Gewoon Puntmos?

Gestart door henkjanvdkolk, maart 07, 2012, 12:34:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

henkjanvdkolk

Dit mos vandaag gevonden in een Lariksperceel op de Veluwe.  Dacht aan Gewoon Puntmos, maar ben niet echt zeker van mijn zaak.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/63552175
onzeker Gewoon Puntmos - Calliergonella cuspidata gezien op 2012-03-07 Ede - Planken Wambuis
Foto's:



Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

vdvaart

Ik kan me de twijfel wel voorstellen, bij de eerste foto dacht ik ook niet meteen aan puntmos, dat zijn toch vaak lange slanke slierten en hier zie je meer mollige korte takjes. De tweede foto kan echter toch moeilijk anders zijn dan gewoon puntmos, welk ander mos heeft zulke duidelijke puntvormige einden aan de stengel, rode stengels en geen nerven in de blaadjes? Ik heb nog even gedacht aan bronsmos maar daarvan ogen de stengeluiteinden toch nooit zo duidelijk als punten?
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Rutger

Lijkt mij toch echt bronsmos.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Ben Kruijsen

#3
ik zat er ook een tijdje tegenaan te hikken. Het algemene beeld deed me zelfs even aan Boompjesmos denken maar dat moest ik snel overboord gooien gezien de vertakkingswijze. Ik denk dat Rutger gelijk heeft. Bij Gewoon puntmos staan "onder de punt" de blaadjes vaak haaks af. Ook het milieutype (bodem Lariksbos) wijst op Bronsmos. Wel vreemd die punten aan het uiteinden .....

henkjanvdkolk

Bedankt voor de reacties! Vond het zelf inderdaad ook vreemd voor Bronsmos, maar zal hem wijzigen naar onzeker Bronsmos.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk