Bonte kolgans

Gestart door Albert de Jong, maart 05, 2012, 20:58:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Albert de Jong

Deze kolgans liep op 29-2 in een groep bij Biervliet. Een dergelijke kleedafwijking ben ik nooit eerder tegengekomen. Is er een naam op te plakken? Partieel melanisme?
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Jeroen Nagtegaal

Kun je de foto uitsnijden? Waarschijnlijk gaat het om leucisme.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

g.j.p.gelderblom

Citaat van: Albert de Jong op maart 05, 2012, 20:58:08 PMDeze kolgans liep op 29-2 in een groep bij Biervliet. Een dergelijke kleedafwijking ben ik nooit eerder tegengekomen. Is er een naam op te plakken? Partieel melanisme?

Melanisme is donker, dit is inderdaad leucisme.
Bij Taigarietgans ben je deze kleurafwijking vorig jaar trouwens wel tegengekomen...
Groeten,

PieterGeert

Albert de Jong

Citaat van: g.j.p.gelderblom op maart 06, 2012, 07:14:00 AM
Citaat van: Albert de Jong op maart 05, 2012, 20:58:08 PMDeze kolgans liep op 29-2 in een groep bij Biervliet. Een dergelijke kleedafwijking ben ik nooit eerder tegengekomen. Is er een naam op te plakken? Partieel melanisme?

Melanisme is donker, dit is inderdaad leucisme.
Bij Taigarietgans ben je deze kleurafwijking vorig jaar trouwens wel tegengekomen...
Groeten,

PieterGeert

Ik ben niet zo thuis in de verschillende afwijkingen. De artikelen in Dutch Birding zijn me natuurlijk bekend, maar ik wilde voor deze ene keer gewoon eens niet zelf zoeken. Bedankt, leucisme dus. Ik heb het wel in andere soorten gezien (inderdaad, PieterGeert!); mijn opmerking hierboven sloeg alleen op kolgans.

Speciaal voor Jeroen een crop der croppen. Linksvoor ligt inderdaad een gans met een groene halsband te slapen.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Jeroen Nagtegaal

Leuk, ik kan de kop nu niet vinden op de foto. Was vooral benieuwd naar het koppatroon.
Ik heb zelf bij kolgans wel geregeld diluted vogels, maar zulke nog niet gehad.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

tekenaar

Ik vindt dit een intrigerende waarneming. Afmeting van de vogel zo te zien hetzelfde als de eromheenstaande kolganzen, lichaamsbouw lijkt ook te kloppen. Wat me niet helemaal lekker zit is een licht streepje wat op de vleugel lijkt te zitten, maar dat kan een of andere reflectie zijn.

Maar durven jullie aan de hand van deze mistige foto een hybride met parkgans voor 100% uit te sluiten? Ik vindt dat toch een heel lastige en ben erg benieuwd naar meer foto's van hetzelfde exemplaar ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Albert de Jong

Beste Paul,

Niet 100%, maar een hybride ligt niet voor de hand. Qua formaat en lichaamsbouw was het een prima kolgans, ook de snavel zag er goed uit. Ik zou niet weten van welke gemengd paar dit een hybride zou kunnen zijn. De lichte vleugelstreep (rand aan de grote dekveren) vind ik niet echt opvallend. Opvallender vind ik het ontbreken van zwart in de staart, maar er lijken wel meer delen van de vogel bijna pigmentloos.

Meer foto's heb ik niet. De vogel zat op zeker 400 meter afstand.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.