Hoofdmenu

Feromonen

Gestart door maartenimmerzeel, maart 07, 2012, 20:16:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

maartenimmerzeel

Naar aanleiding van dit topic:

Is er iemand bekend met het werken met feromonen. Het lijkt mij een leuk idee om dit mee te nemen tijdens onze jaarlijkse inventarisatie met onze nachtvlinderwerkgroep. Maar ik heb weinig idee hoe het werkt.

- Hoe laat kun je wespvlinders lokken? Alleen overdag of ook in de schemering of 's nachts?
- Wat is de reikwijdte van het feromoon?
- Als er mannetjes zitten, komen ze er dan ook altijd op af?

Wie heeft er tips en/of ervaringen?
Groet Maarten Immerzeel


caliprobola

Tijdstip hangt ook af van de soort, sommige soorten beter in voormiddag, andere beter in namiddag.

Ben Kruijsen

hoi Maarten, laat ik voorop stellen dat ik er geen ervaring mee heb, maar wel een lezing over Sesiidae van de Vlaming Theo Garrevoets heb gevolgd een paar jaar terug bij de sectie Ter Haar van de NEV. Hij weet er erg veel van en wil onderzoekers wel helpen begrijp ik uit dit artikel in de Levende Natuur: http://www.vlindernet.nl/doc/DLN.pdf

Een aantal zaken die mij bekend zijn: (ik word graag gecorrigeerd als ik ernaast zit):
-feromonen zijn te koop in Wageningen, maar behoorlijk prijzig dus beter in combinatie met meerdere onderzoekers aanschaffen?
-feromonen werken soms verbluffend goed als je maar in het juiste habitat en op het juiste moment in het jaar én binnen de dag de lokstoffen   ophangt.     Er is een soort die bijv. maar een paar uur vliegt net na zonsopgang.
- als je voorgaande aanhoudt en er zitten mannetjes dan komen ze gegarandeerd op de lokstof af.
- ik meen begrepen te hebben dat er soortspecifieke feromonen zijn maar ook die meerdere soorten wespvlinders kunnen aantrekken.

Er zijn ongetwijfeld nachtvlinderaars op het forum met echte ervaringen die je verder kunnen helpen.

Veel succes!


caliprobola

Contactgegevens van Theo Garrevoet zijn te vinden op de website van de Vlaamse Vereniging voor Entomologie: http://webh01.ua.ac.be/vve/Root/Vereniging.htm

gko

veel vragen worden beantwoord in het reeds genoemde en bestaande topic
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=164154.0
met vr gr gkoopman

maartenimmerzeel

Citaat van: gko op maart 08, 2012, 18:07:42 PM
veel vragen worden beantwoord in het reeds genoemde en bestaande topic
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=164154.0

Dat weet ik  :) Ik stel de vraag juist hier naar aanleiding van dat topic. Wil graag wat meer ervaringen horen.
Groet Maarten Immerzeel


gko

het berichtje was eigenlijk niet speciaal voor jou bedoeld, maarten  ;)
De tijd van de dag waarop je de vlinders het best kunt lokken kun je meestal wel op vlindernet vinden onder: vliegtijd en gedrag, we lezen hier bijv. dat de wilgenwespvlindermannetjes vooral na de middag op feromonen reageren,
ik neem aan dat niet iedereen dit al weet
met vr gr gkoopman

maartenimmerzeel

Daar staat veel nuttige informatie inderdaad. Ik had/heb echter de hoop ook wat ervaringen te horen, maar het zou ook goed kunnen dat er maar erg weinig mensen zelf ervaring hebben met het werken met feromonen. In de thread die jij noemt, staan ook vooral veel mensen die het van "horen zeggen" hebben.

Binnenkort in ieder geval heel wat meer mensen met ervaring  :duim:
Groet Maarten Immerzeel


Yeronimo

Maarten, je kan in het voorjaar/zomer altijd meekijken in het Leeuwarderbos als ik ze ga gebruiken/controleren. Wellicht een keer samen met Harm (Dijkstra) erbij dagje ervoor uitrekken ? :) Met het inventariseren van nachtvlinders in het Leeuwarderbos mag je uiteraard ook altijd helpen als je eens tijd en zin hebt.

Ikzelf heb er nog geen ervaring mee. Henk Dikkema weet er redelijk wat vanaf en heeft mij een redelijk uitgebreid mailtje erover geschreven die je wellicht kan helpen aan een beter beeld. Ik kan deze doorsturen via mail, je kan in een pm wel even je e-mail adres geven dan stuur ik die door ;)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

nielsyese

Ik werk al weer een tijdje met feromoonvallen ten behoeve van bestrijding/monitoring van Chrysodeixis chalcites en Tuta absoluta in kassen. Dit gaat dus om kleefvallen met feromonen erin. Iets over de reikwijdte: bij mijn vallen is het zo dat je bij zo'n 2 tot 4 vallen per hectare een soort wel kunt vast stellen, ook al zit deze er slechts in lage aantallen. Ik vermoed dat het tijdstip waarop de nachtvlinders in de val komen gewoon binnen de normale vliegtijd valt (per soort verschillend).

Als er mannetjes zitten van betreffende soort, denk ik dat ze inderdaad op het feromoon af zullen komen, mits er niet te veel andere 'vrouwtjes' aanwezig zijn. Ik denk niet dat er verschil is in concentratie feromoon tussen een 'gewoon' vrouwtje en het feromoon. In principe hadden we in de kas, zolang er geen motten in de val zaten, ook geen last van rupsvraat, en wanneer dat wel het geval was zaten er ook motten in de vallen. Je kunt er dus wel vanuit gaan dat ze op het feromoon af zullen komen.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek