Ze zitten ook in het duin! Platybunus pinetorum

Gestart door JohnvR, maart 10, 2012, 18:08:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR


thijsdegraaf


Arp

Tsssspfffff ....


Ze worden nog een regelrechte plaag die beesten   :o

Zijn er überhaupt nog mensen die Rilaena's tegenkomen?  ;D  O0
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Botervlieg

Hallo allemaal,

Ik zie dit topic en ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar het verhaal er achter.

Wil iemand het vertellen?

Groetjes, Marleen

Jan van Duinen

Citaat van: thijsdegraaf op maart 10, 2012, 18:12:22 PM
Wat goed John!

Nu zitten ze ook bij jou in de buurt Thijs, foto....
Mooie foto John!

Citaat van: Arp op maart 10, 2012, 18:15:47 PM
Tsssspfffff ....


Ze worden nog een regelrechte plaag die beesten   :o

Zijn er überhaupt nog mensen die Rilaena's tegenkomen?  ;D  O0

Ik zie ze ongeveer evenveel tegenwoordig maar beide erg weinig.

Citaat van: M. Baltus op maart 10, 2012, 18:20:53 PM
Hallo allemaal,

Ik zie dit topic en ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar het verhaal er achter.

Wil iemand het vertellen?

Groetjes, Marleen

Hoi Marleen,

Vorig jaar was het dier voor het eerst op meer vindplaatsen aan te treffen, dit jaar lijkt hij heel Nederland te hebben veroverd.


Botervlieg

Citaat van: Jan van Duinen op maart 10, 2012, 18:27:48 PM
Citaat van: M. Baltus op maart 10, 2012, 18:20:53 PM
Hallo allemaal,

Ik zie dit topic en ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar het verhaal er achter.

Wil iemand het vertellen?

Groetjes, Marleen

Hoi Marleen,

Vorig jaar was het dier voor het eerst op meer vindplaatsen aan te treffen, dit jaar lijkt hij heel Nederland te hebben veroverd.

Aha, vandaar. Bedankt voor je uitleg.

Ik zal ook eens opletten of ik ze zie.

Groetjes, Marleen

thijsdegraaf

CiteerNu zitten ze ook bij jou in de buurt Thijs, foto....
Daar dacht ik ook aan Jan. Ik kom niet zo vaak bij de vindplek van John. Hoewel ik daar wel bekend ben. Als ik in groep 7 lesgaf, gingen we op schoolkamp naar het scoutinghuis daar in de buurt. Maar dan had ik wel wat anders aan mijn hoofd. Maar het lijkt me, dat er dan meer vindplaatsen moeten zijn.

Arp

Ze zijn vast op de auto van John meegelift van de Veluwe naar de duinen  ;D

Je hebt toch niet een handje geholpen John?  :wacko:

@Marleen: Een paar jaar geleden was er maar één vindplaats voor deze soort, op een steenworp afstand van de Duitse grens bij Nijmegen (stuwwal):

Wijnhoven, Hay (1998) De hooiwagen Platybunus pinetorum, nieuw voor de fauna van Nederland (Opiliones: Phalangiidae).Entomologische Berichten, Vol.59, pp.233-237.

Een jaar of drie (?) geleden vond John er plotseling ééntje op de Veluwe. Dat was toen nog "opzienbarend" en hij is terug gegaan om het beest weer op te zoeken (en heeft het nog gevonden ook :o ).

Sindsdien is het hard gegaan. Hay en Jinze geven een mooie samenvatting:

Wijnhoven, Hay; Noordijk, Jinze (2011) Platybunus pinetorum, een volgende hooiwagen die Nederland verovert (Opiliones: Phalangiidae) - Nedrlandse Faunistische Mededelingen, Vol.36(2) pp.9-14. PDF

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Is die EB van 1998 nou Vol.59(12?) of Vol.58(12) - ik zie daar tegenstrijdige referenties voor. Jammer dattie niet online is.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Botervlieg

Dank je wel, Arp. Ik ga het lezen, ben benieuwd!

Leuk John, dat je dit zo hebt ontdekt!

Arp

Citaat van: Arp op maart 10, 2012, 19:27:14 PM
Een jaar of drie (?) geleden vond John er plotseling ééntje op de Veluwe.
Bijkans 4 jaar geleden alweer : http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=46247.msg344402#msg344402

Wat vliegt de tijd  :rolleyes:  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Botervlieg

Ik heb het gelezen. Interessant om te lezen! Ik zal de ontwikkelingen hier op waarneming graag mee blijven volgen.

En in de duinen (AWD) ben ik veel aan het kijken naar beestjes op de grond en onder dood hout.
Ben benieuwd of ik deze daar ook een keer tegen kom.

Groetjes, Marleen


JohnvR

Citaat van: M. Baltus op maart 10, 2012, 20:09:13 PM
Ik heb het gelezen. Interessant om te lezen! Ik zal de ontwikkelingen hier op waarneming graag mee blijven volgen.

