Afwijkende zeldzaamheid Raaf

Gestart door Jan vH, maart 11, 2012, 11:51:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jan vH

Waarom staat Raaf voor Groningen op zeldzaam en voor Zuid-Holland opeens weer op vrij algemeen? Volgens mij is de soort in Groningen algemener dan in Zuid-Holland (in Groningen 21 uurhokken sinds 2000, in Zuid-Holland maar 10), dus ik snap het niet.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

HPM

Citaat van: Jan vH op maart 11, 2012, 11:51:58 AM
Waarom staat Raaf voor Groningen op zeldzaam en voor Zuid-Holland opeens weer op vrij algemeen? Volgens mij is de soort in Groningen algemener dan in Zuid-Holland (in Groningen 21 uurhokken sinds 2000, in Zuid-Holland maar 10), dus ik snap het niet.

Raaf is gewoon zeer zeldzaam in ZH. Alleen de laatste weken zwerven er twee in het kustgebied tussen Leiden en Den Haag
Herman van der Meer

Bas vd Burg

Ik snap het ook niet eigenlijk....... Zoals Herman al aangaf is de soort in Zuid-Holland een megazeldzaamheid. Vandaag trouwens min-of-meer twitchbaar in het gebied Lentevreugd (1 exemplaar) maar dat geheel terzijde.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

peterlindenburg

Het is dat ik er vandaag min of meer tegenaanblunderde... een piep of vermelding op de hoofdsite lijkt mij wel op zijn plaats voor een twitchbare raaf in ZH!

Bas vd Burg

Hoi Peter, een piepje had idd wel handig geweest, ware het niet dat ik zo'n &#$%-telefoon heb met windows mobile 6.1 en daarmee kan ik niet echt lekker via DB-alerts iets doorgeven. Wel doorgebeld en een SMS-je verstuurd via de lokale SMS-groep.

Maaruh wel gave foto's gemaakt zeg!
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

peterlindenburg

dank voor het compliment Bas! wanneer loopt je abonnement af ;D ?


als hij prominent op de hoofdsite zou staan zou een piepje ook sneller plaatsvinden lijkt me, door iemand die thuis zit of door een DB admin; zelfs op zuidholland.waarneming.nl  springt hij niet naar voren

HPM

Iemand moet gewoon de procvinciale zeldzaamheid aanpassen. Wie dat soort dingen doet weet ik niet.

Overigens zijn er vandaag ook twee tegelijk gemeld uit Meijendel (Helmduinen/Oude slag).

Herman van der Meer

peterlindenburg

er staat nu een waarneming van een raaf bij Ter Apel (Gr.) op de hoofdpagina :rolleye:

Rikstar

in groningen is hij bijna net zo zeldzaam als Zuid Holland. Als er een raaf wordt gezien in Zeeland of Friesland zal hij denk ik ook op zeldzaam naar voren komen.
Ik denk dat deze soort vergeleken mag worden met Grauwe Klauwier die afgelopen zomer op gegeven moment ook zomaar in het rood op voorpagina kwam.


Citaat van: peterlindenburg op maart 19, 2012, 12:21:44 PM
er staat nu een waarneming van een raaf bij Ter Apel (Gr.) op de hoofdpagina :rolleye:
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

peterlindenburg

#9

klopt Rik, maar de discussie die hier gevoerd wordt is nou juist het feit dat de Zuid-Hollandse raven niet op de hoofdpagina verschijnen/zijn verschenen

Citaat van: Rikstar op maart 19, 2012, 12:33:04 PM
in groningen is hij bijna net zo zeldzaam als Zuid Holland. Als er een raaf wordt gezien in Zeeland of Friesland zal hij denk ik ook op zeldzaam naar voren komen.
Ik denk dat deze soort vergeleken mag worden met Grauwe Klauwier die afgelopen zomer op gegeven moment ook zomaar in het rood op voorpagina kwam.


Citaat van: peterlindenburg op maart 19, 2012, 12:21:44 PM
er staat nu een waarneming van een raaf bij Ter Apel (Gr.) op de hoofdpagina :rolleye:

Vincent Hart

Heb 'm voor ZH ook op zeldzaam gezet. In Zeeland stond ie al op zeer zeldzaam.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers


Rikstar

owhh sorry, niet helemaal meegekregen.

