Wilde Kat

Gestart door Truus, maart 14, 2012, 15:31:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Truus

Ik ben hier verschijdene berichten over wolven en lynxen tegengekomen maar nog niet over
wilde katten.
Na het zien van een paar prachtige uitzendingen op duitsland ben ik erg geintereseerd naar deze dieren.
Nu is het zo dat wij 25 maart met een wildbioloog op pad gaan in Nationaalpark De Hainich in Duitsland
Ik weet nog niet wat we allemaal gaan doen of tegenkomen maar dat zien we dan wel.
Deze Wildbioloog is projektleider van " Rettungnetz Wildkatze " waar ik mij aangemeld heb als wildkatzepate
vandaar deze uitnodiging.
Misschien komt de Wilde Kat ooit weer terug in nederland net zoals ook gehoopt wordt van Wolven en Lynxen,
alhoewel ik denk dat de kans erg klein is.

Groeten Truus

Rene Janssen

Dag Truus!

De waarneming van Jaap Mulder in 2006 was een van de weinige "goede" waarnemingen van wilde kat in Nederland. In het Vijlenerbosch lopen veel huiskatten rond die er veel op lijken maar het allemaal helemaal/ net niet zijn. Mogelijk dat de grote dichtheid aan huiskatten een probleem vormen voor de terugkeer van de wilde kat in Nederland?!

Overigens zit wilde kat 15 km van het drielandenpunt gewoon in de Eiffel.

René
René Janssen

Truus

Rene@ Ja ik ken het verhaal van Jaap Mulder,hij had heel veel fotovallen nodig voor dat
het eindelijk raak was,het opvallende was dat er in dat gebied geen gewone katten gespot zijn alleen
deze wilde kat.
Wij zijn vorig jaar bij een lezing over de wilde kat in het Vogtland geweest dat ging over de terugkeer van
de Wilde Kat in het Vogtland,een bosarbeider had een dode kat in de schepgoot langs de weg in Oberlauterbach
gevonden en twijfelde of het om een gewone huiskat ging en het was nadat sectie en dna onderzoek was gedaan
een echte Wilde Kat te zijn,de eerste officiele vondst daar nadat ze begin vorige eeuw als uitgestorven gold.
Deze Kat is geprepareert en daar hebben wij fotos van gemaakt



 



Rene Janssen

Citaat van: Truus op maart 14, 2012, 21:23:04 PM
ik ken het verhaal van Jaap Mulder,hij had heel veel fotovallen nodig voor dat
het eindelijk raak was,het opvallende was dat er in dat gebied geen gewone katten gespot zijn alleen
deze wilde kat.
Iets van 90 cameravalplaatsen; dat valt nog relatief mee (winter 2010-2011 250 plekken bemonstert voor Ark Natuurontwikkeling).


René
René Janssen

Truus



250 Dat is veel zeg.
In de eifel zit ook nog een redelijke hoeveelheid dat weet ik,en daar is Manfred Trinsen
het aanspreekpunt voor.
Heb ook van hem. al schitterende documentaires gezien,ze vangen bij hun thuis ook
gewonde of zieke dieren op die ze later weer vrij laten,of en dat komt ook regelmatig voor
dat toeristen jonge katjes vinden en denken dat het htk tjes zijn die daar achtergelaten zijn.
Vorig jaar zijn in Zuid Duitsland in de buurt van de Kaiserstuhl twee katjes gevonden
die de namen Hansle & Gretel kregen,dna onderzoek wees uit dat het ging om Wilde Katjes
maar het allermooiste was dat door deze vondst wat betekende dat het om een voortplantingsgebied
was van deze zeer beschermde soort de aanleg van een snelweg niet doorgaat.

Hier een foto van deze katjes.



