Kievit?

Gestart door Ted van der Knaap, maart 11, 2012, 22:09:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Typisch een prooi van een Slechtvalk... ...beetje formaat Kievit m.i. maar ik mis de groenig/blauwe gloed. Wat is het geweest als het geen Kievit is?


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/63642878
onzeker Kievit - Vanellus vanellus gezien op 2012-03-11 Biervliet - Paulinaschor
Foto's:






bij voorbaat dank Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

whmvb

Hoi Ted,

het is zeker geen Kievit, eerder een steltloper als Tureluur of misschien Grutto, maar daarvoor zou de vleugel even uitgespreid moeten worden gefotografeerd. Ook weet ik niet of dit 'typisch een prooi van een Slechtvalk...' is. Inderdaad laat die vaak het kaalgegeten vleugelskelet achter, maar er zijn ook andere vogels die dit doen (meeuw, kraai) met een dode vogel. Ik mis de happen uit het borstbeen (voor zover ik dat kan zien), die je bij Slechtvalk vaak ziet.
Kortom, wat mij betreft eigenlijk te weinig info om er met zekerheid iets van te maken.

Groeten,

Wim
Wim van Boekel

BramtK

Ik moet onwillekeurig denken aan Vorkstaartmeeuw...
Groeten,

Bram ter Keurs

whmvb

Hoi Bram,

zou leuk zijn natuurlijk, maar de ondervleugeldekveren duiden toch eerder op steltloper. De witte armpennen doen denken aan Tureluur, maar de kleur van de handpenschachten klopt daar volgens mij weer niet mee. Nog even verder zoeken.

Wim
Wim van Boekel

BramtK

Ja, dat is waar. Gek, kan ´m niet plaatsen...
Groeten,

Bram ter Keurs

Ted van der Knaap

Zal in het vervolg ook foto's maken in gespreide vleugelstand Wim.

Was gister 'n dagje in Zeeuws Vlaanderen. In het gebied daar alleen maar Wulpen en Scholeksters als Steltlopers.
Zet de vogel op onbekend, wie weet word ie nog eens opgemerkt en kan iemand er chocola van maken.

Dat van de "slechtvalkenprooi" was dus een te makkelijke aanname van me vanwege het vleugelskelet!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

frankmeer

Mijn eerste gedachte hier was een dooie Kanoet.
Frank van der Meer

whmvb

Kanoet heeft geen witte armpennen, dus...

Wim
Wim van Boekel

keesschreven

Hoi Ted,
Je zegt ongeveer de grootte van een kievit, maar hoe lang was een vleugeltje ongeveer?

Tureluur is kleiner dan kievit, maar heeft wel de witte armpennen. Voor tureluur zouden er toch wat bruine vlekjes op de armpendekveren zichtbaar moeten zijn, maar die zijn helemaal grijs met donkere schacht en lichte zoom (idd heel kanoetachtig!).
Die lichtbruine streep over de schacht van de handpennen (foto 1) doet erg plevierachtig aan.
Ik kan even geen steltlopersoort bedenken die al deze kenmerken heeft, behalve onder de kleintjes..

Of toch een Tureluur met een beetje variatie?
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Bart van Hoogstraten

Citaat van: whmvb op maart 12, 2012, 11:32:25 AM
Kanoet heeft geen witte armpennen, dus...

Wim

Helaas Frank... je zat er 50% naast  ;D
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Ted van der Knaap

Citaat van: keesschreven op maart 12, 2012, 19:19:36 PM
Hoi Ted,
Je zegt ongeveer de grootte van een kievit, maar hoe lang was een vleugeltje ongeveer?

Tureluur is kleiner dan kievit, maar heeft wel de witte armpennen. Voor tureluur zouden er toch wat bruine vlekjes op de armpendekveren zichtbaar moeten zijn, maar die zijn helemaal grijs met donkere schacht en lichte zoom (idd heel kanoetachtig!).
Die lichtbruine streep over de schacht van de handpennen (foto 1) doet erg plevierachtig aan.
Ik kan even geen steltlopersoort bedenken die al deze kenmerken heeft, behalve onder de kleintjes..

Of toch een Tureluur met een beetje variatie?

Vleugels waren zo'n 15-17cm... ...in mijn beleving had ie de grootte van een Kievit
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

Heb nog 2 foto's waarvan 1 vooraangezicht.

Maar of dat wat uitmaakt voor de determinatie.....!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

keesschreven

Nog even aan franjepoten gedacht, maar die zijn toch weer anders en hebben duidelijk witte schachten.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Mark Zevenbergen


whmvb

Nee, Krakeend man heeft wel wit op de armpennen, maar niet zoveel als hier. Zelf had ik nog aan Fuut of Grote Zaagbek gedacht, maar die ondervleugeldekveren wijzen toch steeds weer richting steltloper.

Wim
Wim van Boekel

Rikstar

onderdekveren gaan zeker naar steltloper... ondanks dat ik meteen ook een vorkstaartmeeuw fibe kreeg denk ik zelf grutto of rosse grutto.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

whmvb

Ook daar geldt weer dat de armpennen niet kloppen.

Wim
Wim van Boekel

Rikstar

leuke mysterie bird dan  :)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

keesschreven

Nog de Scolopacidae en Laridae doorgekeken op http://digitalcollections.ups.edu/slater/query_slater.html, maar dat leverde niks op (helaas ook vooral Amerikaanse soorten).

Hoeveel steltjes zijn er nou met witte armpennen? Tureluur ligt erg voor de hand, het enige vreemde is dat de armpendekveren en tertials allemaal zo egaal grijs zijn. Normaal zitten er toch minstens een paar gestreepte veertjes tussen. Misschien is dat variatie?
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

keesschreven

#19
Ik zie streepjes! zie zwarte pijlen.
Tevens is er zwart-wit streping zichtbaar van de grote armpendekveren (blauw).
Met rood aangegeven: de vage strepen op armpen 9-10, en karakteristieke spikkeling op binnenste handpennen.
Met bruin: witte toppen van binnenste armpennen, en vage lichte baan van iets grotere handpennen.
Groen: lichtbruine stuk op de schacht: misschien is dit een effect van belichting/glans, op mijn eigen tureluurvleugeltje zijn de schachten ook bruinig, maar niet in zulke contrastrijke fasen als hier.
Misschien kan dit verkleuren door zon oid.

De lichte zoompjes op kleine armdekveren heeft mijn vleugeltje ook, maar minder.

Dus ik ga toch voor een gewone tureluur.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

whmvb

Eens met deze grondige analyse, Kees. Ik heb nog even het borstbeen zoals dat op de foto's te zien is vergeleken met mijn, enigszins afgekloven, Tureluur borstbeen exemplaar. Ze komen goed overeen: smal en met een relatief grote kam, lengte-breedte verhoudingen lijken te kloppen. Is dus niet in tegenspraak met Tureluur.

Wim
Wim van Boekel

Klaas van Dijk

Inderdaad Tureluur, wellicht IJslandse Tureluur?

De witte achterrand van de bovenvleugel (armpennen) is duidelijk te zien (ook met dank aan Kees zijn rode pijlen). In het vervolg inderdaad gewoon de vleugel helemaal uitspreiden. En de vleugellengte meten (met maatlat en stop; maximale vleugellengte) is ook altijd erg handig.

2012-03-11 is de vinddatum. Is dat 3 november 2012 (kennelijk niet?) of toch 3 maart 2012? Nu is dat nog wel duidelijk, maar over tien jaar niet.

Groetjes, Klaas

keesschreven

Ja Klaas, die had ik ook nog overwogen. Die is wel wat egaler grijs, maar er is weinig gedetailleerds over te vinden.


