Spitse knotszwam

Gestart door Gert Kremer, december 17, 2006, 18:03:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Vanmiddag 3 zwammetjes gevonden.
zie foto. 157a
Deze groeien op zeer schrale grond, (waterwinnigs gebied) is 15 jaar geen mest op gebracht, wel is er door mij hooi gewonnen.
Lang +/- 30mm, dik +/- 4mm. kleur wit.
1 zwammetje was als boogje gegroeid.
foto is zonder flits gemaak.
Benieuwd naar jullie mening.
Gert.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

3 vragen:
weet niemand wat......?
als ik ze weer zie wat moet ik dan gaan doen?
kunnen deze tegen vorst of is het niet meer nodig?
Groeten,
Gert

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Arno van Stipdonk

Hallo Gert,

Ik heb nog even voor je gezocht. Als ik het boek van Ewald Gerhardt zo lees dan moet het haast wel de Spitse knotszwam zijn. De groeiplaats klopt in ieder geval helemaal en er is wel nog een andere witte knotzwam (Wormvormige knotszwam), maar die groeit in bundels.
Het vervelende is dat ik de soorten verder ook niet ken en de omschrijving weer vrij summier is. Dus echt 100% zekerheid kan ik je niet geven maar ik schat de kans dat het Spitse knotzwam is wel behoorlijk groot.
Eigenlijk is dat het probleem met heel veel van onze zwammen, je komt zo vaak afwijkingen tegen waardoor alleen micrsocopisch onderzoek je 100 % zekerheid kan geven.

Gert Kremer

Hallo Arno,
Bedankt voor de reaktie.
kan ik deze in mijn map zetten?
en nog een vraagje: zijn er ook mini stuifzwammetjes van 8 a 10 mm, deze zag ik vandaag ook. met stuifgaatje. geen foto gemaakt.
Gert
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Arno van Stipdonk

#4
Ik zou hem zeker in je map zetten, maar liefst wel nog even met een vraagteken. Desnoods droog je een exemplaar zodat je deze nog eens microscopisch kunt laten onderzoeken. Zover ik kan terug vinden hoef je alleen de sporenmaat te controleren.

Over de Stuifzwammen; er zijn inderdaad zulke kleine, enkele soorten.
In ieder geval de Ruwstelige stuifbal en de Gesteelde stuifbal.


Gert Kremer

Als het weer mee zit kijk ik morgen even als ik ze kan vinden?
maar er zit volgens mij GEEN steelje aan.
bedankr voor de info.
Gert
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

JW_2all

Wormvormige knotszwam (Clavaria fragilis) komt ook solitair voor, wat Gerhardt ook mag beweren. Fragilis slaat op de breekbaarheid.
Wormvormige knotszwam is ooit in Diemen waargevomen, niet in bundels, maar als enkele, solitair staande exemplaren. De wetenschappelijke naam fragilis slaat ergens op: hij is erg breekbaar. Een felle tik doet hem breken, zoals onze determineerder (G. Immerzeel) liet zien.
Fragilis kan ook voorkomen is wasplaatgraslanden, heeft zeer uiteenlopende groeiplaatsen.
Volgens de Breitenbach (PdS, II)  hebben ze allebei bros (fragiel) vlees, en kunnen ze allebei zowel solitair als in bundels groeien, en kunnen ze allebei in het zelfde biotoop voorkomen. Microscoopwerk dus.

 
Groet,
Jan

wim veraghtert

En ik vrees dat er nog wel meer witte knotszwammen zijn dan enkel fragilis & falcata. Bijv. Witte sterspoorknotszwam (Clavaria asterospora), die ook in dat soort graslanden voorkomt.
http://www.mycolim.be/fotogalerij/Clavaria_asterospora1.htm
Microscopiewerk.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Gert Kremer

Spitse knotszwam:
De 3 stuks waren Niet met elkaar verbonden, stonden wel 30 cm uit elkaar.
als ik ze weer kan vinden (3 bunder groot) neem ik wat mee naar huis en dan hoor jullie er meer van.
In mijn map staan ze met ?
Groeten,
Gert
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.