Groeten Truus

egilio

Citaat van: Rene Janssen op maart 14, 2012, 22:07:42 PM
Citaat van: Truus op maart 14, 2012, 21:23:04 PM
ik ken het verhaal van Jaap Mulder,hij had heel veel fotovallen nodig voor dat
het eindelijk raak was,het opvallende was dat er in dat gebied geen gewone katten gespot zijn alleen
deze wilde kat.
Iets van 90 cameravalplaatsen; dat valt nog relatief mee (winter 2010-2011 250 plekken bemonstert voor Ark Natuurontwikkeling).


René

Welke cameraval heb je daarvoor gebruikt?
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Truus

Wat ook heel leuk te melden is,vorig jaar zijn er illustraties gemaakt om aandacht te vragen voor
bedreigde diersoorten.daar was ook een illustratie die een Wilde Kat afbeeld die vastzit onder de
wijzers van een uurwerk van een kerk of torenklok.
De wijzers staan op 5 voor 12.
Deze heeft de publiciteitsprijs De Gouden Leeuw van Cannes gewonnen.
Mooie aandachtstrekker en wat goed is voor de Wilde Kat is goed voor alle bedreigde diersoorten.


Rene Janssen

Citaat van: egilio op maart 15, 2012, 12:30:41 PM
Citaat van: Rene Janssen op maart 14, 2012, 22:07:42 PM
Citaat van: Truus op maart 14, 2012, 21:23:04 PM
ik ken het verhaal van Jaap Mulder,hij had heel veel fotovallen nodig voor dat
het eindelijk raak was,het opvallende was dat er in dat gebied geen gewone katten gespot zijn alleen
deze wilde kat.
Iets van 90 cameravalplaatsen; dat valt nog relatief mee (winter 2010-2011 250 plekken bemonsterd voor Ark Natuurontwikkeling).
Welke cameraval heb je daarvoor gebruikt?
Helaas hebben er Dörr Bolyquard gebruikt. Die bleken naar verloop van tijd toch niet zo bestand tegen regen en sneeuw...


René
René Janssen

tekenaar

Wilde kat en huiskat hoeven elkaar niet uit te sluiten (ik weet hier in Slovenie van diverse waarnemingen van wilde kat vlak bij dorpen waar gewoon huiskatten rondlopen, waaronder mijn eigen waarneming van een paar dagen geleden). Er is dan uiteraard wel een risico op hybridisatie, ook uit SLO is tenminste 1 hybride bekend.

Als je beide in de omgeving hebt, is de kans een huiskat te zien uiteraard wel vele malen groter als de kans een razendschuwe wilde te zien, nog afgezien van de relatieve dichtheid van beiden.

Ik woon in een gebied met wilde kat in Slovenie, maar zie ze niet vaak, gemiddeld eens in de twee jaar eentje. Gek genoeg zijn de meeste van mijn zichtwaarnemingen niet eens van grote afstand: meest op of langs de weg als ik 's ochtends vroeg naar mijn werk rijd. Dan zie ik ze uiteraard niet lang, maar wel vol in het licht van m'n koplampen waardoor kenmerken goed te zien zijn.

Wat ik hiermee wil zeggen: als wilde kat ergens zit, zal die vroeg of laat ook worden waargenomen, zeker in een land vol waarnemers als Nederland. Vanwege het gebrek aan waarnemingen, denk ik dat je er van uit kan gaan dat NL momenteel wel bereikt wordt door individuele wilde katten en dat er (nog) geen sprake is van een populatie.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

diertjesvriend

Ik vind het wel een interessant idee, een wilde variant van de huiskat, in de nederlandse fauna.

Ik weet wel dat er in nederland partikulieren zijn die ze houden, ik heb ze zelf ook op die manier gekend,
het zijn inderdaad heel andere katten dan de katten die bij ons leven.
Erg agressief.

Kan me voorstellen dat een wilde kat in zijn teritorium alle (al dan niet verwilderde) huiskatten weg weet te jagen.

tekenaar

De huiskat stamt grotendeels af van de Afrikaanse wilde kat, met wellicht wat inmenging van Europese. Of die Afrikaanse wilde kat dezelfde soort is als de Europese, daarover verschillen de meningen. De meest eerlijke vergelijking tussen karakters zou dus zijn die van de Afrikaanse wilde met een huiskat. Afrikaanse wilde kat wordt (altans in dierentuinen) veel minder gehouden als Europese en een deel van de zogenaamde wilde katten in gevangenschap is met zekerheid hybriden ....

Neemt niet weg dat ik jou waarneming van karakterverschil tussen Europese wilde en huiskat in gevangenschap wel kan bevestigen, vanuit dierentuinervaring.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Truus

Onze huiskat stamt volledig af van de afrikaanse wilde kat Felis Sylvestris Lybica en
niet van de Europesche Wilde Kat Felis Sylvestris Sylvestris.
En dat er mensen zijn die ze Particulier bezitten geloof ik ook niet direct ze zijn absoluut ontembaar.
Het dna profiel is anders en ook bij sectie zijn er heel duidelijke verschillen in oa de schedel en de
darmlengte.
Nu ze een duidelijk dna hebben van de Wilde Kat is er heel veel onderzoek gedaan naar het voorkomen
van Hybriden en volgens die onderzoekers is dat een heel gering aantal.
Heel veel onderzoek tav Wilde Katten ook het voorkomen van Hybriden wordt gedaan in het Senkenbergh instituut
in Dresden.

M.V.G Truus   

diertjesvriend

Die ik gekend heb zaten in een grote kooi,
ze waren heel agressief, je hoefde er echt geen vinger door de tralie te steken.
Als je kwam voeren hingen ze recht tegen het gaas op!

Katten waren groter dan een robuste huiskat, of toonden groter door dikkere vacht, dikkere staart,
beharing aan de kop. Langere rug ook volgens mij.

Het was klip en klaar dat het absoluut onmogelijk was om ook maar iets van een band met die katten op te bouwen.

Ik vraag me dus af, hoe groot is de kans dat in nl'se fauna voorkomende wilde katten toch ontsnapte of losgelaten gevangen dieren zijn geweest, of daarvan afstammen.

Truus

In 2004 is er melding gemaakt van een Wilde Kat in Heeze Nrd Brabant die achteraf door
toeristen als ongeveer 3 weken oud katje gevonden is in de Vogezen Frankrijk en waar ze van dachten dat het
een achtergelaten huiskatje was.
Dit kan een mogelijk de reden zijn dat er soms Wilde Katten ook hier in NL terechtkomen.
Ik denk dat het dan het verstandigst is deze dieren over te dragen aan deskundigen zoals
Manfred Trinsen die er voor zorgen dat ze op een natuurlijke wijze gehouden worden en later
weer hun vrijheid krijgen.

M.V.G Truus   

tekenaar

#14
Ik heb eens een eerste generatie hybride (volwassen kater) Europese wilde kat x huiskat gezien die door iemand in huis(!) werd gehouden. Karakter absoluut Europese wilde kat, maar uiterlijk intermediair. Volkomen onhanteerbaar, ondanks dat hij als paar weken oud katje met de fles verder was grootgebracht. Niet een beest wat ik in mijn huiskamer zou wilden hebben (of dulden), maar smaken verschillen kennelijk.

Bij een Europese wilde kat die ik verzorgd heb (volwassen vrouwtje, dierentuin), kon je rustig het verblijf in stappen, ze hield dan afstand. Bij voertijd kan ik die regel van lotte kopieren. Maar nee, echt niet hanteerbaar. Indien nodig vangen met een net en met een hele dikke handschoen proberen te manouvreren zonder gekrabt te worden ...

Over de afmeting durf ik mijn hand niet in het vuur te steken, er is zoveel variatie. Een niet-gecastreerde huiskat-kater kan ook 8 of 9 kilo halen en is dan ook best een groot beest ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

diertjesvriend

Ik vind het allemaal erg interessant.

Voor het zelfde geld heb ik het mis,
ik was toen nog vrij jong, althans, weinig ervaring met exoten, en diegene beweerde dat ze uit Rusland kwamen volgens mij, uit een andere privé dierentuin, hij had ook een vergunning en nog meer dierentuin dieren.

Misschien waren het gewoon hybrides, het zou maar zo kunnen!
Maar het zouden ook maar zo wel echte kunnen zijn geweest.
En dan zou ik het wel fascinerend vinden als die hier in de natuur leven!

Truus

Ben eigenlijk best nieuwsgierig waarom de katten waar jullie het over hebben
als het om wilde katten gaat ze gevangen worden gehouden.
Tijdens de lezing die ik vorig jaar heb bijgewoond werd aangegeven dat wanneer er sprake
was van Hybriden dit meestal de eerste generatie was,heel vaak zijn deze onvruchtbaar.
Deze lezing werd gegeven door Dr Clara Stevens zij doet ontzettend veel onderzoek
naar de wilde kat vooral ook het genetische aspekt.
En als ik haar moet geloven dan zijn er behoorlijk genetische verschillen ook al hebben ze uiterlijk
zo veel overeenkomsten.
Overigens zijn in de regel gecastreerde katers zwaarder dan niet gecastreerde.

Groetjes Truus   

tekenaar

Wilde kat wordt zowel in dierentuinen als door particulieren wel gehouden en ook gekweekt. In Duitsland worden ze veel meer partikulier gehouden als in Nederland, dat wel. Daarbij moet je denken aan iets als een grote voliere in de tuin. Als hobby. Wanneer ouderdieren legaal gehouden worden, kunnen in Duitsland jongen daarvan ook legaal worden doorverkocht (geld ook voor andere diersoorten). Uiteraard gelden daar wel minimum-huisvestingseisen. Poema's zijn bijvoorbeeld ook gewoon te koop.

Lotte, ik denk dat ik dezelfde katten gezien heb, ergens rond  begin de 90er jaren in Drenthe. Die waren nogal divers kwa uiterlijk, maar er zat 1 op het oog zuiver paartje bij. Over de exacte herkomst durf ik mijn hand niet in het vuur te steken, was "overschot" uit Oost europese dierentuinen.

Wilde kat was indertijd niet beschermd en er was dus in Nederland ook geen ontheffing nodig om ze te houden, een gaatje in de wetgeving. Ik weet niet hoe dit momenteel geregeld is.

Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Truus

Het houden van wilde dieren wat voor soort ook door particulieren roept bij mij
altijd walging op,dierenliefhebbers of natuur liehebbers zijn deze mensen zeker niet ik denk dat het
alleen is om interesant te zijn of aandacht die ze op een andere manier niet kunnen krijgen.

De Wilde Kat is zeker in Duitsland een  onder de richtlijn van het FFH een zeer streng beschermde
diersoort en dat sinds 1992.
En het houden ervan particulier is strafbaar.

Ik weet van horen zeggen dat jagers in een gebied waar ze voorkomen elkaar waarschuwen
geen verwilderde katten te schieten met het risico een wilde kat te treffen dit vanwege zeer
hoge boetes en kwijtraken jachtvergunning.
Deze informatie heb ik van een wildbioloog die zich vooral bezig hield met Uilen.

Wat ik ook een mooi verhaal vond van deze bioloog,er worden voor Uilen nestkasten geplaatst
en bij inspectie hiervan was een van de nestkasten bewoond door een wilde kat met jongen,
hij vertelde ook nog dat deze met rust gelaten werden,anders was het wanneer wasberen of
marterhonden gebruik van deze kasten maken omdat het geen inheemse soort is.

