Hoofdmenu

Plant onbekend

Gestart door wouterbosgra, maart 04, 2012, 21:14:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Echt een hele stomme dit. Ziet er zo bekend uit, maar ik weet even niet wat het is... Het ging me eigenlijk om de roest, maar hopelijk kan iemand hier er nog chocola van maken?

Margreet Kwh

Akkerkool met Puccinia lapsanae?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

wouterbosgra

bedankt! wat is dat roestenboek moeilijk zeg!

ejslootweg

Ook wanneer je de waardplant kent? (Ik ben nog aan het overwegen het boek te kopen)

groeten, Erik
groeten, Erik

wouterbosgra

Citaat van: ejslootweg op maart 04, 2012, 23:05:33 PM
Ook wanneer je de waardplant kent? (Ik ben nog aan het overwegen het boek te kopen)

groeten, Erik

ook dan. begrijp me niet verkeerd - ik denk dat het kwalitatief een zeer goed boek is. het is alleen allemaal vreselijk ingewikkeld voor beginners als ik. Om je een voorbeeldje te geven een kort citaat uit het boek: het begin van de sleutel voor akkerkool:

1. Uredinia, indien aanwezig, bruin; aeciosporen niet groter dan 15-12 x 13-7 µ -> 2
   uredinia/telia; urediniosporen lijken op aeciosporen, vrij groot, ca 20-40 x 16-25 µ......

Ik kan hier dus echt heel weinig mee, heeft alleen zin als je bereid bent om je er enorm in te verdiepen en vrijwel elke roest met  :micro: te lijf te gaan.

Margreet Kwh

Mijn antwoord was dan ook vanuit het Gallenboek, vandaar het vraagteken erbij.
Ik heb ook overwogen om het Roestenboek aan te schaffen, maar de prijs weerhoudt me nog.

wouterbosgra

Met de sleutel uit het roestenboek kan ik eigenlijk niks, maar de soortenbeschrijvingen helpen soms wel. Uit de sleutel blijkt dat 3 soorten in aanmerking komen: Coleosporium tussilaginis, Puccinia lapsanae en P. opizii. Als je vervolgens naar de soorteninfo bladert dan zie je dat de eerste volgens mij meer oranjekleurig en 'stippelig' is (?),  maar als seizoen in elk geval juni-november heeft. Die valt dus af. P. opizii is in NL slechts 1x aangetroffen op een krop sla bij een groentehandelaar. Die valt dus ook min of meer af. Dus met enig kunst en vliegwerk heb je wel iets aan het boek...

Margreet Kwh

In het Gallenboek worden voor Akkerkool alleen P. lapsanae en P. opizii beschreven. Door de omschrijving ("opvallende, meestal roodachtig verkleurde verdikkingen..." = P. lapsanae; "aan de bovenzijde ... geringe inzinkingen..." = P. opizii, citaten blz. 161) kwam ik met je foto tot de eerste soort.
Het Gallenboek (4e editie) is overigens o.a. gebaseerd op een manuscript van het Roestenboek.