ToH Vogeldag: 12 mei 2012

Gestart door Martijn Bot, maart 10, 2012, 10:37:59 AM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn Bot

 Beste vogelaars,

Graag nodigen we jullie allen weer van harte uit om op zaterdag 12 mei naar het noorden af te reizen voor een mooie en vooral gezellige dag vogels kijken in de Top-of-Holland (de provincies Groningen, Friesland en Drenthe). Het weer en de soorten hebben zich de afgelopen jaren, ondanks dikke prijzen, nog niet van hun beste kant laten zien (hoewel vorig jaar op "the day before" een Koningseider werd gevonden en op de dag zelf een Bruinkeelortolaan, zij het op precies het enige plekje in de ToH waar 'ie nou juist niet gevonden zou moeten worden!), dus pakken we het dit jaar subtiel anders aan. Het weer is nog steeds een lot dat we niet zelf in handen hebben, maar de prijzen zijn ietwat bescheidener dan de afgelopen jaren en leiden zo dus niet meer te veel af van waar het echt om gaat: het vogelen (dit uiteraard met een vette ;)          ).
Wat hebben we dit jaar te bieden? Nou, het is nog steeds zeer de moeite waard om de persoon te zijn die óf een mooie digi-foto maakt, óf de soort van de dag eruit trekt, óf simpelweg meedoet! De prijzen voor deze editie zijn de volgende, met veel dank aan de sponsoren:

* Voor de ontdekker van de "soort van de dag": een Bynolyt Osprey 8 x 42 verrekijker, een prachtige en handzame en lichtgewicht kijker ideaal als instapkijker of tweede kijker voor op het werk of in de auto! Deze kijker wordt aangeboden door www.verrekijkerwinkel.nl / FOTO SIPKES, GRONINGEN, in samenwerking met www.ineziatours.nl

* Voor de maker van de beste digiscoopfoto van de dag: een Sony digitale compactcamera, zeer geschikt voor nóg betere digiscoop-foto's, maar ook voor filmen in HD-kwaliteit en de beste kwaliteit (landschaps)foto's. Deze prijs wordt aangeboden door OPTICRON NEDERLAND / www.opticron.nl

* Voor alle deelnemers die aanwezig zijn op de afsluiting: diverse prijzen worden verloot onder de deelnemers die hebben ingeschreven, meegedaan en op de afsluiting aanwezig zijn. Denk hierbij aan boeken, reinigingssets en verrekijkerharnassen. Deze prijzen worden aangeboden door www.ineziatours.nl en www.verrekijkerwinkel.nl

Inschrijven kan vanaf nu op www.lauwersmeer.com, knop ToH en dan "vogeldag 2012 (directe link ) alleen of met een team. Je ontvangt dan binnenkort alle informatie over de dag per mail (e.e.a. zal ook op de onvolprezen lauwersmeer-site worden gepubliceerd). Geef bij opgave ook even aan of je op de afsluiting, waarbij we de prijzen uitreiken en verloten en een eenvoudige doch voedzame en vast welverdiende vette hap zullen nuttigen, aanwezig denkt te zijn.
Meer info volgt dus zo spoedig mogelijk. Je kunt ons ook volgen op www.twitter.com/vogeldag, handig in het voortraject maar zeker ook op de dag zelf; dit zal één van de kanalen zijn waarop de info over leuke soorten zal worden verspreid.

Groeten, Martijn Bot en Peter de Vries

UtrechtsVogelNet

Kan helaas dit jaar niet meedoen, had me leuk geleken. Wellicht volgend jaar.

Alvast succes en veel plezier, Phil

Theovanv

We zijn al druk bezig met de voorbereidingen met ons team! Vorig jaar was geweldig.
Theo van Veenendaal

Yeronimo

Hopen dat het team van Luuk Punt de hoofdprijs niet voor onze snufferd dit jaar weg pakt!  ;D
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Theovanv

Ondanks dat er geen prijs voor is vind ik een hoog totaalaantal belangrijker dan het ontdekken van een zeldzame soort of het maken van de mooiste digiscoopfoto, dat is toch waar een big day om gaat ;)
Theo van Veenendaal

Guus Peterse

Maar de ToH vogeldag is toch geen big day? Iedereen is natuurlijk vrij om dat ervan te maken, maar het is niet de oorspronkelijke opzet.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Folkert Jan

Idd wij maken er een big day van, maar dat is het niet ;)
En sta ik er nu overheen te lezen of klopt het dat ik niet zie staan waar de afsluiting is?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

laatvlieger

Ook wij doen weer mee! Het is voor ons team echt een traditie geworden om die dag lekker te vogelen in de noord.

Geen Big Day en dat is ook wel leuk, want nu zijn de kansen voor iedereen gelijk. Iedereen kan een goede soort ontdekken en dat moet zeker gaan lukken als we maar met heel veel vogelaars aan de gang gaan. Hoe meer mensen die dag in Groningen, Drenthe en Friesland gaan vogelen, hoe groter de kans op een geweldige dag met heel veel leuke soorten! Voor ons gaat het vooral om de leuke ervaring, welke soort zal als eerste worden doorgegeven? Welke soort wordt de topper van de dag? Waar gaan we over een uur vogelen? Welke route houden we aan?

Schrijf je allemaal in: zowieso krijg je een leuke vogeldag én je maakt ook nog eens kans op een leuke prijs! geweldig dit soort initiatieven!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/



laatvlieger

#10
En totaal vergeten, natuurlijk mijn eigen blogje (waar ik al eeuwen niks meer aan gedaan heb...):
http://birdboredom.blogspot.com/2008/06/do-it-yourself-lesser-yellowlegs.html

Zowieso echt fantastisch vogelen daar. Geen mooiere Zeearend in Nederland gezien dan bij het Lauwersmeer. Ook prachtige momenten in Drenthe gehad (meestal rondom het Fochteloërveen). De mooiste Morinellen. Ook leuk: de dag beginnen met een jagende Ransuil in het eerste ochtendlicht! In de afgelopen 4 jaar dat we meededen hebben we echt krankzinnig veel soorten gezien. Maar niet alleen dat, we hebben ze ook krankzinnig mooi gezien! En daar gaat het natuurlijk eigenlijk om. 
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Martijn Bot

De afsluiting van de dag zal dit jaar weer "low-profile", "low-cost" en "back-to basic" plaatsvinden met een lekkere bak patat in Schierzicht, met een inloop vanaf 18.30 uur en de prijsuitreiking om 19.15 uur (wanneer de boot vanaf Schier is aangemeerd). Verreweg de meeste mensen eindigen de dag in Lauwersmeer/Ezumakeeg, en ook mogelijke winnaars komend van de Waddeneilanden (Schier of Ameland) kunnen dan op tijd aanwezig zijn. Binnenkort meer info en spelregels op www.lauwersmeer.com
Nog een dingetje: SCHRIJF JE NU IN!

Pieter van der Luit

Vergeet ook vooral het onvolprezen www.vogeldag.nl niet voor de nodige foto´s en sfeerimpressies.....

(niet meer up to date geloof ik, maar wel met verhalen en foto's)
Hartelijke groet,

Pieter van der Luit
www.ineziatours.nl


Op reis met andere waarnemers? Opreismetwaarneming.nl

Folkert Jan

Zijn er nog mensen in voor een wedstrijdje daglijsten?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013


Klaas van Dijk

Citaat van: Martijn Bot op maart 22, 2012, 20:30:14 PMDe afsluiting van de dag zal dit jaar weer "low-profile", "low-cost" en "back-to basic" plaatsvinden met een lekkere bak patat in Schierzicht, met een inloop vanaf 18.30 uur en de prijsuitreiking om 19.15 uur (wanneer de boot vanaf Schier is aangemeerd). Verreweg de meeste mensen eindigen de dag in Lauwersmeer/Ezumakeeg, en ook mogelijke winnaars komend van de Waddeneilanden (Schier of Ameland) kunnen dan op tijd aanwezig zijn. Binnenkort meer info en spelregels op www.lauwersmeer.com Nog een dingetje: SCHRIJF JE NU IN!

