Hoofdmenu

Konijn

Gestart door andre, maart 10, 2012, 19:27:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

andre

Het kan zijn dat ik er overheen kijk maar is het ook mogelijk om niet zuivere Konijnen in te voeren ?
Wat ik hier mee bedoel is dat het nu zo lijkt te zijn dat het wilde Konijn en de gekleurde (zwarte, bruine enz) Konijnen nu op een hoop gegooid worden, iets wat een vertekend beeld geeft m.i.z ?

André
Andre Boven

Jeroen Nagtegaal

Er is geen variëteit aangemaakt zoals Soepgans. Je kan ze voorlopig invoeren als escape en kleed afwijkend.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

tekenaar

Het probleem hierbij is dat alle in nederland voorkomende konijnen uiteindelijk afstammen van uitgezette dieren, al houden ze al verschillende eeuwen lang stand. In de loop van de tijd zijn vrijwel overal ook wel eens tamme konijntjes losgelaten, waarvan sommige zich hebben weten voort te planten. Wat is in deze situatie een zuiver wild konijn en wat is een kruising met een tam konijn? Op de waddeneilanden komen van oudsher veel zwarte wilde konijnen voor, die alleen in kleur verschillen van hun bruine soortgenoten. Wild, tam of kruising?

Ik denk dat het beste is om afwijkend gekleurde (en losgelaten tamme konijnen) in te voeren als wild konijn met "kleed= afwijkend".

Escape is wat dubieus, want dat zijn dus feitelijk alle wild konijnen buiten Spanje en Portugal ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Jeroen Nagtegaal

Escape staat voor losgelaten/losgekomen. Exoot is weer wat anders. Dat is gekoppeld aan de soortstatus.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: tekenaar op maart 18, 2012, 21:02:07 PM
Het probleem hierbij is dat alle in nederland voorkomende konijnen uiteindelijk afstammen van uitgezette dieren, al houden ze al verschillende eeuwen lang stand.
[...]
"Verschillende eeuwen" is sinds rond 1300, dus dat zijn er zo'n zeven. In het begin werden ze dan wel binnen omheiningen gehouden maar het zal niet lang geduurd hebben voor ze ontsnapten.
Herman van der Meer