Hoofdmenu

GPS probleem

Gestart door Botervlieg, maart 15, 2012, 16:59:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: M. Baltus op mei 13, 2012, 16:22:32 PM
Wat bedoel je precies met reset, Alex?

Gewoon een keer helemaal uit (batterij er uit), en dan weer opnieuw opstarten.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Botervlieg

Citaat van: Alex Kwak op mei 13, 2012, 16:31:10 PM
Citaat van: M. Baltus op mei 13, 2012, 16:22:32 PM
Wat bedoel je precies met reset, Alex?

Gewoon een keer helemaal uit (batterij er uit), en dan weer opnieuw opstarten.

Binnenshuis doet hij het nu niet, nadat ik dat heb gedaan.

Zal morgen buiten nog eens proberen.

Johan op den Dries

Hoi Alex,

Ik had gisteren ook problemen met de GPS tijdens de TOHdag. Na iedere waarneming was de fix >2000 m en kon ik niet direct invoeren.
Na 2 keer op het GPS icoontje linksboven geklikt te hebben was er 1 seconde later weer een fix. Dit is de hele dag zo gebleven en heb ik niet eerder gehad.
Ik heb de instellingen later gewijzigd van 10 sec naar 1 sec en ook de "max afwijking in m" naar 1000 m gezet. Dit had geen effect.

Ik maak gebruik van de 2.2.1 versie.





Johan op den Dries
Sneek

jvogels

Ik heb hetzelfde euvel als johan meermalen ervaren. Ook komt het bij mij voor dat de fix om onverklaarbare redenen tussentijds verloren gaat in het invoerscherm??? Twee keer op gps icoontje klikken geeft een hernieuwde fix, maar het blijft storend.

Johan op den Dries

Ik heb daarna niet echt meer problemen gehad. Zal wel een externe factor zijn die die dag meespeelde.
Johan op den Dries
Sneek

rapunzel

Citaat van: M. Baltus op maart 23, 2012, 22:31:07 PM
Goed nieuws!

Sinds ik de gps-status-app op mijn mobiel heb, deed gps het op alle eerder genoemde "probleem-plaatsen" afgelopen dagen zonder problemen.  :duim: :right:

Groetjes, Marleen
Ik heb hem sinds gisteren ook en mijn fix komt nu veel sneller binnen.
Als het even wat langer duurt start ik even GPS-Status op.
Daarna uitzetten en vervolgens snel een fix op Obsmapp.
Koos
Koos Ballintijn

Alex Kwak

Ik heb het nu zelf ook een keer gehad: Tijdenlang alleen een netwerkfix terwijl de omstandigheden ideaal waren. GPS uit en weer aan en meteen een prima fix. Raar maar waar.
-to be continued-
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Botervlieg

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het al een tijdje niet eens meer probeer met obsmapp

Geen idee of het aan de app ligt of aan de mobiel zelf. Of aan het weer, of aan ??

Zal van het weekend weer proberen.

Alex Kwak

Gisteren na lang zoeken een bug gevonden in de afhandeling van de gps- en netwerkfix.
Enerzijds bleek mijn eerdere fix om een even wegvallende gps-fix niet meteen te laten overrulen door een netwerkfix niet goed te werken. Nu hopelijk wel.
Anderzijds zat er een fout in het vergelijken van een nieuwe fix met de bestaande fix, waardoor een nieuwe fix onterecht beter werd gevonden dan de bestaande fix.
Het een en ander is heel moeilijk te testen, maar dit zou de gps-afhandeling verder moeten verbeteren!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Botervlieg

Klinkt goed, Alex.

Heb het afgelopen tijd nog een paar keer geprobeerd, maar het deed niets.

Is de update al in de market?
Dan zet ik die erop en ga ik als ik er aan denk morgen, anders zeker dinsdag testen.

Mijn complimenten overigens voor je aandacht hiervoor en het eindeloos zoeken, oefenen, proberen, testen etc.
Ik weet uit mijn website-ervaring dat je soms dagen/weken/maanden met een klein verrot ding zit te knoeien.
Maar vaak kom je uiteindelijk wel ergens. Het kan alleen soms zoveel tijd/moeite kosten...

Groetjes, Marleen

Alex Kwak

Ik hoop deze update binnen een paar dagen in de market te zetten.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Botervlieg

Citaat van: Alex Kwak op juni 24, 2012, 15:29:01 PM
Ik hoop deze update binnen een paar dagen in de market te zetten.

Oke, ik zal het in de gaten houden. Dank je wel  :duim:

Alex Kwak

Ik meld het ook altijd op m'n Twitter-account: @AlexKwakIT
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Botervlieg

Citaat van: Alex Kwak op juni 24, 2012, 15:36:23 PM
Ik meld het ook altijd op m'n Twitter-account: @AlexKwakIT

Dank je wel.  :right:

Alex Kwak

Versie 2.4 is nu beschikbaar
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Botervlieg

Citaat van: Alex Kwak op juni 25, 2012, 21:28:48 PM
Versie 2.4 is nu beschikbaar

Ik had het op twitter opgevangen, heel fijn! Morgen ga ik testen!  :duim:

Botervlieg

#76
De pret is steeds van korte duur. GPS deed het weer lekker, maar liet het vandaag weer compleet afweten.  :(

Misschien door de regen in de lucht? Maar het was op dat moment droog en de wolken trokken op dat moment weg.
Ik zag dus met lichte bewolking helder blauwe lucht en de zon...

Met OpenStreetMaps stond mijn pijl meteen in groningen ofzo, terwijl ik in NH was. Dus dat schoot ook niet op.
Hopelijk heb ik morgen op het strand meer geluk en doet gps/obsmapp het weer.

Met GPS-status app had ik gewoon meerdere binnen bereik, kreeg alleen geen connect ermee.

Groetjes, Marleen

Botervlieg

Citaat van: M. Baltus op juli 09, 2012, 19:10:16 PM
Hopelijk heb ik morgen op het strand meer geluk en doet gps/obsmapp het weer.

Ik had geluk, GPS deed het! De eerste connect duurde wel een paar minuten, maar daarna prima bereik gehad.

Lag het gister misschien toch aan het weer?

Groetjes, Marleen

DunesUnLimited

GPS werkt met afstandsmeting op basis van looptijd verschillen, wat het ingewikkeld maakt is dat de satelieten niet op 1 plaats hangen, maar bewegen. Je telefoon moet eerst uitvinden welke satelieten er op dit moment in bereik zijn (relatief makkelijk) maar ook waar die satelieten precies uithangen, en hoe je dat dan kan gebruiken om uit te rekenen waar je bent.  Overigens gebruiken de satelieten hetzelfde kunstje om te bepalen waar ze zitten (looptijd verschillen) maar dan met een paar vaste grondstations.

tot kijk,
Bernard
Bernard van Duijnen

Botervlieg

Hoi Bernard,

Wil je nog eens noemen die instelling die we van de week zochten? Ik ben weer van alles aan het proberen....

@ Alex
Ik ben van de week, in de avond/nacht van maandag 6 op dinsdag 7 augustus met Bernard op pad geweest.
Obsmapp liet het de hele avond/nacht afweten. Ondanks dat ik met gps status 8 satellieten in goed bereik had, kreeg ik er geen verbinding mee.

:'(

Ik snap het niet want Bernard had wel steeds (meteen) bereik. (Alleen liep zijn plattegrond vast).

Bernard heb jij ook obsmapp? Welke versie? O ja en die ene instelling dus, die ik niet kan vinden.

Groetjes, Marleen

DunesUnLimited

Marleen, ik gebruik de laatste versie van obsmap: 2.5.3, Op mijn telefoon heb ik Settings-> Location and security -> Use wireless networks WEL aanstaan. (ik herkende het niet op jouw telefoon door taal en versie verschillen tussen onze telefoons).  Als je dit aanzet gebruikt de telefoon ook andere truukjes om uit te vinden waar je zit, minder nauwkeurig maar wel een goede voorzet, waardoor het gps deel het weer makkelijker krijgt.

Je GPS problemen lijken me eerder te wijten aan jouw telefoon firmware, dan aan obsmap. Immers obsmap vraagt eigenlijk alleen maar aan de telefoon waar ie zit. Ben je helemaal bij met de laatste patches voor je telefoon?

Bernard
Bernard van Duijnen

Botervlieg

Hallo Bernard,

Ik heb dezelfde obsmapp versie op mijn telefoon dus daar ligt het niet aan.

Citaat van: hiskodevries op maart 16, 2012, 08:43:52 AM
Marleen.
Nog even hierop terugkomend. Gisteren was ik op de boulevard van hoek van holland en had eigenlijk hetzelfde probleem. De ene keer snel een fix dan weer het zendmast icoon in beeld.
Als je vandaag of morgen naar buiten gaat doe dan eens het volgende
- in de settings van je gsm  -locatie-draadloze netwerken gebruiken uitvinken
in de settings van obsmapp -locatie-automatische gps aangevikt en gps interval 1 sec , locatie onthouden uitgevinkt, gps tijdelijk stoppen uitgevinkt
dan hoor ik graag je ervaringen.
Ik heb namelijk het idee dat sinds obsmapp de 'draadloze netwerken' ook gebruikt voor de lokatiebepaling het gps gedonder is begonnen, maar zeker weten doe ik het niet.
Uiteraard mogen ook anderen dit testen.

Hisko had eerder geadviseerd draadloze netwerken uit te zetten, dus daarom stond dat uit. Het rare is dat de telefoon het soms prima doet, en soms totaal niet.
En het mij vaak onduidelijk is waarom.

GPS problemen kunnen natuurlijk aan mijn telefoon liggen, maar tot nu toe waren het instellingen of toch obsmapp. (Laat duidelijk zijn dat dit geen verwijt is aan het adres van de obsmapp-makers).

Laatste patches, geen idee, hoe zie ik dat? Als er melding komt voor een update volg ik die tot nu toe altijd wel op. Als dat is wat je bedoelt?

Ik heb nu draadloos netwerk aangezet en zal het komende dagen proberen of dat beter gaat.

Groetjes, en bedankt voor je hulp.

Marleen

hiskodevries

Marleen. Bij jouw gaat het wel heel beroerd. Informeer eens of mensen met hetzelfde type gsm ook die problemen hebben. Als dat zo is pech. Als dat niet zo is zou ik aanspraak maken op de garantie.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Bedankt voor je tip, Hisko, ik zal het uitzoeken.
Het rare vind ik alleen wel dat hij het tussendoor ook regelmatig prima doet.
Dus het is niet altijd.

Groetjes, Marleen

DunesUnLimited

Marleen, ik bedoelde of de android software in je telefoon helemaal bijgewerkt is, die wordt niet vanzelf bijgewerkt via google play, bij mijn telefoon gaat dat met een kabeltje en mijn pc.

Je kan die controleren door te kijken in Settings -> About Phone  en dan kijken bij de software versies.

Groetjes,
Bernard

Bernard van Duijnen

Botervlieg

Dank je wel, Bernard.

Ik kan dat zo snel even niet vinden. Maar zal als het lukt morgen ochtend er nog eens naar kijken.

Dat met die instelling die je zei, lijkt nog niet te werken. Hij zet het standaart op 716 meter en het duurt lang voor het veranderd.
Als ik gps-status app aanzet tegelijkertijd gaat het sneller. Maar hij zakt dan nu nog niet verder dan 90 meter, maar springt gerust seconden later weer naar 151m.

Misschien ligt het aan het weer? Ondanks dat er veel zon voorspelt wordt, zie ik alleen maar dikke grijze bewolking buiten....

Ik heb wel gezien dat mijn telefoon obsmapp had geupdate maar weet niet meer of dat nu voor of na ons "uitstapje" was.
Misschien dat er met de update toch in obsmapp iets is aangepast, waardoor mijn telefoon het weer laat afweten?

Hij deed het immers wel.... zelfs in koningshof waar ik eerder steeds geen bereik had.

Ik hoop volgende week even terug naar de winkel te gaan en hun om raad te vragen over de gps.

Groetjes, marleen

Alex Kwak

Citaat van: M. Baltus op augustus 11, 2012, 11:55:21 AM
Misschien dat er met de update toch in obsmapp iets is aangepast, waardoor mijn telefoon het weer laat afweten?

Nope.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Botervlieg

Hallo allemaal,

13 augustus op het strand en vandaag in de AWD deed GPS het eigenlijk prima.

Weet ook niet waarom hij soms heel sloom doet en andere momenten weer heel goed.

Groetjes, Marleen

DunesUnLimited

Dit wispelturige gedrag lijkt mij typisch een foutje in de software, waar de bug begint, houdt de logica op. Dit lijkt mij iets in het besturings systeem en niet in de applicaties die je er op draait. Heb je de android en firmware versies al gecontroleerd?

Bernard
Bernard van Duijnen

Alex Kwak

Er zijn in de komende versie 2.6 van ObsMapp nog wat kleine verbeteringen aangebracht, maar die zullen Marleen's problemen niet verhelpen. Ik heb het vermoeden dat er op de een of andere manier een erg slechte ontvangst van de GPS-signalen is. Zou dus een mechanisch probleem kunnen zijn, of een brakke GPS-chip.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!