Maar ik ben zeker van plan as zondag Thomas Mollich het hemd van het lijf te vragen over
Wilde Katten,ik hoop dat het een interesante dag gaat worden. :blink:

Groetjes Truus     

Theo Linders

Citaat van: Truus op maart 21, 2012, 09:49:13 AM
Het houden van wilde dieren wat voor soort ook door particulieren roept bij mij
altijd walging op,dierenliefhebbers of natuur liehebbers zijn deze mensen zeker niet ik denk dat het
alleen is om interesant te zijn of aandacht die ze op een andere manier niet kunnen krijgen.

De Wilde Kat is zeker in Duitsland een  onder de richtlijn van het FFH een zeer streng beschermde
diersoort en dat sinds 1992.
En het houden ervan particulier is strafbaar.


Dit zal in enkele gevallen misschien wel waar zijn, maar juist de mensen die serieus exotische dieren houden, of het hier nu gaat om kleine zoogdieren, slangen, kikkers of wat dan ook, zijn vaak juist dierenliefhebbers en zeker ook natuurliefhebbers. Je hebt altijd mensen die het voor de status doen, maar dat is eerder uitzondering dan regel heb ik het idee.

Met de juiste vergunningen hoeft het niet verboden te zijn denk ik...
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Truus

Als het inderdaad gaat om kleine zoogdieren als muizen ratachtige of reptielen dan
zal dit nog wel kunnen,maar als het gaat om grotere dieren en vooral wat steeds
populairder wordt Uilen en Roofvogels en vaak ook nog op erbarmelijke manier
gehouden dan vindt ik dat niet kunnen.

Ik kan mij ook geen enkele nut bedenken voor het houden van deze dieren.

Ik heb ook zojuist een petitie ondertekend tegen de verkoop van wilde dieren op marktplaats
op een ander forum,of het helpt weet ik niet want zolang er aan verdient wordt :-[

tekenaar

Ik wilde hier eigenlijk geen discussie gaan houden over het al dan niet houden van wilde dieren, maar wel een paar aantekeningen maken:

De grens tussen wat een "wild dier" en wat een "huisdier" is, is nogal vaag. Alle huisdiersoorten stammen af van wilde dieren en nogal wat "vreemde diersoorten" zijn inmiddels dermate geselecteerd dat ze als huisdier kunnen worden beschouwd. Poolvossen en tijgerpythons bijvoorbeeld.

In plaats van voor/tegen houden van "wilde dieren" te zijn, is een alternatieve benadering uit te gaan van eisen die iedere diersoort stelt, en vervolgens te (proberen te) bepalen waaraan een verblijf voor dergelijke dieren moet voldoen. Dan kan je prima komen met het argument dat roofvogels moeten kunnen vliegen (kijk bijvoorbeeld naar hun typische baltsvlucht), maar evengoed dat een kanarie ook moet kunnen vliegen. Uiteraard zal een kanarie met minder ruimte toekunnen dan een buizerd, maar het principe blijft hetzelfde: iedere diersoort moet voor hem natuurlijk gedrag kunnen uitvoeren, en kan hij dat niet, dan is dat een sterk argument dat hij niet op die manier moet worden gehouden.

Ik ben het je eens dat "op een erbarmelijke manier houden" niet kan, maar vindt dat evengoed gelden voor een huiskat of een goudvis als voor een "wild dier".

De situatie in Duitsland is dat een diersoort streng beschermd kan zijn, maar dat als iemand hem een keer legaal in bezit heeft gekregen (b.v. door een ontheffing aan te vragen toen de soort wettelijk beschermd werd), en met die dieren weet te kweken, de dieren ook legaal verkocht kunnen worden en de nieuwe bezitter ook een ontheffing dient aan te vragen. Daarbij gelden minimum-huisvestingseisen. M.a.w. legaal verkregen maar op een erbarmelijke manier ondergebracht = geen ontheffing! Uiteraard is op die minimum-huisvestingseisen wel het een en ander af te dingen, maar het principe lijkt me beter als "je mag wel een deense dog in een achterkamertje opsluiten, maar geen wilde kat in een verblijf van een halve hectare houden".

