Larve. Zweefvlieg of gaasvlieg oid?

Gestart door gardensafari, maart 04, 2012, 20:45:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

In mijn archief deze larve.
Gefotografeerd 10-4-2006.
Ik twijfel tussen gaasvlieg en zweefvlieg.
Ik denk grote kaken te zien aan de voorkant, dus gaasvlieg?


Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

thijsdegraaf

Ik ga voor gaasvlieg. Robert heeft er een leuk stukje over geschreven op zijn site http://www.robertheemskerk.nl/pvvdmap/Archiefmap/Luizenslachter.htm

thijsdegraaf

#2
Het stukje van Robert kende ik natuurlijk. Dus dat was niet zo moeilijk om op te zoeken.
Ik heb nog wat verder op internet gesnuffeld en vond een interessante site, die ik niet kende. Misschien jullie wel? Wel met buitenlandse soorten.  :)  Japans geloof ik  :-\
http://www.h.chiba-u.jp/insect/neuro/neuroptera/chrysopidae/comparison-E.html Jammer dat de foto's zo klein zijn.

gardensafari

Thijs, fantastisch.
Als we zo'n site hadden voor de Nederlandse soorten was het allemaal een stukje makkelijker.
Al blijven het zeer lastige soorten.
Misschien krijgen we onze voormalige puddinghersens nog zo gek

Ik denk trouwens ook sterk aan gaasvlieg, met name door de kaken.
Tenminste als het kaken zijn, maar ik denk het wel.
Gigantisch! Dus gaasvlieg.

In mijn tuin echter zag ik vele malen zo'n met "rommel" bedekte larve, maar nooit een "naakte".
Vandaar mijn twijfel.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

thijsdegraaf

#4
CiteerMisschien krijgen we onze voormalige puddinghersens nog zo gek

Daar dacht ik ook aan. Hoewel hij het wel erg druk heeft.
Je zou er ook een student in Wageningen aan kunnen zetten.  :)  Dit is van een Japanse universiteit zag ik http://www.h.chiba-u.jp/insect/ Misschien bij de biologen bekend?


Toch ben ik nieuwsgierig wat anderen er van vinden. Want helemaal zeker ben ik ook niet. Hoe langer ik kijk hoe meer ik twijfel.  :-\



Arp

#5
Puddingske is er toevallig net dezer dagen druk mee aan het knutselen, maar voorlopig nog even achter de schermen op insektenfotos.de - eerst alles eens bij elkaar op een hoop gooien en dan langzaam sorteren. Zitten veel leuke foto's bij, maar helaas ook niet alle soorten, dus moet er ook weer bij foto's met een vrije licentie geleend worden en/of auteurs aangeschreven. Tijd, tijd ...

Ben het overigens helaas niet met jullie eens  :wacko:

De structuren op de foto van Hans zijn veel te regelmatig - het is geen "troep". Dit zijn borstels van een larvenhuid. Aan de voorkant is deze opengebarsten. Het lijkt me dus een exuvia, en wel van een een LHBtje uit de Chilocorini. De kleuren zijn best lastig, maar dat zal komen omdat het huidje al een tijd verbleekt is. Als je goed kijkt zie je vooraan een rij helemaal witte borstels - het is dus een exuvia van Chilocorus bipustulatus  B)

P.S. Die "kaken" zijn de onder de huid bungelende voorpootjes ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Leuk staartje :)
Gelukkig houd er iemand zijn brains erbij :)

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#8
Knap Arp! Zoals ik bij mijn laatste antwoord had toegevoegd was ik ook steeds minder zeker. Ik heb me 's avonds nog suf gezocht. Ik heb alle larven op "stippen" bekeken, omdat die uitsteeksels me toch aan zo'n larve deden denken. Verder heb ik gekeken naar mij onbekende larven als die van de schorpioenvlieg. Want die ken ik nog steeds niet.
Toen heb ik het maar opgegeven. Dit verklaart ook de vreemde verdeling van de uitsteeksels op de rug.
Dus nogmaals:

Arp

Ik ga nog blozen  O0

Citaat van: thijsdegraaf op maart 05, 2012, 13:06:36 PM
Verder heb ik gekeken naar mij onbekende larven als die van de schorpioenvlieg. Want die ken ik nog steeds niet.
http://insektenfotos.de/forum/thread.php?postid=88711#post88711
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Aaah...Mijn dag is helemaal goed.  :)
Prachtige foto's Arp.

gardensafari

Prachtig Arp.
Geldt ook voor jouw determinatie.
Een exuvia verklaart ook de wat wonderlijke houding.
Alleen had ik eerlijk gezegd nooit aan pootjes gedacht, alleen aan kaken.
En die grote bruine kaken passen weer niet bij een LHB.
Bovendien ging ik uit van een nog levende larve en de levende larven van LHB zijn langgerekter.
Zo leer ik bijna elke dag iets bij...

Eens kijken of Kees er nog belangstelling voor heeft.
Zo zit een archief toch altijd nog vol verrassingen.
Eigenlijk moet dit onderwerp nog verplaatst worden naar de kevers.

En Arp: veel succes met je verdere werk met betrekking tot lastige groepen!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.