Hoofdmenu

Klaver met strepen.

Gestart door Grada Menting, maart 11, 2012, 18:17:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Grada Menting

Ik zag deze klaver met deze strepen, nooit eerder gezien.

Ik denk dat het Witte klaver is. Graag jullie mening!


http://waarneming.nl/waarneming/view/63601477
Witte klaver - Trifolium repens gezien op 2012-03-10 Dishoek - noord - Groot Vroon
Foto's:




Willemien Troelstra

In ieder geval geen Witte klaver want die is onbehaard.
groet, Willemien Troelstra

mcbud

Een Medicago; misschien een verdwaalde M. trunculata?

groet, marc

Margreet Kwh

Een intrigerend plantje. Heb je ook een foto van de aanhechtingsplaats van de bladeren?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Grada Menting

Ik zal over een tijdje weer eens gaan kijken en foto's maken ook van de aanhechtingsplaats van de bladeren.
Voor nu allemaal bedankt!

Datura

Even voor mijn begrip, bedoel je met de 'aanhechtingsplaats van de bladeren' de steunblaadjes Margreet?
Zelf denk ik ook aan een Medicago, en de plaats gecombineerd met de zwarte vlekjes doet mij dan al snel denken aan de afwijkende Medicago arabica. Over een tijdje teruggaan voor zekerheid is natuurlijk altijd goed.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Margreet Kwh

Ja Kim, ik heb het wat ongelukkig geformuleerd. Ik bedoel de steunblaadjes. Ik denk dat die bij de determinatie kunnen helpen.
Maar ik kan het mis hebben.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Grada Menting

Ik zie nu dat er een Gestreepte klaver bestaat dus waarom zou deze het niet zijn?
Lijkt er erg op!
Ik ga morgen nog even kijken en foto's maken.
Bedankt allemaal.

mcbud

Trifolium  striatum, inderdaad. Zag ik ook voor het eerst deze week.
groet, marc

Windekind

 ???

Wedervraagje. waarom zou deze het wel zijn?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Datura

Ik wilde ook gaan typen dat ik wel benieuwd was naar de foto's, en dat het dan zeker wel van belang is om de steunblaadjes goed te fotograferen (bij mijn weten zijn de gestreepte steunblaadjes waarom de soort 'striatum' heet). Toch eerst maar eens naar de fotos van de soort op waarneming.nl gekeken en gezien dat je meer fotos hebt gemaakt en dat de waarneming al goedgekeurd is als T. striatum. En meer, een redelijk aantal fotos van andere plaatsen die ook die zwarte vlekjes op het blad laten zien. Grappig, dit kenmerk kende ik niet (ik ken ze alleen zonder vlekjes), en ziet er redelijk karakteristiek uit (als in: als de klaver de vlekjes wel heeft is het altijd (?) striatum, zoniet dan kan het ook nog steeds striatum zijn)!
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Grada Menting

Vandaag inderdaad foto's gemaakt.
Hij bloeide nog niet en de blaadjes met strepen waren nu niet meer te zien, waarschijnlijk is dat er alleen in het begin.
Ook een tweede plek ontdekt waar hij staat.
Over een paar weken nog maar eens kijken als hij bloeit.

Windekind

... kan je wat fotos maken van de steunblaadjes ?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Grada Menting

Citaat van: Windekind op mei 16, 2012, 16:57:44 PM
... kan je wat fotos maken van de steunblaadjes ?
Had ik gedaan maar het is een erg klein plantje en de fot vond ik niet goed genoeg maar bij deze.

Windekind

Inderdaad niet te zien. Desalniettemin dank voor je moeite.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Grada Menting


Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Windekind

Grada dan je. prachtige foto's. zeer geschikt denk ik ook als voorbeeldfotomateriaal!
ik zal er een beooreling aan hangen !
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins