Hoofdmenu

GPS probleem

Gestart door Botervlieg, maart 15, 2012, 16:59:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johan op den Dries

vanavond ook problemen gehad. ik stond onder een heldere hemel midden in de weilanden. iedere keer kort een goede GPS fix (2 -16 m) afgewisseld met een fix van 2000m.
Ik moest wachten op een goede fix voordat ik de waarneming kon opslaan.
Sinds 1.4.3. heb ik de tijd op 1 seconden staan omdat er anders helemaal geen goede positiebepaling meer is. Bij eerdere versies stond deze op 10 seconden en had ik nooit problemen met een onnauwkeurige fix. Altijd razensnel een nauwkeurige fix. Dit is nu helaas anders...
Johan op den Dries
Sneek

Alex Kwak

Het lijkt er op dat de netwerk-fix soms onterecht overneemt van de gps-fix. Is mij nog nooit overkomen, maar uit de logjes blijkt dit.
Ik ga er over nadenken hoe dit op te lossen. De snelle initiële netwerkfix willen we niet kwijt...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Waarom willen we die niet kwijt? Veroorzaakt grote afwijkingen bij invoeren en blijkbaar verstoring van de gps.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Johan op den Dries

Ik vond de tijd die zat tussen een snelle of langzame netwerkfix minder ergerlijk dan zo'n grote afwijking bij het invoeren terwijl je op 1 plaats staat.....
Johan op den Dries
Sneek

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op maart 28, 2012, 23:04:54 PM
Waarom willen we die niet kwijt?

Jij was de eerste die juichte bij een snelle fix  :-\

Het probleem is dat klaarblijkelijk de netwerkfix regelmatig onterecht de gpsfix overneemt. Daar moeten we wat aan doen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Ik heb waarschijnlijk de oorzaak gevonden. Het script dat ik gebruik houdt geen rekening met het feit dat de functie getAccuracy() nul(!) oplevert als er geen nauwkeurigheid bepaald kan worden. En die nauwkeurigheid van nul ziet het script dus als een extreem nauwkeurige positie, en dat is nauwkeuriger dan de 10 meter van de GPS...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

CiteerJij was de eerste die juichte bij een snelle fix
toen wist ik nog niet van gevolgen af.  :angel:
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

En die gevolgen zouden met mijn fix wel eens verleden tijd kunnen zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

GertJ

Citaat van: Alex Kwak op maart 30, 2012, 08:45:08 AM
Ik heb waarschijnlijk de oorzaak gevonden. Het script dat ik gebruik houdt geen rekening met het feit dat de functie getAccuracy() nul(!) oplevert als er geen nauwkeurigheid bepaald kan worden. En die nauwkeurigheid van nul ziet het script dus als een extreem nauwkeurige positie, en dat is nauwkeuriger dan de 10 meter van de GPS...

Briljant gevonden! Het was mij ook al opgevallen dat wel erg vaak teruggegrepen werd op de netwerkfix.
Groet Gert Jager

Alex Kwak

Ik heb een druk weekend voor de boeg, maar ga toch proberen om dit in een ObsMapp 1.5.1 te implementeren.
Ben zelf ook erg benieuwd of dit dé oplossing is...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Botervlieg

Dank je wel, Alex! Voor je inzet en moeite!  :duim:

hiskodevries

Marleen jij bedankt voor het aanzwengelen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg


Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op maart 30, 2012, 14:59:31 PM
Marleen jij bedankt voor het aanzwengelen

Inderdaad, vergeet ik ook vaak te zeggen, maar als niemand problemen meldt...  :duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Maar even een uurtje vrijgenomen en een fix in de market gezet. Ben benieuwd is dit inderdaad het probleem oplost!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Johan op den Dries

Alex, bedankt voor de snelle reactie! super!
Ik zal hem dit weekend uitgebreid gaan testen en laat weten hoe de bevindingen nu zullen zijn.
Johan op den Dries
Sneek

