Vossenhol, dassenhol of groot uitgevallen konijnenhol?

Gestart door Limosa, maart 06, 2012, 07:26:03 AM

Vorige topic - Volgende topic

Limosa

Dit hol kwam ik tegen tijdens wat algemene inventariaties in een parklandschap. In dit park zitten veel konijnen, maar de hoeveelheid verplaatste grond en de grootte van de opening van het hol doen mij meer neigen naar das. Of komt zelfs de vos hiervoor nog in aanmerking? Overigens geen determineerbare prenten gevonden.
Groeten,

Joachim

Rob Koelman

Het hol is op grond van deze ene foto niet goed te beoordelen. O.a. het formaat is niet duidelijk. De hoeveelheid grond voor de pijp is beperkt, waardoor das vrijwel zeker is uitgesloten. Blijven over konijn en vos. Deze holen kunnen qua formaat sterk op elkaar lijken.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Limosa

Bedankt Rob voor je antwoord. Ik zal dit weekend nog eens terug voor meer info (afmetingen) en hopelijk wat prenten.
Groeten,

Joachim

Norman

Ik zou wel foto's willen zien van een wat grotere afstand. Ik ben nog niet overtuigd dat het geen pijp is van een Dassenburcht.
De stortberg zou best eens wat groter kunnen zijn dan op deze foto zichtbaar.

Wat wel dubieus is voor Das is de geul bij de uitgang. Deze komt aardig recht uit de pijp en dat is contra Das. Maar de mate van uitslijten zou wel weer kunnen voor een Das. Aardig is het om de breedte van deze geul te meten. Ook zou het voor een Das kenmerkend zijn om direct links of rechtsaf te slaan uit de pijp. Mogelijk dat dit in dit geval verhinderd word door de begroeing.

Overigens is de kans reƫel dat er meerdere pijpen zijn. Wellicht dat je hier ook foto's van kunt maken.