Hoofdmenu

Egle sp?

Gestart door blaauw7, maart 15, 2012, 19:59:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

blaauw7

Maar 3 mm. Lijkt op een Egle.....? al weet ik niet waarom ???
Groeten,
Dick Belgers

nielsyese

Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

javanerkelens

Jammer ....vrouwtje, waren er nog mannetjes in de buurt voor het Egle potje?  :angel: ;D
Groet,
Joke (van Erkelens)

blaauw7

Ik heb 4 vrouwtjes in een potje. Zal morgen kijken of er ook mannetjes zitten.
Groeten,
Dick Belgers

blaauw7

#4
Hierbij een mannetje. Ze zitten werkelijk overal. verschillende soorten volgens mij. Ik heb er een kleine 30 gevangen. Stuur ze vanavond nog op.
Groeten,
Dick Belgers

javanerkelens

#5
30 stuks.........heerlijk!
Ik kijk er naar uit!
En dan maar hopen op verschillende soorten.

Geweldig trouwens zo'n samenwerking, dat meerdere mensen Egle soorten vangen voor onderzoek.
(jij dus, Jan Meekel, Jan Wind, Niels Jan Dek, Alexander Deelman, Cor Zonneveld en dan ikzelf nog uiteraard)
Tot nu toe is het resultaat:
E. ciliata
E. rhinotmeta
E. minuta
E. concomitans
E. subartica
Dus we zitten nu op vier nieuwe soorten voor Nederland binnen één geslacht!!
Dat is volgens mij ......een bijzonder resultaat te noemen. :duim:
Groet,
Joke (van Erkelens)

blaauw7

Resultaat:
Egle ciliata: 3 female
Egle rhinotmeta: 24 male
Egle parva: 20 male
Egle minuta: 2 male
Met  dank aan Joke!
Groeten,
Dick Belgers

nielsyese

Dat is een mooie lijst :duim: Zowat alle soorten die je kunt vangen in 1 keer.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

javanerkelens

Alleen de Egle brevicornis.....die had ik zeker ook verwacht, maar blijkt toch niet zo algemeen te zijn.
Vreemd...?
Groet,
Joke (van Erkelens)

blaauw7

Zal morgen kijken of ik er nog wat kan verzamelen. De andere had ik in 20 minuten te pakken.
Groeten,
Dick Belgers

nielsyese

Ik heb vorige week zaterdag welgeteld 1 Egle gezien en gevangen, dat was een mannetje E. ciliata.. :P
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Auratus

Ik denk dat ik vandaag ook E. minuta (♂) heb gevangen. Wel klein spul hoor...
Groet,

Jan

javanerkelens

Genitaal gecontroleerd?
Vergissing met Egle parva is bijzonder snel gemaakt.
Als het onderste monddeel (kin) sterk naar voren staat (in profiel steekt de kin sterk naar voren)....dan moet je al gauw gaan denken aan Egle parva.
Egle minuta is een zeer bollig vliegje en heeft ook een bollige kop waar de kin nauwelijks tot iets naar voren steekt.
Groet,
Joke (van Erkelens)

Auratus

Joke, ik had E. parva uitgesloten omdat die twee rijen setae op de kin zou moeten hebben. In de tabel wordt E. parva bovendien een grotere soort genoemd (?), het beestje wat ik had is ongeveer 3 mm groot en heeft slecht één rij setae op de kin. Ik heb een poging gedaan om het genitaal te prepareren, maar dat viel niet mee.
Gelukkig ga jij alles nog een keer voor mij controleren  ;) . Tot die tijd zal ik mijn vondsten nog niet aanmelden...
Hierbij nog een poging tot een profiel foto..
Groet,

Jan

javanerkelens

Als ik de kop zo bekijk dan zou je inderdaad denken aan minuta, maar blijkbaar is het minder simpel....
Ik heb nu net een vliegje genitaal bekeken waarvan ik qua profiel en beharing van de kin zou zeggen...dit moet een E. minuta zijn, maar bij het bekijken van de genitaliën (en ik heb heeeel goed gekeken) kom ik toch weer uit op E. parva.......om gek van te worden.
Ik heb een afspraak gemaakt met John Smit voor een DNA onderzoek, want ik vertrouw het niet met die twee soorten.
Ik zal wat betreft deze twee soorten ook even contact opnemen met Verner Michelsen.
Bewaar alles maar goed !!!!!
Groet,
Joke (van Erkelens)

Auratus

Je maakt het wel spannend Joke.
Het artikel wat Verner Michelsen heeft geschreven over Egle ziet er interessant uit. Helaas zit het achter slot en grendel. Toch maar eens naar een goede bibliotheek...
Groet,

Jan

corzonneveld

wie in die publicatie geinteresseerd is sture mij even een email... :-X
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

gerardpennards

Ikke ikke ikke :-))  ;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

Auratus

Ik ook uiteraard. Cor, je hebt mail!
Groet,

Jan

blaauw7

Groeten,
Dick Belgers

nielsyese

Ik ben ook geinteresseerd :)
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek