Hoofdmenu

Rookzwammen?

Gestart door xenion, december 17, 2006, 18:45:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Bij onderstaande soorten dacht ik aan de Rookzwam, maar die soort ken ik verder nog niet dus had ik graag een bevestiging. Ze groeiden allemaal op de dikke takken van een omgevallen beuk.

Foto 1a, dit dikke plakaat zat er al een paar maanden, en eindelijk was hij uit aan het groeien:
Groeten,
Martin

xenion

Foto 1b, de onderkant, hopelijk goed genoeg om er wat over te kunnen zeggen:
Groeten,
Martin

xenion

Foto 2, heel veel kleine exemplaren op een andere tak van dezelfde boom. De onderkant was helemaal wit en er waren nog geen buisjes te zien, als iemand hier toch een foto van wil dan kan dat.
Groeten,
Martin

feel4nature

ik dacht eerder aan de grijze buisjeszwam, maar zeker weet ik het deze keer niet.....
natuurlijk met groet, Ali.

han.endt

#4
Citeerik dacht eerder aan de grijze buisjeszwam.
Op foto 1b zijn onder het ene opgewipte hoedje aan de basis de grijze poriën zichtbaar.

xenion

Citeer
Citeerik dacht eerder aan de grijze buisjeszwam.
Op foto 2b zijn onder het ene opgewipte hoedje aan de basis de grijze poriën zichtbaar.
Bij exemplaar 1 zat ik ook nog aan de Grijze Buisjeszwam te twijfelen ja, maar ik vond de poriën vrij weinig grijs hebben. En ik vond de hoeden er vrij licht voor gekleurd.
Ik kom er hopelijk komend weekend nog in de buurt, dan zal ik eens kijken of van exemplaar 2 al poriën zichtbaar zijn en of bij druk de poriën verkleuren van beide exemplaren. Of iemand moet op basis van deze foto's zeker een naam aan deze 2 exemplaren kunnen hangen.
Bedankt zover Ali en Han :)
Groeten,
Martin

xenion

Beide exemplaren verkleuren niet of nauwelijks bij druk, de hoedrand verkleurt wel wat meer, maar is nog steeds vrij licht. Bij exemplaar 1 denk ik nu toch wel aan de Gruize buisjeszwam, door de grijze poriën, maar zeker is dit nog niet...
Van exemplaar 2 heb ik vandaag nog een beter ontwikkeld hoedje gevonden waar de poriën wel op zichtbaar zijn, aan de rechterkant heb ik druk gezet met mijn vinger.
Is er nu wel met zekerheid iets over te zeggen of nog niet?
Groeten,
Martin

xenion

Exemplaar 1 is idd de Grijze Buisjeszwam hij heeft nu duidelijk grijze poriën. Exemplaar 2 zijn Gewone Elfenbankjes geworden, wel een mooi gezicht zo veel bij elkaar :)
Groeten,
Martin