meest lijkt, maar meer info lijkt me vooralsnog nodig. Ik post straks weer twee vondsten..

Groetjes, Vincent

Margreet Kwh

Hallo Vincent,

ben je er zeker van dat de derde op een populier zat? Ik kan die roosvormige gal alleen vinden bij wilgen.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

VincentStork1

Ik begin te twijfelen, maar ik kan de lokatie weer opzoeken en dat checken. Daarover dus later meer!

Dank en tot volgende keer, Vincent