hoi Martijn,

De boottijden zijn veranderd, zie http://www.wpd.nl/nl/vertrek-van-schiermonnikoog-2012.ashx

Groetjes, Klaas

Martijn Bot

Dat is wel even goed te weten voor ons allen hier, die boottijden stonden toch min of meer ingegraveerd is menig hersenpan. Ach, half vijf terug is ook prima, de soort is dan toch al gevonden.

Martijn Bot

Er is nu allerlei aanvullende info, alsmede een ge-update puntenlijst , beschikbaar op www.lauwersmeer.com, knop ToH en dan Vogeldag 2012!

GijsB

Gijs

Martijn Bot

Citaat van: dralion13 op april 18, 2012, 18:59:53 PM
Geen punten voor hop?
Zeker wel, 4 stuks zelfs. Dank voor het melden, en mochten jullie nog meer onregelmatigheden constateren...

Wouter van der Ham

Knap dat korhoen geen punten is  :rolleye:
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Guus Peterse

Dat is natuurlijk omdat een korhoen ofwel een escape ofwel geen nieuwe ontdekking is.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Robertmeer

Citaat van: guusp op april 18, 2012, 21:07:10 PM
Dat is natuurlijk omdat een korhoen ofwel een escape ofwel geen nieuwe ontdekking is.
Overijssel ligt niet in de TOH, dus de Sallandse Heuvelrugvogels tellen niet.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

laatvlieger

Citaat van: Martijn Bot op april 18, 2012, 20:19:55 PM
Citaat van: dralion13 op april 18, 2012, 18:59:53 PM
Geen punten voor hop?
Zeker wel, 4 stuks zelfs. Dank voor het melden, en mochten jullie nog meer onregelmatigheden constateren...
Italiaanse Kwik 10 punten...?
Dat vind ik wel erg veel voor zo'n K..taxon, waarbij je ook nog eens een eindeloze langdurige discussie te wachten staat. Ik zou die op heel veel puntjes minder zetten.

En een Roodmus maar 2 puntjes?  :'(

(EDIT: overigens kan ik de regels en de lijst niet meer openen op lauwersmeer.com)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Martijn Bot

Italiaanse Kwik/Witkeelkwikstaart mag inderdaad worden gewist, daar gaan we niet aan beginnen. Roodmus was wel wat rijkelijk beloond met 4 punten realiseerden we ons vorig jaar, maar de overwinning was jullie desalniettemin uiteraard van harte gegund!

laatvlieger

Citaat van: Martijn Bot op april 18, 2012, 21:46:09 PM
Italiaanse Kwik/Witkeelkwikstaart mag inderdaad worden gewist, daar gaan we niet aan beginnen. Roodmus was wel wat rijkelijk beloond met 4 punten realiseerden we ons vorig jaar, maar de overwinning was jullie desalniettemin uiteraard van harte gegund!
Fijn dat die kwik er af gaat!

Nu maar eens kijken wat we dan dit jaar gaan ontdekken!

(Geen punten voor een Hop?)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

August

August van Rijn

GijsB

Pestvogel in mei verdient ook nog wel een puntje meer lijkt me
Gijs

Folkert Jan

Citaat van: dralion13 op april 18, 2012, 22:12:18 PM
Pestvogel in mei verdient ook nog wel een puntje meer lijkt me


Maar dan blijf je bezig...moeten we dan ook strandleeuwerikken, sneeuwgorzen, fraters etc punten geven? ;)
Ik denk niet dat mensen echt tevreden zijn met als beste ontdekking een pestvogel  :P
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013