Johan op den Dries

Gisteren aan het testen met 1.5.1 geweest.
Het viel mij op dat na iedere invoer de GPSfix kort verdwenen was. Ik had dan wel een netwerkfix van 1995m. Dit duurde iedere keer ca 1 seconde.
Vervolgens in de instellingen gaan kijken.
De optie "gps tijdelijk stoppen"heb ik uitgezet en vervolgens behield ik mijn GPSfix.
Ook als ik de instellingen op 10 seconden zet ipv 1 seconden blijft deze fix in stand. (voor 1.4.3. had ik de GPS ook altijd op 10 sec.)
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Johan op den Dries
Sneek

Alex Kwak

Ik overweeg om die optie "GPS tijdelijk stoppen" er uit te halen. Levert wel een beetje batterijbesparing op, maar dat lever je weer in bij het wachten op een nieuwe fix.
Wat vinden jullie daarvan?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

hoe minder instellingen hoe beter
laat het apparaat voor de mens denken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Lanius

Als het geen problemen geeft, mag je dat van mij gerust weglaten.
Als ik in veld sta, laat ik obsmapp wel aanstaan, op overzichtsscherm. Betekent dat dan dat GPS dan ook zal blijven werken? Of niet?

Maar zoals Hisko zegt: hoe minder opties, hoe beter.
Davy De Groote

Alex Kwak

Citaat van: Lanius op april 02, 2012, 11:48:48 AM
Als ik in veld sta, laat ik obsmapp wel aanstaan, op overzichtsscherm. Betekent dat dan dat GPS dan ook zal blijven werken? Of niet?

Op die momenten staat de GPS dus uit.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

CiteerIk overweeg om die optie "GPS tijdelijk stoppen" er uit te halen.
vanmiddag een veldtest gedaan
de optie GPS tijdelijk stoppen stond aan. geen gps verbinding te krijgen (2.nnn)
deze optie uitgzet, en plop gelijk een gps fix-> optie->prullebak
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Johan op den Dries

Citaat van: Alex Kwak op april 02, 2012, 09:52:02 AM
Ik overweeg om die optie "GPS tijdelijk stoppen" er uit te halen.

Gooi er maar uit, ik gebruik hem toch niet  :P . Als dit gekke locaties tijdens het invoeren kan voorkomen zou ik deze zeker niet default aanzetten bij installatie . En wellicht is het beter deze optie eruit te slopen.
Johan op den Dries
Sneek

Botervlieg

Hallo allemaal,

Om eerlijk te zijn heb ik weer een gps probleem.

Afgelopen week heeft gps het niet 1x gedaan.

Als ik met gps status app kijk, krijg ik tot 8/8 goed bereik. Maar desondanks komen de andere gegevens zoals gps locatie, snelheid etc. niet binnen.
Ook obsmapp krijgt geen gps verbinding.

Ik dacht eerst dat het door regen / regenwolken / mist kwam (= allemaal water), maar vandaag in de AWD met strak blauwe lucht deed hij ook niets.   :(

Groetjes, Marleen

hiskodevries

Gps staat aan bij gsm instellingen?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op mei 13, 2012, 13:14:40 PM
Gps staat aan bij gsm instellingen?

Ja. Ik heb ook nog even de instellingen gecontroleerd met een bericht wat je op pagina 1 had geschreven, dat klopt ook.

Ik heb nu versie 2.2.0 van obsmapp

Groetjes, Marleen

hiskodevries

Dat is niet de recentste.maar dat is de oorzaak niet. Ik heb geen idee.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Dan ga ik in elk geval even opzoek naar de update.

Alex Kwak

Apparaat al een keer gereset?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Botervlieg

Wat bedoel je precies met reset, Alex?

Aan/uit: Nee

Terug naar fabrieksinstellingen: Ja, maar sinds dien is het denk ik juist.

Overigens deed gps het vanmiddag na updaten 1x onmiddelijk, binnenshuis. Maar sindsdien heeft hij het evengoed niet meer gedaan. Dus waar het aan ligt.... géén idee...