Hoofdmenu

bunzing

Gestart door bollemoeder, december 17, 2006, 10:59:40 AM

Vorige topic - Volgende topic

bollemoeder

Sinds kort loopt er in de late avond uren volgens ons een bunzing door onze achtertuin.
Wij wonen in Spijkenisse zou dit kunnen?
Komen deze dieren hier zomaar voor?
Een foto maken lukt niet we zien hem maar heel kort, hij duikt halverwege de tuin op en verdwijnt onder de houten vlonder vlak voor de schuifpui.
Wij wonen aan een groenstrook met veel bomen en planten.
Er is water in de buurt met een moeras dat aangelegd is.
Zelf hebben we een vijver in de tuin, dus er zijn genoeg kikkers.
Klimt een bunzing ook op het dak van een huis?
We horen ook een dier 's nachts rennen op het dak, het zit ook in de dakgoot.
Iets met nagels, je hoort het wegglijden.
Een kat kan het niet zijn, niemand met een dakkapel of dakraam heeft een kat.
Vanaf de begane grond kan er nergens een kat het dak op komen.
Is het de bunzing?


Groetjes Marian

vankeulen

Van steenmarters hoor je vaak dat ze op daken zitten en 's nachts lawaai maken, ik denk dat het eerder een steenmarter is dan een bunzing. Je zou kunnen proberen het dier eens te fotograferen
Groet Kees van Keulen

vankeulen

Oh sorry even later zag ik "een foto maken lukt niet" had ik over heen gelezen,
Groet Kees van Keulen

Jeroen Nagtegaal

Steenmater is idd logischer, maar bunzing is zker niet uitgesloten, Kun je iets meer over het beest zeggen? Heeft het beest een grote witte vlek onder zijn kin?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rudmer Zwerver

Een Steenmarter is zo groot als een kat maar heeft veel kortere poten. Ondanks dat is ie wel veel sneller dan een kat. De Bunzing is een slagje kleiner.

Zo in de stad en als je hem op het dak hoort zal het wel een Steenmarter zijn. Wel heel westelijk voor een Steenmarter, maar ik zie dat er eens eerder eentje is waargenomen bij Rotterdam. De Steenmarter breidt zich uit naar het westen. Het gaat weer veel beter met de soort dan in de jaren 60. Het vermoeden bestaat dat deze veel brutalere 'stam' van de Steenmarter uit oost-europa afkomstig is. Daar leven Steenmarters al langer midden in grote steden. Vroeger deden Steenmarters dat niet in NL. Hier in Groningen zijn de afgelopen zomer verschillende malen Steenmarters in het centrum waargenomen, in de oude stad. Meestal is er wel groen in de buurt aanwezig.

Als je hem op het dak hoort is de kans aanwezig dat ie onder de dakpannen ofzo een verblijfplaats heeft. Omdat Steenmarters beschermd zijn mag je ze zelf niet verjagen. Als je er geen last van hebt is dat natuurlijk ook niet nodig, anders kun je de gemeente inschakelen, die weet raad. Op zich zijn Steenmarters vrij gemakkelijk te verhuizen door bijvoorbeeld een speciale verblijfkast te plaatsen (modelletje Steenuilenkast) maar ook dat mag je niet zelf doen. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld een stadsbioloog inschakelen.

Het klinkt misschien ineens een beetje als een "pain in the ass"? Maar het zijn natuurlijk wel fantastische dieren die het ecosysteem in de stad keurig in evenwicht houden. Ze vangen tenminste meer muizen dan de gemiddelde huiskat. :D  
Rudmer

mlahaye

Ik ga toch meer voor een bunzing. De steenmarter is nog niet met zekerheid waargenomen in Zuid-Holland. De dichtstbijzijnde waarneming is Made in Noord-Brabant ten zuiden van de Waal en de Maas. De grote rivieren zijn lange tijd een barriere geweest voor de soort, maar recent is de IJssel overgestoken. Een opmars richting West-Nederland ligt in het verschiet. Deze melding uit Spijkenisse lijkt voorlopig toch meer in de richting van bunzing te wijzen.
Het gekrabbel in de goot kan ik niet goed verklaren, omdat dit gedrag (bij mij) niet bekend is voor bunzingen. Een andere mogelijkheid is de aanwezigheid van een fret.

Voor dit moment zou ik zeggen: probeer toch een foto te maken.

Met vriendelijke groeten,
Maurice La Haye
admin zoogdieren

Rudmer Zwerver

#6
En die Steenmarter die bij Made is waargenomen, klopt die wel dan?

Zou wel een doorbraak zijn als het echt een Steenmarter blijkt te zijn in Spijkenisse....

Een losgebroken Fret kan natuurlijk ook. Was ik even vergeten.
Rudmer

klaas van haeringen

CiteerHet gekrabbel in de goot kan ik niet goed verklaren
Muizen en ratten kunnen ook een hoop lawaai maken!

Hortulana

Lijkt mij ook eerder een bunzing dan steenmarter (of fret en am. nerts?!?!). Kom zelf oorspronkelijk uit de Hoeksche Waard en daar heb ik regelmatig zelf een bunzing gezien en ze worden ook vrij veel gemeld, dit desondanks hun toch vrij schuwe leefwijze. De omgeving van Spijkenisse is qua omgeving wel vergelijkbaar met HW en ligt daar ook vlakbij. Heb eenmaal een bunzing bij Hekelingen gezien, dat is zo goed als naast Spijkenisse. Het geschetste biotoop (groenstrook met veel bomen en planten, water in de buurt met een moeras lijkt me ook goed kloppen voor bunzing. Achtertuin is dan mogelijk deel van dat biotoop, met veel voor de bunzing niet te versmaden kikkers.
En dat gedierte 's nachts op het dak hoeft idd niet de vermeende bunzing te zijn. Kan naast rat of muis ook een vogel zijn (of zelfs een verlate Sinterklaas).
Wel opvallend dat de bunzing (als het er één is dus) zich begeeft in een achtertuin in stedelijk gebied.
Een foto is overigens niet noodzakelijk... een omschrijving van de kenmerken kan ook meer duidelijkheid geven (bijv. grootte, hoeveelheid wit en waar )

Danielle

#9
Hallo Marian,

Het zou heel goed kunnen een bunzing in Spijkenisse, er zijn meerdere meldingen hierover, helaas niet op waarneming.nl maar wel op http://www.milieugroepspijkenisse.nl/Waarn.../Zoogdieren.htm, of deze waarnemingen betrouwbaar zijn weet ik niet. Ook als je Googled op "bunzing in spijkenisse" komen er een paar verhalen te voorschijn. Ik woon ook in Spijkenisse maar zelf nooit iets marterachtigs in omgeving Spijkenisse gezien. Wel een vondst in de Europoort van een Fret/Bunzing ( http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=360921 ) met tekst en uitleg. De meningen betreft de determinatie zijn nog steeds verdeeld ondanks de foto's...het is dan ook een apart beest.

Het zou dus best kunnen.
Groetjes,
Danielle

bollemoeder

beste lezers

allemaal bedankt voor jullie reactie.
De steenmaarter is het waarschijnlijk niet ik heb een foto opgezocht op het internet.
Het beestje had geen grote witte vlek boven zijn voorpootjes.
Hij had een donker kopje met witte tekening.
Witte randjes bij de oortjes en streeptekening op de snoet.
Het had even stil gezeten om rond te kijken.
De tweede maal dat ik hem zag heb ik alleen zijn lijf gezien.
Het had lichte onderharen en de puntjes waren donker, de staart heb ik niet kunnen zien , hij liep met kromme rug die hij steeds strekte.
We hebben een rauw ei neergelegd om hem te lokken, maar dat ligt er na 2 dagen nog steeds. :D
Een fred heb ik eens op straat gezien toen die uit wandelen was met zijn baas en daar lijkt hij ook niet op die heeft een gladder kopje.
Hij lijkt toch meer op de bunzing.
Ik let elke avond goed op of ik hem nog eens zal zien dan kan ik hem nog wat beter beschrijven.

Groetjes Marian.

Rudmer Zwerver

CiteerHet beestje had geen grote witte vlek boven zijn voorpootjes.
Hij had een donker kopje met witte tekening.
Witte randjes bij de oortjes en streeptekening op de snoet.
Dat klinkt als een Bunzing idd.

Als je zeker weet dat het geluid in de dakgoot en de bunzing bij elkaar horen, dan is dat wel apart gedrag.
Rudmer

huysse

En waarom is het geen fret?

Groet,
Marijke

Rudmer Zwerver

Het kan best om een fret gaan hoor (hoewel die vaak wit zijn).

Maar het klinkt als een bunzing (witte strepen in gezicht en witte randjes bij oren).
Rudmer

huysse

Fretten kunnen die aftekeningen toch ook hebben?

Groet,
Marijke

klaas van haeringen