Hoofdmenu

Update CDNA-pagina

Gestart door Edwin Russer, december 15, 2006, 11:07:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Edwin Russer

Update,

o.a Rode Rotslijster Den Helder niet aanvaard.

http://www.dutchavifauna.nl/
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Vincent Hart

Dan mogen een hoop mensen hun ranking bijwerken  :angel:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Edwin Schuller

Wordt 'Rotslijster spec.' toegevoegd aan de waarneming-soortenlijst?
Edwin Schuller

hiskodevries

http://waarneming.nl/soort/view/674100 bij deze. Moet dat ook een CDNA beoordeelsoort worden ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Edwin Schuller

Edwin Schuller

Vincent Hart

#875
Nu cdna deze vogel heeft aanvaard als 'rotslijster spec' wel ja. Waarnemingen maar even nalopen na verschijnen jaarverslag.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

M. Hoogteijling

zo te zien aan mijn lijstje haalt de DB de niet-aanvaarde Rode Rotslijster (RL Spec) direct uit de ranking als je hem met deze datum had. Gebeurde ook al met Stejnegers Roodborsttapuit die in de ijskast staat.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

M. Hoogteijling

Nog even over de Rotslijster Spec van Den Helder: er was toch materiaal verzameld op basis waarvan DNA-onderzoek kon worden gedaan oid? Weet iemand wat dat aan informatie heeft opgeleverd en hoe men vervolgens tot een "spec" conclusie komt?
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Vincent Hart

Meestal staat er in het Jaarverslag iets meer toelichting bij een niet aanvaard geval. Maar misschien leest Marcel mee en kan die hier iets over roepen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

MarcelHaas

Citaat van: Vincent Hart op september 24, 2014, 17:30:36 PM
Meestal staat er in het Jaarverslag iets meer toelichting bij een niet aanvaard geval. Maar misschien leest Marcel mee en kan die hier iets over roepen.


Er is bij de CDNA in ieder geval nooit aangegeven dat er DNA-analyse gedaan zou zijn of zou worden uitgevoerd. Mocht dit wel het geval zijn, laat me dat dan weten! Immers, dat is nieuwe informatie en dan kan het geval herrouleren op basis van deze nieuwe info. Het geval was in april 2013 en inmiddels zijn we anderhalf jaar verder...


En uiteraard staat er meer uitleg bij het geval in het jaarverslag; dat komt overigens hoofdzakelijk neer op het feit dat met de huidige kennis van dit beest gewoon weinig te maken valt... Het heeft kenmerken van zowel Blauwe als Rode Rotslijster en zie dan een hybride maar uit te sluiten. Gevalletje helaas, vrees ik.

M. Hoogteijling

Ok bedankt voor toelichting. Er stond me zo iets bij maar misschien vergis ik me, zal nog eens nazoeken. Of herinnert iemand anders dit ook en weet meer? Ik dacht dat ze uitwerpselen hadden verzameld...
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Steven Wytema

Citaat van: M. Hoogteijling op september 24, 2014, 21:59:37 PM
Ok bedankt voor toelichting. Er stond me zo iets bij maar misschien vergis ik me, zal nog eens nazoeken. Of herinnert iemand anders dit ook en weet meer? Ik dacht dat ze uitwerpselen hadden verzameld...
http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=8906&page=zoek

quote Co: "Dit heeft in ieder geval voor veel plezier en discussie gezorgd.Inmiddels kunnen we kiezen voor Rode, Blauw, hybride, en "philipensis".
Vanmiddag is er poep verzameld. Als het nu toch een Zilvermeeuw blijkt te zijn is er iets fout gegaan ;-)"


Dat is op 12 april, als ik dan de waarnemingen van 12 april langsga...
Alleen bij de waarneming van Jeroen Breidenbach (16:30) staat dat er poep is verzameld, ik was er ook die dag dus het zal wel rond die tijd zijn geweest?
Ik zou Jeroen dus ff vragen...
Daarnaast ben ik benieuwd of de CDNA de uiteenleggging van Hans Schekkerman heeft gezien:
http://waarneming.nl/waarneming/view/75032155
Mijns inziens best een goede onderbouwing waarom het een hybride is en niet iets anders
Steven Wytema


M. Hoogteijling

Bedankt voor de info Steven, scheelt mij zoeken. Heb Jeroen een mailtje gestuurd.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Steven Wytema

Twee updates:
De eerste weten de meesten al: de resultaten van de herziening van de baardgrasmussen (artikel in komende DB) is verwerkt in de Dutch Avifauna (http://www.dutchavifauna.nl/news/38);
Ten tweede: bij de herziening van Jufferkraanvogels zijn alle gevallen behalve het geval Vulkaan/Maasvlakte geaneuveld (www.twitter.com/dutchavifauna)
Steven Wytema


HPM

Dat een Chinees Stormvogeltje (of welke andere soort dan ook) op 10 kilometer boven Ameland (of boven waar dan ook) niet is aanvaard verbaast me niets, tenzij de waarnemer de Hubble-telescoop ter beschikking had.
Herman van der Meer

MarcelHaas

Citaat van: HPM op oktober 18, 2014, 11:24:14 AM
Dat een Chinees Stormvogeltje (of welke andere soort dan ook) op 10 kilometer boven Ameland (of boven waar dan ook) niet is aanvaard verbaast me niets, tenzij de waarnemer de Hubble-telescoop ter beschikking had.


Scherp ;D  Ik heb het aangepast.

JohanvantBosch

Citaat van: HPM op oktober 18, 2014, 11:24:14 AM
Dat een Chinees Stormvogeltje (of welke andere soort dan ook) op 10 kilometer boven Ameland (of boven waar dan ook) niet is aanvaard verbaast me niets, tenzij de waarnemer de Hubble-telescoop ter beschikking had.

De motivatie voor afwijzing lijkt me een mooie reden om het Wilson's stofje ook weer eens onder de loep te nemen.

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Ben Gaxiola

Herman,

De vogel is gezien vanaf een boot tijdens een pelagische tocht vanaf Lauwersoog.

Citaat van: HPM op oktober 18, 2014, 11:24:14 AM
Dat een Chinees Stormvogeltje (of welke andere soort dan ook) op 10 kilometer boven Ameland (of boven waar dan ook) niet is aanvaard verbaast me niets, tenzij de waarnemer de Hubble-telescoop ter beschikking had.
Ben Gaxiola

JohanvantBosch

Citaat van: Ben Gaxiola op oktober 19, 2014, 08:45:35 AM
Herman,

De vogel is gezien vanaf een boot tijdens een pelagische tocht vanaf Lauwersoog.

Citaat van: HPM op oktober 18, 2014, 11:24:14 AM
Dat een Chinees Stormvogeltje (of welke andere soort dan ook) op 10 kilometer boven Ameland (of boven waar dan ook) niet is aanvaard verbaast me niets, tenzij de waarnemer de Hubble-telescoop ter beschikking had.

t ging om t woord boven neem ik aan. Ipv ten noorden van


JohanvantBosch

http://www.dutchavifauna.nl/record/3111

Omdat er van dat geval ook geen foto's zijn.


27826Chinees Stormvogeltje8 oktober 1989FRnes, op zee, ongeveer 10 km van AmelandAlhoewel de beschrijving een aantal goede punten bevat, vindt de CDNA de documentatie (geen foto's) te onvolledig om zeker te zijn.






Citaat van: Folkert Jan op oktober 19, 2014, 00:10:14 AM
Want?

HPM

Citaat van: JohanvantBosch op oktober 19, 2014, 08:49:34 AM
Citaat van: Ben Gaxiola op oktober 19, 2014, 08:45:35 AM
Citaat van: HPM op oktober 18, 2014, 11:24:14 AM

Dat een Chinees Stormvogeltje (of welke andere soort dan ook) op 10 kilometer boven Ameland (of boven waar dan ook) niet is aanvaard verbaast me niets, tenzij de waarnemer de Hubble-telescoop ter beschikking had.
Herman,
De vogel is gezien vanaf een boot tijdens een pelagische tocht vanaf Lauwersoog.

t ging om t woord boven neem ik aan. Ipv ten noorden van

Ja, en als het ook nog eens vanaf Lauwersoog was, was de waarnemingafstand een kilometer of 35  :)
Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: JohanvantBosch op oktober 19, 2014, 08:54:59 AM
http://www.dutchavifauna.nl/record/3111

Omdat er van dat geval ook geen foto's zijn.


27826Chinees Stormvogeltje8 oktober 1989FRnes, op zee, ongeveer 10 km van AmelandAlhoewel de beschrijving een aantal goede punten bevat, vindt de CDNA de documentatie (geen foto's) te onvolledig om zeker te zijn.

Maar waarom nu pas een waarneming uit 1989 indienen?






Citaat van: Folkert Jan op oktober 19, 2014, 00:10:14 AM
Want?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

sam

Wordt de nieuwe braamsluiper indeling ook overgenomen door waarneming?

hiskodevries

Citaat van: sam op december 08, 2014, 10:01:20 AM
Wordt de nieuwe braamsluiper indeling ook overgenomen door waarneming?
Die is dusdanig afwijkend van de in de rest van de wereld gebruikte taxonomie dat deze (nog) niet is in te passen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent Hart

Citaat van: hiskodevries op december 08, 2014, 10:10:58 AM
Citaat van: sam op december 08, 2014, 10:01:20 AM
Wordt de nieuwe braamsluiper indeling ook overgenomen door waarneming?
Die is dusdanig afwijkend van de in de rest van de wereld gebruikte taxonomie dat deze (nog) niet is in te passen
Dat is in dit geval toch niet juist: Het taxon blythi, (Siberische Braamsluiper, de meest algemene ondersoort in Nederland na 'gewone' Braamsluiper) is in recente IOC-lijsten totaal van de aardbodem verdwenen. Tot nu heb ik niet kunnen uitvogelen waar blythi bij IOC gebleven is. Zolang dat zo blijft lopen Waarneming/Observado uit de pas met IOC: Siberische Braamsluiper (blythi heeft bij IOC wél altijd bestaan ...) Als blythi terecht is, kunnen we de IOC-indeling op Waarneming.nl weer herstellen. Die IOC-indeling wijkt (behalve blythi?) zo te zien nauwelijks af van die van de CSNA.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

De door Waarneming gevolgde IOC World Bird List hanteert de volgende indeling:

Lesser Whitethroat-Sylvia curruca
    S. c. curruca
    S. c. caucasica
    S. c. halimodendri
    S. c. telengitica         

Desert Whitethroat-Sylvia minula
    S. m. jaxartica
    S. m. minula
    S. m. margelanica

Hume's Whitethroat-Sylvia althaea
    S. a. althaea
Herman van der Meer

sam

Dank, maar ben de draad even kwijt. Ik was idd benieuwd hoe oa blythi wordt ingedeeld. Tot nader order toch ondersoort van curruca? Waarom niet bij humes braamsluiper althea?

Vincent Hart

Citaat van: HPM op december 08, 2014, 10:53:53 AM
De door Waarneming gevolgde IOC World Bird List hanteert de volgende indeling:

Lesser Whitethroat-Sylvia curruca
    S. c. curruca
    S. c. caucasica
    S. c. halimodendri
    S. c. telengitica         

Desert Whitethroat-Sylvia minula
    S. m. jaxartica
    S. m. minula
    S. m. margelanica

Hume's Whitethroat-Sylvia althaea
    S. a. althaea
Inderdaad, dus waar hebben ze blythi gelaten?
Bij CSNA doen ze het zo (alleen in Nederland aanvaarde taxa):
Braamsluiper Sylvia curruca
Humes Braamsluiper Sylvia althaea
+ Siberische Braamsluiper S a blythi
+ Vale Braamsluiper S a halimodendri
Als blythi eenmaal terecht is, zal het niet heel ingewikkeld zijn 1. Waarneming/Observado aan te passen aan de nieuwe IOC-taxonomie (ex. blythi) van Braamsluipers en 2. W.nl zo te 'tweaken' dat wie zijn Nederlandse lijstje volgens CSNA-systematiek wil bijhouden, die mogelijkheid ook krijgt.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

sam

Dank Vincent. Even geduld dus nog  ;>)