Citaat van: peterlindenburg op maart 19, 2012, 13:18:32 PM

klopt Rik, maar de discussie die hier gevoerd wordt is nou juist het feit dat de Zuid-Hollandse raven niet op de hoofdpagina verschijnen/zijn verschenen

Citaat van: Rikstar op maart 19, 2012, 12:33:04 PM
in groningen is hij bijna net zo zeldzaam als Zuid Holland. Als er een raaf wordt gezien in Zeeland of Friesland zal hij denk ik ook op zeldzaam naar voren komen.
Ik denk dat deze soort vergeleken mag worden met Grauwe Klauwier die afgelopen zomer op gegeven moment ook zomaar in het rood op voorpagina kwam.


Citaat van: peterlindenburg op maart 19, 2012, 12:21:44 PM
er staat nu een waarneming van een raaf bij Ter Apel (Gr.) op de hoofdpagina :rolleye:
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

hiskodevries

Citaat van: Vincent Hart op maart 19, 2012, 13:50:29 PM
Heb 'm voor ZH ook op zeldzaam gezet. In Zeeland stond ie al op zeer zeldzaam.
had ik ook al eens gedaan, maar je heb van die stront eigenwijze vogel admins die dat gewoon weer terug draaien
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rikstar

tja, wist even niet waar ik dit moest plaatsen en of ik er uberhaupt wel een opmerking over moest maken.

Ik kwam deze waarneming met foto van de Raaf tegen die gisteren in Groningen is gezien.
Niks mis mee en foto ook gemaakt in een gebied waar wel eens vaker een Raaf wordt gezien.
hier de link met foto: http://waarneming.nl/waarneming/view/63800669
Ik moet eigenlijk geen reden hebben voor twijfel, maar ik vind de foto er een beetje raar uitzien. alsof pixels uit meerdere soort structuur bestaat, lastig uit te leggen. de lucht en, de lucht nabij Raaf ziet er anders uit. fotografisch effect of misschien kopie plak werk?
prachtige foto prachtig en gezien de andere waarnemingen van de waarnemer moet er eigenlijk geen reden voor twijfel zijn. 
Nevermind, zal de zon wel geweest zijn  8)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre


Thijs Verhoef

Ik heb het idee dat Rik de JPEG compressie artefacten rondom de vogel bedoelt. Die is zeker aanwezig, maar ziet er voor mij redelijk normaal uit. Dit komt omdat de foto met een (te) hoge compressie is opgeslagen. Dit maakt de afbeelding kleiner qua bestandsgrootte maar wel ten koste van enige kwaliteit. Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Artefact_%28fotografie%29
Groeten van Thijs Verhoef

Dit bericht is verzonden met 100% gerecyclede elektronen.

Rikstar

Dat bedoelde ik inderdaad. En sorry voor mijn warrige verhaal :)
bedankt Thijs voor deze uitkomst en sorry voor enige overlast  :angel:

Citaat van: Thijs Verhoef op maart 20, 2012, 12:43:24 PM
Ik heb het idee dat Rik de JPEG compressie artefacten rondom de vogel bedoelt. Die is zeker aanwezig, maar ziet er voor mij redelijk normaal uit. Dit komt omdat de foto met een (te) hoge compressie is opgeslagen. Dit maakt de afbeelding kleiner qua bestandsgrootte maar wel ten koste van enige kwaliteit. Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Artefact_%28fotografie%29
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

peterlindenburg


dit (halo) effect wil wel eens voorkomen als je de shadow/highlight functie in Photoshop gebruikt (of een vergelijkbare functie in een andere programma)

Citaat van: Rikstar op maart 20, 2012, 12:16:04 PM
tja, wist even niet waar ik dit moest plaatsen en of ik er uberhaupt wel een opmerking over moest maken.

Ik kwam deze waarneming met foto van de Raaf tegen die gisteren in Groningen is gezien.
Niks mis mee en foto ook gemaakt in een gebied waar wel eens vaker een Raaf wordt gezien.
hier de link met foto: http://waarneming.nl/waarneming/view/63800669
Ik moet eigenlijk geen reden hebben voor twijfel, maar ik vind de foto er een beetje raar uitzien. alsof pixels uit meerdere soort structuur bestaat, lastig uit te leggen. de lucht en, de lucht nabij Raaf ziet er anders uit. fotografisch effect of misschien kopie plak werk?
prachtige foto prachtig en gezien de andere waarnemingen van de waarnemer moet er eigenlijk geen reden voor twijfel zijn. 
Nevermind, zal de zon wel geweest zijn  8)