Citaat van: whmvb op maart 15, 2012, 07:43:41 AM
... Ik heb nog even het borstbeen zoals dat op de foto's te zien is vergeleken met mijn, enigszins afgekloven, Tureluur borstbeen exemplaar. ...

Goed dat je ook die bewaart Wim! Dat is toch een stuk minder populair dan veren, maar er blijken wel duidelijke verschillen in te zitten tussen familie's. (ben er ook aan begonnen). Opperarmbeen is ook de moeite waard.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Ted van der Knaap

Mooi werk mannen  :duim: 

(Heb de wn aangepast naar Tureluur met verwijzing naar dit topic.)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Klaas van Dijk

Citaat van: keesschreven op maart 15, 2012, 09:43:26 AMJa Klaas, die had ik ook nog overwogen. Die is wel wat egaler grijs, maar er is weinig gedetailleerds over te vinden.

hoi Kees,

Bekend met het proefschrift uit 2008 van Meinte Engelmoer over de geografische variatie van steltlopers die gebruik maken van de Waddenzee? Zie http://dissertations.ub.rug.nl/faculties/science/2008/m.engelmoer/?pFullItemRecord=ON

In bijvoorbeeld hoofdstuk 9 (zie http://dissertations.ub.rug.nl/FILES/faculties/science/2008/m.engelmoer/c9.pdf ) wordt uitgebreid ingegaan op Tureluur.

Het idee is dat er 's winters bijna uitsluitend IJslandse Tureluurs (robusta) in de Waddenzee zitten. Met de situatie in het Deltagebied ben ik minder bekend.

En even een citaat uit het oude gidsje van Prater et al (1977): 'Robusta differs from other European birds in larger wing, smaller bill, and in partial summer plumage on back and breast having grey or cinnamon suffusion.'

Heb je hier wat aan?

Groetjes, Klaas

keesschreven

Bedankt Klaas, erg nuttig! Die kende ik niet.

Prater-gids heb ik, maar toen niet bij de hand.

Ik kwam nog een voor mij onbekende franse SUPERverensite op het spoor met erg goede foto's, en precies wat we zoeken: een vleugeltje van Tringa totanus robusta http://www.alula.fr/pages/Charadriiformes_Scolopacidae_Actitis_Tringa-2667383.html (scroll naar 2e soort van onder). Er staat een egale "tertiaire" bij, verder is de bruine verkleuring van de schacht te zien (overigens ook bij gewone Tureluur). De kleine armdekveertjes zijn daar wel af en toe gestreept, maar over het algemeen lijken ze egaler op google-platen.

Al met al een IJslandse tureluur denk ik.
Erg leuke vondst!
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

whmvb

Citaat van: Klaas van Dijk op maart 16, 2012, 09:03:10 AM
Het idee is dat er 's winters bijna uitsluitend IJslandse Tureluurs (robusta) in de Waddenzee zitten. Met de situatie in het Deltagebied ben ik minder bekend.

Het boek Vogeltrek over Nederland van LWVT en SOVON geeft aan dat ook in de Delta de winterpopulatie vnl. uit robusta bestaat, dus jullie conclusie over deze ondersoort kan prima kloppen. Knap speurwerk.

Wim
Wim van Boekel

Ted van der Knaap

Citaat van: keesschreven op maart 17, 2012, 22:24:27 PM
Al met al een IJslandse tureluur denk ik.

De wn staat inmiddels als Ijslandse Tureluur genoteerd.  :duim:
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Klaas van Dijk

hoi Kees en Ted,

Deze Franse verenwebsite kende ik ook nog niet! Zeer bedankt voor de link. Ik zal hem meteen in mijn lijst met favorieten zetten. Er is ook nog een andere klassieke publicatie over rui (etc.) van steltlopers in de Waddenzee (zou je kunnen beschouwen als de voorloper van de publicatie van Meinte Engelmoer):

Boere, G.C. 1976. The significance of the Dutch Waddensea in the annual life cycle of arctic, subarctic and boreal waders. Part 1. The function as a moulting area. ARDEA 64: 210-291. Tegenwoordig gelukkig ook online & gratis te downloaden via de website van de NOU ( http://nou.natuurinfo.nl/website/ardea/contents.php?key=choice ).


Destijds legde Gerard Boere de grenzen als volgt (figuur 30 en 31 op pagina 252 en 253):
* vleugellengte kleiner of gelijk aan 167 mm = ondersoort totanus.
* vluegellengte groter of gelijk aan 168 mm = ondersoort robusta (= IJslandse Tureluur).

Nu moet ik meteen toegeven dat ik al zo'n vijftien jaar niet echt goed meer naar steltlopers kijk, dus mijn kennis kan zijn verouderd. En er kan ondertussen best flink wat zijn veranderd in de verspreiding tijdens de wintermaanden van beide ondersoorten (zie bijvoorbeeld IJslandse Grutto voor een goed voorbeeld van snelle veranderingen in de afgelopen twintig jaar).

Maar om eerlijk te zijn zou ik zonder maten niet de naam IJslandse Tureluur durven te plakken op een vondst van een -kennelijk redelijk vers- dode Tureluur op 3 maart. Je hebt gelijk er wel aanwijzingen zijn dat we te maken hebben met IJslandse Tureluur, maar zeker is toch wel wat anders, in ieder geval in mijn optiek en voor dit specifieke geval (en zeker omdat er geen maten van de vleugel zijn genomen).

Ted, ben je het hier mee eens?

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Ted van der Knaap

Citaat van: Klaas van Dijk op maart 18, 2012, 22:51:58 PM
hoi Kees en Ted,

Deze Franse verenwebsite kende ik ook nog niet! Zeer bedankt voor de link. Ik zal hem meteen in mijn lijst met favorieten zetten. Er is ook nog een andere klassieke publicatie over rui (etc.) van steltlopers in de Waddenzee (zou je kunnen beschouwen als de voorloper van de publicatie van Meinte Engelmoer):

Boere, G.C. 1976. The significance of the Dutch Waddensea in the annual life cycle of arctic, subarctic and boreal waders. Part 1. The function as a moulting area. ARDEA 64: 210-291. Tegenwoordig gelukkig ook online & gratis te downloaden via de website van de NOU ( http://nou.natuurinfo.nl/website/ardea/contents.php?key=choice ).


Destijds legde Gerard Boere de grenzen als volgt (figuur 30 en 31 op pagina 252 en 253):
* vleugellengte kleiner of gelijk aan 167 mm = ondersoort totanus.
* vluegellengte groter of gelijk aan 168 mm = ondersoort robusta (= IJslandse Tureluur).

Nu moet ik meteen toegeven dat ik al zo'n vijftien jaar niet echt goed meer naar steltlopers kijk, dus mijn kennis kan zijn verouderd. En er kan ondertussen best flink wat zijn veranderd in de verspreiding tijdens de wintermaanden van beide ondersoorten (zie bijvoorbeeld IJslandse Grutto voor een goed voorbeeld van snelle veranderingen in de afgelopen twintig jaar).

Maar om eerlijk te zijn zou ik zonder maten niet de naam IJslandse Tureluur durven te plakken op een vondst van een -kennelijk redelijk vers- dode Tureluur op 3 maart. Je hebt gelijk er wel aanwijzingen zijn dat we te maken hebben met IJslandse Tureluur, maar zeker is toch wel wat anders, in ieder geval in mijn optiek en voor dit specifieke geval (en zeker omdat er geen maten van de vleugel zijn genomen).

Ted, ben je het hier mee eens?

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk


Ik ga er niet over of de wn goedgekeurd word of niet.
Bovenstaande gedegen conclusie vind ik wel voldoende om hem als Ijslandse Tureluur weg te zetten.
Bij het commentaar staat 'n verwijzing naar dit topic...  ....het is aan een ieder om wel/niet mee te gaan met IJT!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)