Ik heb hobbymatig dieren (hond, kat, reptielen, vissen die NIET gedomesticeerd zijn, maar wel in het wild op uitsterven staan),  en ook beroepsmatig als dierverzorger in de dierentuin. Sommige wilde diersoorten doen het beter bij particulieren omdat ze er meer aandacht kunnen krijgen als in een dierentuin. Spitsmuizen in de dierentuin .... oef, moet ik wel driemaal over nadenken en waarschijnlijk gaan ze dood. Thuis zijn ze wel houdbaar (niet eenvoudig, overigens).

Ik praat dus echt niet alles goed wat gehouden wordt en zeker niet onder om het even welke omstandigheden, maar zal ook zeker geen petitie gaan ondertekenen tegen het "houden van wilde dieren", dat is me veel te kort door de bocht.

Zullen we dit onderwerp maar verplaatsen naar "ethiek en wetgeving"?

Wat is het nut van postzegels sparen of om het even welke andere hobby (en wat is het nut van urenlang het forum van waarneming.nl lezen)?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

diertjesvriend

@Paul,

ik denk dat we het over hetzelfde adres kunnen hebben, toen ik er was, iets na midden '90er jaren, was er nog maar 1 koppel wilde katten.

wat leuk om nu de uitleg eens te lezen over het hoe en waarom van al die dieren daar toen.



Truus

Ik denk dat de discussie een heel andere wending krijgt als dat mijn bedoeling was.
Maar ik dacht toch serieus op een site te zitten waar je een duidelijk "nee"tegen het
houden van wilde dieren zou verwachten,maar ik heb mij hier helaas in vergist  :-[

En ja ik blijf er fel tegen tenzij er duidelijke redenen voor zijn behoud van de soort,opvang
gewonde dieren etcetera,daarom @paul geloof ik best dat jij goede bedoelingen hebt.

Met deze discussie was ik eigenlijk vooral benieuwd of er meer mensen zijn die op de
hoogte waren van het projekt "Rettungnetz Wildkatze"die zich voornamelijk richt op
bos en natuurgebieden weer met elkaar te verbinden zogenaamde korridoren.
Uiteindelijke bedoeling is om zo 20000 km aan verbindingen te realiseren,en omdat deze
verbindingen ook doorlopen tot aan de grens met Nederland bij vooral Limburg de Wilde Kat
ook hier misschien weer terugkomt.

En naar een van deze projekten gaan wij dit weekend heen,en dat is de verbinding tussen Nationaal Park
De Hainich en het Thuringerwoud.

Deze verbindingen zullen voor alle wilde dieren de mogelijkheid bieden weer veiliger naar
andere gebieden te gaan om zo het risico van inteelt te verkleinen.
En de Wilde Kat is als naamdrager voor dit projekt gebruikt omdat hij nog steeds met uitsterven
bedreigt wordt en hoge eisen aan zijn leefomgeving stelt.
Dus met andere woorden daar waar de Wilde Kat voorkomt is de natuur nog in orde.

Dit is de reden waarom ik deze discussie begonnen ben kijken of hier meer mensen van
wisten of belangstelling hadden,en ja als ik dan haast alleen berichten hoor van katten
in gevangeschap waar het ook nog de vraag is of het wel echt om Wilde exemplaren
gaat ja daar wordt ik niet vrolijk van helaas.
Er zijn overigens nu toch hele goeie testen om zeker te zijn of het om een huiskat wilde kat
of hybride gaat,meten is weten.

Toch wens ik iedereen verder een plezierige discussie toe ik zal mij er niet meer mee bemoeien.

Groetjes Truus   

grunsven

#24
Citaat van: Truus op maart 22, 2012, 10:28:18 AM

En de Wilde Kat is als naamdrager voor dit projekt gebruikt omdat hij nog steeds met uitsterven
bedreigt wordt en hoge eisen aan zijn leefomgeving stelt.
Dus met andere woorden daar waar de Wilde Kat voorkomt is de natuur nog in orde.