En in de duinen (AWD) ben ik veel aan het kijken naar beestjes op de grond en onder dood hout.
Ben benieuwd of ik deze daar ook een keer tegen kom.

Groetjes, Marleen

Onder dood hout is de methode om ze te vinden, maar later in het jaar gaan ze op bomen en in struiken zitten. Ik had laatst op de Veluwe alweer een juveniele Rilaena triangularis voorjaarshooiwagen die op ca. 50 cm van de grond in een bosbesstruikje zat.

Het was vandaag toch wel een mazzeltje dat ik deze vond. Mijn zoon moest voetballen in Castricum aan de voet van het duin. Het was zo'n mooi weer dat ik de eerste helft heb benut om even een ommetje te maken. Bij een oude, dode eik, met heel veel schors op de grond, vond ik toen plotseling drie exemplaren Platybunus pinetorum onder die schors! Ik moest natuurlijk wel even drie keer kijken, maar ze vielen eigenlijk al meteen op door de grootte.

N.B. Op 15 september 2009 vond ik al eens iets in het duin bij Castricum, daar niet al te ver vandaan, wat er nu achteraf ook verdacht veel op lijkt, zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=95017.msg636844#msg636844

jvogels

CiteerN.B. Op 15 september 2009 vond ik al eens iets in het duin bij Castricum, daar niet al te ver vandaan, wat er nu achteraf ook verdacht veel op lijkt, zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=95017.msg636844#msg636844

Met de kennis van nu zou ik zeggen: Platybunus. Even Hay en Arp er bij roepen voor het definitieve oordeel, uiteraard.

Arp

Die was ik helemaal vergeten John  :o

Destijds was ik al voor Platybunus, en ook nu nog, maar Hay is de baas hè ;)

Dat gezegd hebbende - lekker makkelijk dat afschuiven zo ;D Die heeeeele jonge september-ukkies zijn toch weer een klasse apart en destijds had denk ik niemand in NL nog heel veel ervaring met de complete Platybunus-ontwikkeling, ook Hay maar beperkt denk ik. Ik vind ze hier bij mij nog steeds niet, dus mijn ervaring is ook beperkt tot een aantal close encounters op de Duivelsberg en op de Veluwe - ga vaak even kijken als ik in de buurt ben.

Heel eerlijk gezegd ben ik dus wel "voor Platybunus", maar om nou te zeggen dat ik daarvoor 100% m'n hand in het vuur zou steken van deze foto's ... En het is geen democratie hè, dat determineren (voor 95% doen we het ook :lol: ). De bevestiging van vandaag maakt het wel een stuk aannemelijker dan destijds. Het zal inderdaad wel Platybunus geweest zijn toen, maar ook nu terugkijkend naar die foto's is het toch meer een (héél sterk) buikgevoel dan dat het echt heelemaal keihard te maken is. Feitelijk hebben we er denk ik nog geen killer-kenmerken voor - oogheuvel en tekening zijn toch een beetje variabel.

Strikt genomen van mij dus een miniem slagje om de arm, al is het natuurlijk gewoon Platy .... mja, hoe zeker wil je het hebben ... is wel vaker een probleem met de identificatie van foto's. Beetje hetzelfde als met de neverending discussie over het zevenstippelig LHBtje - die herken je gewoon, maar je mag het niet zeggen (ofzo).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Botervlieg

Citaat van: JohnvR op maart 10, 2012, 22:53:46 PM
Citaat van: M. Baltus op maart 10, 2012, 20:09:13 PM
Ik heb het gelezen. Interessant om te lezen! Ik zal de ontwikkelingen hier op waarneming graag mee blijven volgen.

En in de duinen (AWD) ben ik veel aan het kijken naar beestjes op de grond en onder dood hout.
Ben benieuwd of ik deze daar ook een keer tegen kom.

Groetjes, Marleen

Onder dood hout is de methode om ze te vinden, maar later in het jaar gaan ze op bomen en in struiken zitten. Ik had laatst op de Veluwe alweer een juveniele Rilaena triangularis voorjaarshooiwagen die op ca. 50 cm van de grond in een bosbesstruikje zat.

Ik had gelezen dat ze inderdaad ook op bomen en struiken zitten. Ik kijk daar wel minder vaak, dus de kans dat ik het daar tegenkom is kleiner. Maar ik zal het in de gaten houden!

Groetjes, Marleen

Jan van Duinen

Citaat van: JohnvR op maart 10, 2012, 22:53:46 PM
 
N.B. Op 15 september 2009 vond ik al eens iets in het duin bij Castricum, daar niet al te ver vandaan, wat er nu achteraf ook verdacht veel op lijkt, zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=95017.msg636844#msg636844

Hoi John,

Volgens mij zijn dit heel duidelijke P. pinetorum. Heel erg grote en gladde oranje oogheuvel, kan niet missen.

JohnvR

Tja, destijds was zo'n vage foto van een nog erg jong exemplaar onvoldoende om er een zeker label pinetorum aan te hangen, daar kon ik me toen ook goed in vinden, mede omdat de tekening bij dat jonge exemplaar ook niet erg sprekend was. Nu ik op ongeveer een kilometer van de oude waarneming drie duidelijke exemplaren gevonden heb is die oude geloofwaardiger. Ook hier in het duin zitten ze nu weer in een oud bos. Het lijkt toch meer op een 'gewoon' bos, dan op de duinbossen wat meer naar het noorden, waar ik veel vaker kom, maar ze tot nu toe nog niet gevonden heb. Ik heb de afgelopen jaren natuurlijk wel met enige regelmaat gekeken en menig rilaena gevonden! Castricum is voor mij vrij zuidelijk en daar kom ik toch minder vaak.

Arp

Citaat van: Jan van Duinen op maart 11, 2012, 10:29:27 AM
Volgens mij zijn dit heel duidelijke P. pinetorum. Heel erg grote en gladde oranje oogheuvel, kan niet missen.
Ik drukte me hierboven weer eens wat wollig uit denk ik. Natuurlijk heeft John destijds daar al Platybunus vastgesteld, daar twijfel ik niet aan (destijds eigenlijk ook niet, de voorzichtigheid was meer vanwege de vindplaats - en het was niet aan mij). Jammer dat de waarneming toen niet "in de boeken" gekomen is en dus ook niet in het artikel van Hay en Jinze is meegenomen.

Het punt dat ik probeerde te maken is meer "hoe zeker is zeker nou helemaal" en dat we ook nu nog naar "kenmerken" kijken die behoorlijk variabel zijn zodat er altijd kans is dat je in een overlapgebiedje terecht komt en toch eens op je muil gaat. Het zou tof zijn als we nog een andere kenmerk konden verzinnen, iets met de tuberkels ofzo (lengte/kleur?). Maar dan moet je minimaal een keer een serie van een stuk of 50-100 juvenielen van beide soorten en van alle denkbare vindplaatsen killen en onder een binoc doortrekken om echt alles te vergelijken - zonder garantie op resultaat. En hoe belangrijk is het om zoiets uit te vogelen? Dan laat ik ze liever lekker opgroeien.

Citaat van: M. Baltus op maart 11, 2012, 06:32:07 AM
Ik had gelezen dat ze inderdaad ook op bomen en struiken zitten.
De kleintjes vind je feitelijk alleen aan de grond, onder schors, hout, stenen, rommel. Pas als ze (bijna) volwassen zijn, komen ze hoger en de volwassenen vind je dan uiteindelijk ook in struiken en bomen e.d. (Rilaena ook veel in de kruidlaag).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jan van Duinen

Citaat van: Arp op maart 11, 2012, 13:09:18 PM
Ik drukte me hierboven weer eens wat wollig uit denk ik.

Het punt dat ik probeerde te maken is meer "hoe zeker is zeker nou helemaal" en dat we ook nu nog naar "kenmerken" kijken die behoorlijk variabel zijn zodat er altijd kans is dat je in een overlapgebiedje terecht komt en toch eens op je muil gaat. Het zou tof zijn als we nog een andere kenmerk konden verzinnen, iets met de tuberkels ofzo (lengte/kleur?). Maar dan moet je minimaal een keer een serie van een stuk of 50-100 juvenielen van beide soorten en van alle denkbare vindplaatsen killen en onder een binoc doortrekken om echt alles te vergelijken - zonder garantie op resultaat. En hoe belangrijk is het om zoiets uit te vogelen? Dan laat ik ze liever lekker opgroeien.

Hoi Arp,

OK beetje wollig  ;)

100% zeker is niet nodig (mogelijk) 99 voldoet. Om er veel dieren voor te offeren is niet mijn idee, misschien is er wel iemand die een helder moment krijgt bij het bekijken van de foto's die er zo langzamerhand erg veel zijn en iets opmerkt wat eenduidig is. Tot zolang heb ik het idee dat ik het verschil duidelijk zie, al moet ik toegeven dat de hoek waaronder je de foto maakt van invloed kan zijn hoe de oogheuvel op je over komt.

jvogels

Ik denk dat de kleur van de oogheuvel wel als killer kenmerk mag worden genomen.

Kill me als ik er naast zit, zou ik zeggen.

hay

Dag John, dag allen,
De winter is voorbij, mijn hooiwagen-admin-pauze over... Nu Platy door het land raast, is het met de voorjaarsrust gedaan! Mooi werk, John! De duinen zijn dus bereikt, al in 2009 (baal nu echt dat ik dat topic gemist heb; inderdaad, zoals Joost en Arp al gemeld hebben: met de kennis van nu...)! En Jan van Duinen (what's in a name?!) heeft al vermoedelijke subadulten gespot. Dit jaar kunnen we meer records beginnen verzamelen voor een vervolgartikel (c.q. succesverhaal!) over een jaar of twee/drie?
Goed om deze schitterende soort te blijven volgen (afgelopen oktober vond ik ze nog aan de oostgrens, in de Meinweg. Vind het toch steeds speciaal om 'm te zien).
Groet, Hay