Chrysoperla carnea s.l.?

Gestart door Libelleke, maart 08, 2012, 06:47:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

Libelleke

Hoi forum,

10 juli 2011 vond ik deze gaasvlieg op onze telpost Strabrechtse Heide.
Als ik deze info op http://waarneming.nl/soort/info/1806 bekijk dan zou dit Chrysoperla carnea s.l. gaan worden.
Klopt dat, of mis ik op de foto wat kenmerken en is dit toch een andere?
Groet, Robert
                                          
\/
o==<
/\

Arp

#1
Hoi Robert,

Om te beginnen: Ze zijn knap hachelijk van foto  :-\

Het gelinkte verhaal gaat over "de" gaasvlieg die vroeger in het algemeen als Chrysoperla carnea werd weggezet en laat zien dat het hierbij feitelijk om een soortencomplex gaat met (in NL) een stuk of drie soorten die (behalve op winterkleur en -habitat) van foto niet te onderscheiden zijn (zelfs met dier in de hand niet).

Maar dat is slechts een deel van het verhaal. Zoals in het stukje ook vermeld, zijn er diverse andere groenige soorten die in principe wel (van Ch. carnea) te onderscheiden zijn, maar het valt mij momenteel nog zwaar om dat met zekerheid te durfen/willen van de gemiddelde foto.

Het is dus niet een geval van "groen zonder duidelijke vlekken" == Ch. carnea en "oh shit" die moet ik tegenwoordig "s.l." noemen. Maar meer een geval van "zie ik eigenlijk wel genoeg om er zelfs maar Ch. carnea s.l. van te mogen maken"?

In dit geval is het denk ik voldoende: Ik kan de vleugeladering geen duidelijke zwarte bestanddelen ontdekken en het beest lijkt een wangvlek te hebben en bovendien een normale vleugelvoorrand (niet concaaf) en normale (niet verlengde) scapus (1e antennesegment).

Zie voor wat uitleg en vergelijkingsmateriaal hier op insektenfotos.de.

Let op: Dat zijn dus alléén de vier kandidaten die overblijven als de vleugels ècht groen zijn. Zitten er (op wat vlekjes na) duidelijk (deels) zwarte aders in de vleugel dan wordt het meteen een heel ander verhaal. Probleem is dat de vleugels op foto's vaak glimmen (bijgeflitst en/of zonlichtreflecties) en er op de groene aders vaak wel zwarte haren staan, wat het lastig maakt dit op foto's goed te herkennen.

Momenteel staat op wrn bij de Chrysopidae een 50-80% van de foto's nog verkeerd en/of, naar mijn mening, iets te gemakkelijk op "zeker". Ik ben ook pas een jaar of twee een beetje naar die beesten aan het kijken en ken ze ook nog niet allemaal goed genoeg om makkelijk én erg zeker te kunnen zeggen wat het wel is, dus ik heb me voorlopig even beperkt tot de beesten waar ik toevallig teganaanliep en die voor mij overduidelijk zijn. Moet er nog een keer goed voor gaan zitten, maar ga dat pas doen als ik (a) een overzicht op insektenfotos.de af heb en (b) die info hier in de soortoverzichten heb toegevoegd.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Libelleke

Hoi Arp,

Duidelijk verhaal. Hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg!
Als ik ze dit jaar weer aantref op onze telpost (zal ongetwijfeld) dan zal ik er toch eens extra op gaan letten.
Groet, Robert
                                          
\/
o==<
/\