De Wilde kat (Felis silvestris) is absoluut niet met uitsterven bedreigt. Het is de algemeenste wilde kat en komt voor over een enorm gebied. Volgens de IUCN lijst is hij dan ook Least Concern. Het is ook geen soort die hoge eisen stelt aan zijn leefomgeving. Er moet veel ruimte zijn, ze moeten niet gedood worden, bewust of door het verkeer. Maar het is zeker geen soort die hoge eisen stelt aan de biotische of abiotische eigenschappen van zijn habitat. Als ergens Wilde kat zit wil dat dan ook zeker niet zeggen dat de natuur in orde is.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Truus

Citaat van: grunsven op maart 22, 2012, 11:18:10 AM
Citaat van: Truus op maart 22, 2012, 10:28:18 AM

En de Wilde Kat is als naamdrager voor dit projekt gebruikt omdat hij nog steeds met uitsterven
bedreigt wordt en hoge eisen aan zijn leefomgeving stelt.
Dus met andere woorden daar waar de Wilde Kat voorkomt is de natuur nog in orde.

De Wilde kat (Felis silvestris) is absoluut niet met uitsterven bedreigt. Het is de algemeenste wilde kat en komt voor over een enorm gebied. Volgens de IUCN lijst is hij dan ook Least Concern. Het is ook geen soort die hoge eisen stelt aan zijn leefomgeving. Er moet veel ruimte zijn, ze moeten niet gedood worden, bewust of door het verkeer. Maar het is zeker geen soort die hoge eisen stelt aan de biotische of abiotische eigenschappen van zijn habitat. Als ergens Wilde kat zit wil dat dan ook zeker niet zeggen dat de natuur in orde is.
Ik wil hier toch nog even op reageren.
Ik zal komend weekend al diegene die met dit projekt bezig hierop wijzen en zeggen dat ze
bezig zijn tijd te verknoeien,en geld verspillen.
Er zijn volgens "deskundigen" hier in nederland nog wilde katten genoeg,dus datgene waar jullie
al zo lang mee bezig zijn is volledig zimloos.
Ik zal ze er ook op wijzen dat hier in Nederland "veel"meer kennis is omtrend deze dieren als daar
en dat ze daar toch maar eens naar moeten luisteren dan zoveel tijd en geld hierin te verknoeien.

Heb ik mij toch lelijk vergist,dacht altijd dat diegene die hier voor studeert hebben al hun
tijd er in steken als deskundige konden worden gezien,maar dat is dus niet zo er zitten hier
kennlijk die er veel meer verstand van hebben......!!!!       

grunsven

De nut en noodzaak van dit soort ingrepen is best een interessant onderwerp. Net als het voordeel en risico van het gebruik van indicatorsoorten.
Maar als ik zo'n antwoord krijg ben ik klaar. Als je eerst eens de moeite zou nemen mijn post goed te lezen zijn we al een heel eind.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

tekenaar

Citaat van: Truus op maart 22, 2012, 10:28:18 AM
Ik denk dat de discussie een heel andere wending krijgt als dat mijn bedoeling was.
Maar ik dacht toch serieus op een site te zitten waar je een duidelijk "nee"tegen het
houden van wilde dieren zou verwachten,maar ik heb mij hier helaas in vergist  :-[

We hebben hier een forum over waarnemingen van dieren en planten in de natuur. In feite is het voor dit forum niet relevant wat iemand denkt over het houden van dieren in gevangenschap.

Maar als het een wat ongenuanceerde wending dreigt te nemen, wil ik best mijn mening over dit soort zaken verkondigen. Neemt niet weg dat ik je reactie niet helemaal serieus kan nemen: dat je tegen bent is me wel duidelijk maar waarop die mening van jou gebaseerd is helaas niet. Tenzij je ook tegen het houden van huiskatten en honden bent, uiteraard. Daar heb ik respect voor, maar die mening deel ik niet.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/