Hoofdmenu

Update CDNA-pagina

Gestart door Edwin Russer, december 15, 2006, 11:07:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

August

Citaat van: Rob Sponselee op februari 22, 2014, 18:00:17 PM
Citaat van: MarcelHaas op februari 22, 2014, 12:33:25 PM
Ik heb vandaag een flink aantal gevallen verwerkt: veel aanvaarde en niet-aanvaarde gevallen. Dit weekend ga ik gevallen laten rouleren die al een tijdje zijn blijven liggen. Mocht je na dit weekend nog gevallen missen in de overzichten, meld dat dan aan mij! Ik ben ook maar gewoon een mensch en kan uiteraard dingen vergeten  :angel: ...




Marcel Haas
CDNA-archivaris

Marcel,

De Kumliens Meeuw is volgens het overzicht aanvaard op 23 december 2013.
De 2 waarnemingen werden echter op 24-12-2013 gedaan..
Enig idee?
Fout van de indiener (Vincent van der Spek) heeft deze datum per ongeluk ingevuld ipv de 24 ste
August van Rijn

Max Berlijn

Sibtaling net ingediend met alle belangrijke linkjes.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

MarcelHaas

Citaat van: Denro op februari 22, 2014, 14:39:47 PM
Is de Siberische Taling al ingediend?


Dag Dennis,


Inmiddels dus wel (door Max), maar je kunt dit in het vervolg zelf checken door de verschillende rondes op dutchavifauna te checken:


- verzamelronde
- eerste ronde
- tweede ronde
- derde ronde
- aanvaard
- niet aanvaard


Staat het daar niet tussen, dan is een geval dus nog niet ingediend (mits natuurlijk nog niet gepubliceerd in een jaarverslag, maar dat lijkt me duidelijk).

MarcelHaas

Ik moet overigens wel een opmerking plaatsen bij mijn eigen post hierboven:


Gevallen in de verzamelronde staan daar ook omdat admins van Dutchavifauna er bv filmpjes van hebben gevonden en die willen toevoegen. Het hoeft dus nog niet te betekenen dat ook daadwerkelijk een 'formele' indiening is gedaan! Verder kan eenieder via waarneming.nl zijn of haar waarneming indienen via de link aan de rechterkant in het scherm. Dat houdt dus in dat ook niet-ontdekkers een waarneming indienen... De CDNA heeft als beleidsregel dat na drie maand een geval gaat rouleren (en er in die tussentijd geen indiening is geweest door de ontdekker(s)).


Ik zou de ontdekker(s) van een beoordeelsoort daarom ook willen vragen hun ontdekking zo snel mogelijk via de link (of door invullen van het formulier via dutchavifauna) in te dienen, zodat het geval in ieder geval in het systeem zit. Ik kan als archivaris dan altijd nog de data aanpassen en er betere documentatie (foto's, video's) aan toevoegen, mocht dat nodig zijn.

Denro

Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Denro

Citaat van: MarcelHaas op februari 23, 2014, 22:02:20 PM
Citaat van: Denro op februari 22, 2014, 14:39:47 PM
Is de Siberische Taling al ingediend?


Dag Dennis,


Inmiddels dus wel (door Max), maar je kunt dit in het vervolg zelf checken door de verschillende rondes op dutchavifauna te checken:


- verzamelronde
- eerste ronde
- tweede ronde
- derde ronde
- aanvaard
- niet aanvaard


Staat het daar niet tussen, dan is een geval dus nog niet ingediend (mits natuurlijk nog niet gepubliceerd in een jaarverslag, maar dat lijkt me duidelijk).

Thx voor de info. Ik zag hem er al niet bij staan. Ik had beter kunnen vragen: 'Wie gaat de sib taling indienen?'  B)
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Steven Wytema

Citaat van: MarcelHaas op februari 23, 2014, 22:18:31 PM
Ik moet overigens wel een opmerking plaatsen bij mijn eigen post hierboven:


Gevallen in de verzamelronde staan daar ook omdat admins van Dutchavifauna er bv filmpjes van hebben gevonden en die willen toevoegen. Het hoeft dus nog niet te betekenen dat ook daadwerkelijk een 'formele' indiening is gedaan! Verder kan eenieder via waarneming.nl zijn of haar waarneming indienen via de link aan de rechterkant in het scherm. Dat houdt dus in dat ook niet-ontdekkers een waarneming indienen... De CDNA heeft als beleidsregel dat na drie maand een geval gaat rouleren (en er in die tussentijd geen indiening is geweest door de ontdekker(s)).


Ik zou de ontdekker(s) van een beoordeelsoort daarom ook willen vragen hun ontdekking zo snel mogelijk via de link (of door invullen van het formulier via dutchavifauna) in te dienen, zodat het geval in ieder geval in het systeem zit. Ik kan als archivaris dan altijd nog de data aanpassen en er betere documentatie (foto's, video's) aan toevoegen, mocht dat nodig zijn.


Om Marcel aan te vullen (het gaat tenslotte niet alleen op voor filmpjes die toegevoegd worden):
De verzamelronde is er -de naam zegt het al- om alle documentatie te verzamelen. We hebben bijvoorbeeld al ideeën om zodra er foto's, geluid, indienformulieren, etc zijn toegevoegd aan het geval, dit weer te geven middels icoontjes.
Er kunnen altijd meerdere indienformulieren ingezonden worden (maar het kan wel handig zijn dit kort te sluiten met de ontdekker).
Als je zeker wilt zijn van je zaak, stuur dan vooral een indienformulier in, graag met geluidsopname, foto en/of video!
Steven Wytema


Vincent Hart

Gaat een door iemand anders dan de ontdekker ingediend geval wel direct na die indiening rouleren, of wordt dan max 3 maanden gewacht tot (op) indiening door de ontdekker?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Steven Wytema

Dat ligt er toch vaak aan per geval: hoe volledig de documentatie is (als je de lezing van George Sangster hebt gezien danbegrijp je denk ik wel wat ik bedoel ;)), hoeveel informatie daar nog bij kan komen, etc.
Soms kan de ontdekker ook masr heel weinig hebben gezien, om dan te wachten op zijn ontdekverhaaltje..
(Terzijde: de beschrijving bij een indienformulier gaat dus om hoe de vogel eruit ziet. Niet om hoe je m gevonden hebt)
Steven Wytema


MarcelHaas

Citaat van: Vincent Hart op februari 25, 2014, 17:51:28 PM
Gaat een door iemand anders dan de ontdekker ingediend geval wel direct na die indiening rouleren, of wordt dan max 3 maanden gewacht tot (op) indiening door de ontdekker?


Nee, het wachten is op de indiening door de ontdekker(s). Tenzij duidelijk is dat het geval sowieso niet ingediend gaat worden. Maar in principe wordt dus drie maanden gewacht met de roulatie.


Ik ga mijn best doen om de komende tijd de gevallen tot en met november 2013 te rouleren, zodat ik weer bij ben.

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

August

#791
August van Rijn

August

Tevens is De Bruine Klauwier ook aanvaard en de Zugmayer's Huiskraai niet aanvaard
August van Rijn

Edwin Russer

Meest opvallende: Swinhoes Boszanger Texel 2009 niet aanvaard,

http://www.dutchavifauna.nl/
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jacob Molenaar

dwerg- en sperweruil aanvaard.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Vincent Hart

Weer wat gevallen aanvaard afgelopen weekend. Met o.a. de 2e Kleine Torenvalk voor NL:
http://www.dutchavifauna.nl/record/26264
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=8535
Volgens mij heeft Bram Rijksen hier de boel aan het rollen gebracht.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Edwin Russer

Oostelijke Braamsluipers rouleren nu ook en Roodborstlijster in de tweede ronde.

http://www.dutchavifauna.nl/
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

JohanvantBosch

http://www.dutchbirding.nl/content/page/files/webprog20140801-93.pdf
Lees ik het in deze lijst nou goed, dat Blauwvleugeltaling vanaf 2014 niet meer wordt beoordeeld? Dat moet een foutje zijn, toch? De soort heeft totaal nog niet eens 60 gevallen, laat staan in de afgelopen 30 jaar.
Voor Blonde Ruiter en Grauwe fitis kan ik me dat wat beter voorstellen. Amerikaanse smient voldoet aan het criterium, maar ligt voor mijn gevoel niet voor de hand.
Overigens (en ik besef me dat dit misschien niet de plek is) vraag ik me wel eens af of het gemiddelde minder dan 2 gevallen in de afgelopen dertig jaar wel het enige criterium zou moeten zijn en of je niet beter een combinatie aan criteria kunt nemen. Ik zou daarin wat voorzichtiger zijn en bijvoorbeeld (een van) de volgende criteria eraan toevoegen:
- in de afgelopen 20 jaar niet jaarlijks in Nederland waargenomen (om van de beoordeellijst af te gaan moet ie dus de afgelopen 20 jaar ook ieder jaar zijn waargenomen)
- in de afgelopen tien jaar in een van de jaren minder dan twee gevallen (om van de beoordeellijst af te gaan moeten er dus de afgelopen tien jaar ieder jaar minimaal twee gevallen zijn)
Daarmee wordt je wel iets voorzichtiger in het afvoeren van soorten....
Ik ben benieuwd (Marcel) of de CDNA dat wel eens overwogen heeft en wat anderen daarvan vinden.

Vincent Hart

Citaat van: JohanvantBosch op augustus 13, 2014, 11:34:30 AM
http://www.dutchbirding.nl/content/page/files/webprog20140801-93.pdf
Lees ik het in deze lijst nou goed, dat Blauwvleugeltaling vanaf 2014 niet meer wordt beoordeeld? Dat moet een foutje zijn, toch?
Inderdaad een foutje. Begreep van Arnoud dat er z.s.m. een nieuwe versie online komt.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

Citaat van: JohanvantBosch op augustus 13, 2014, 11:34:30 AM
http://www.dutchbirding.nl/content/page/files/webprog20140801-93.pdf
Lees ik het in deze lijst nou goed, dat Blauwvleugeltaling vanaf 2014 niet meer wordt beoordeeld? Dat moet een foutje zijn, toch? De soort heeft totaal nog niet eens 60 gevallen, laat staan in de afgelopen 30 jaar.
Voor Blonde Ruiter en Grauwe fitis kan ik me dat wat beter voorstellen. Amerikaanse smient voldoet aan het criterium, maar ligt voor mijn gevoel niet voor de hand.
Overigens (en ik besef me dat dit misschien niet de plek is) vraag ik me wel eens af of het gemiddelde minder dan 2 gevallen in de afgelopen dertig jaar wel het enige criterium zou moeten zijn en of je niet beter een combinatie aan criteria kunt nemen. Ik zou daarin wat voorzichtiger zijn en bijvoorbeeld (een van) de volgende criteria eraan toevoegen:
- in de afgelopen 20 jaar niet jaarlijks in Nederland waargenomen (om van de beoordeellijst af te gaan moet ie dus de afgelopen 20 jaar ook ieder jaar zijn waargenomen)
- in de afgelopen tien jaar in een van de jaren minder dan twee gevallen (om van de beoordeellijst af te gaan moeten er dus de afgelopen tien jaar ieder jaar minimaal twee gevallen zijn)
Daarmee wordt je wel iets voorzichtiger in het afvoeren van soorten....
Ik ben benieuwd (Marcel) of de CDNA dat wel eens overwogen heeft en wat anderen daarvan vinden.

Is het zo erg dan dat bepaalde soorten niet meer beoordeeld worden?

Er staan nog best wat soorten op de beoordeellijst die de laatste jaren soms meer dan 5 maal per jaar worden waargenomen en waarvan het aannemelijk is dat dat de komende jaren zo blijft. Maakt het dan echt uit dat de soort in BV 2006 niet werd gezien of in 2007 maar 1x werd waargenomen?

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

MarcelHaas

Citaat van: JohanvantBosch op augustus 13, 2014, 11:34:30 AM
http://www.dutchbirding.nl/content/page/files/webprog20140801-93.pdf
Lees ik het in deze lijst nou goed, dat Blauwvleugeltaling vanaf 2014 niet meer wordt beoordeeld? Dat moet een foutje zijn, toch? De soort heeft totaal nog niet eens 60 gevallen, laat staan in de afgelopen 30 jaar.
Voor Blonde Ruiter en Grauwe fitis kan ik me dat wat beter voorstellen. Amerikaanse smient voldoet aan het criterium, maar ligt voor mijn gevoel niet voor de hand.
Overigens (en ik besef me dat dit misschien niet de plek is) vraag ik me wel eens af of het gemiddelde minder dan 2 gevallen in de afgelopen dertig jaar wel het enige criterium zou moeten zijn en of je niet beter een combinatie aan criteria kunt nemen. Ik zou daarin wat voorzichtiger zijn en bijvoorbeeld (een van) de volgende criteria eraan toevoegen:
- in de afgelopen 20 jaar niet jaarlijks in Nederland waargenomen (om van de beoordeellijst af te gaan moet ie dus de afgelopen 20 jaar ook ieder jaar zijn waargenomen)
- in de afgelopen tien jaar in een van de jaren minder dan twee gevallen (om van de beoordeellijst af te gaan moeten er dus de afgelopen tien jaar ieder jaar minimaal twee gevallen zijn)
Daarmee wordt je wel iets voorzichtiger in het afvoeren van soorten....
Ik ben benieuwd (Marcel) of de CDNA dat wel eens overwogen heeft en wat anderen daarvan vinden.


Ik ben natuurlijk geen CDNA-lid, dus officieel kan ik hier geen uitspreek over doen. Ik kan wel melden dat het criterium "gemiddeld twee gevallen per jaar gedurende de afgelopen 30 jaar" wel in vergaderingen aan de orde is gekomen. Besloten is toen om het eerst maar even zo te laten. Ik zal jouw opmerkingen aan Nils meegeven, zodat het wellicht eens in een vergadering overwogen kan worden.


Voor wat betreft de lijst van Arnoud: officieel gezien zou er even gewacht moeten worden met een mededeling vanuit de CDNA natuurlijk... :angel:  En die is momenteel in de maak.

Folkert Jan

Citaat van: MarcelHaas op augustus 13, 2014, 14:38:01 PM
Citaat van: JohanvantBosch op augustus 13, 2014, 11:34:30 AM
http://www.dutchbirding.nl/content/page/files/webprog20140801-93.pdf
Lees ik het in deze lijst nou goed, dat Blauwvleugeltaling vanaf 2014 niet meer wordt beoordeeld? Dat moet een foutje zijn, toch? De soort heeft totaal nog niet eens 60 gevallen, laat staan in de afgelopen 30 jaar.
Voor Blonde Ruiter en Grauwe fitis kan ik me dat wat beter voorstellen. Amerikaanse smient voldoet aan het criterium, maar ligt voor mijn gevoel niet voor de hand.
Overigens (en ik besef me dat dit misschien niet de plek is) vraag ik me wel eens af of het gemiddelde minder dan 2 gevallen in de afgelopen dertig jaar wel het enige criterium zou moeten zijn en of je niet beter een combinatie aan criteria kunt nemen. Ik zou daarin wat voorzichtiger zijn en bijvoorbeeld (een van) de volgende criteria eraan toevoegen:
- in de afgelopen 20 jaar niet jaarlijks in Nederland waargenomen (om van de beoordeellijst af te gaan moet ie dus de afgelopen 20 jaar ook ieder jaar zijn waargenomen)
- in de afgelopen tien jaar in een van de jaren minder dan twee gevallen (om van de beoordeellijst af te gaan moeten er dus de afgelopen tien jaar ieder jaar minimaal twee gevallen zijn)
Daarmee wordt je wel iets voorzichtiger in het afvoeren van soorten....
Ik ben benieuwd (Marcel) of de CDNA dat wel eens overwogen heeft en wat anderen daarvan vinden.


Ik ben natuurlijk geen CDNA-lid, dus officieel kan ik hier geen uitspreek over doen. Ik kan wel melden dat het criterium "gemiddeld twee gevallen per jaar gedurende de afgelopen 30 jaar" wel in vergaderingen aan de orde is gekomen. Besloten is toen om het eerst maar even zo te laten. Ik zal jouw opmerkingen aan Nils meegeven, zodat het wellicht eens in een vergadering overwogen kan worden.


Voor wat betreft de lijst van Arnoud: officieel gezien zou er even gewacht moeten worden met een mededeling vanuit de CDNA natuurlijk... :angel:  En die is momenteel in de maak.

Is de moeilijkheidsgraad van de determinatie en/of het escapepotential nog enig punt in deze beslissing?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

JohanvantBosch

Citaat van: MarcelHaas op augustus 13, 2014, 14:38:01 PM
Citaat van: JohanvantBosch op augustus 13, 2014, 11:34:30 AM
http://www.dutchbirding.nl/content/page/files/webprog20140801-93.pdf
Lees ik het in deze lijst nou goed, dat Blauwvleugeltaling vanaf 2014 niet meer wordt beoordeeld? Dat moet een foutje zijn, toch? De soort heeft totaal nog niet eens 60 gevallen, laat staan in de afgelopen 30 jaar.
Voor Blonde Ruiter en Grauwe fitis kan ik me dat wat beter voorstellen. Amerikaanse smient voldoet aan het criterium, maar ligt voor mijn gevoel niet voor de hand.
Overigens (en ik besef me dat dit misschien niet de plek is) vraag ik me wel eens af of het gemiddelde minder dan 2 gevallen in de afgelopen dertig jaar wel het enige criterium zou moeten zijn en of je niet beter een combinatie aan criteria kunt nemen. Ik zou daarin wat voorzichtiger zijn en bijvoorbeeld (een van) de volgende criteria eraan toevoegen:
- in de afgelopen 20 jaar niet jaarlijks in Nederland waargenomen (om van de beoordeellijst af te gaan moet ie dus de afgelopen 20 jaar ook ieder jaar zijn waargenomen)
- in de afgelopen tien jaar in een van de jaren minder dan twee gevallen (om van de beoordeellijst af te gaan moeten er dus de afgelopen tien jaar ieder jaar minimaal twee gevallen zijn)
Daarmee wordt je wel iets voorzichtiger in het afvoeren van soorten....
Ik ben benieuwd (Marcel) of de CDNA dat wel eens overwogen heeft en wat anderen daarvan vinden.


Ik ben natuurlijk geen CDNA-lid, dus officieel kan ik hier geen uitspreek over doen. Ik kan wel melden dat het criterium "gemiddeld twee gevallen per jaar gedurende de afgelopen 30 jaar" wel in vergaderingen aan de orde is gekomen. Besloten is toen om het eerst maar even zo te laten. Ik zal jouw opmerkingen aan Nils meegeven, zodat het wellicht eens in een vergadering overwogen kan worden.


Voor wat betreft de lijst van Arnoud: officieel gezien zou er even gewacht moeten worden met een mededeling vanuit de CDNA natuurlijk... :angel:  En die is momenteel in de maak.
Top, dankjewel!  O0 :duim:
(Het zijn uiteraard voorbeelden, je kunt ze in allerlei gewenste richtingen aanpassen. En ook nog eens kiezen of aan een van de criteria moet worden voldaan of aan alle.)


frankneijts

Citaat van: Folkert Jan op augustus 13, 2014, 16:11:10 PM
Citaat van: MarcelHaas op augustus 13, 2014, 14:38:01 PM
Citaat van: JohanvantBosch op augustus 13, 2014, 11:34:30 AM
http://www.dutchbirding.nl/content/page/files/webprog20140801-93.pdf
Lees ik het in deze lijst nou goed, dat Blauwvleugeltaling vanaf 2014 niet meer wordt beoordeeld? Dat moet een foutje zijn, toch? De soort heeft totaal nog niet eens 60 gevallen, laat staan in de afgelopen 30 jaar.
Voor Blonde Ruiter en Grauwe fitis kan ik me dat wat beter voorstellen. Amerikaanse smient voldoet aan het criterium, maar ligt voor mijn gevoel niet voor de hand.
Overigens (en ik besef me dat dit misschien niet de plek is) vraag ik me wel eens af of het gemiddelde minder dan 2 gevallen in de afgelopen dertig jaar wel het enige criterium zou moeten zijn en of je niet beter een combinatie aan criteria kunt nemen. Ik zou daarin wat voorzichtiger zijn en bijvoorbeeld (een van) de volgende criteria eraan toevoegen:
- in de afgelopen 20 jaar niet jaarlijks in Nederland waargenomen (om van de beoordeellijst af te gaan moet ie dus de afgelopen 20 jaar ook ieder jaar zijn waargenomen)
- in de afgelopen tien jaar in een van de jaren minder dan twee gevallen (om van de beoordeellijst af te gaan moeten er dus de afgelopen tien jaar ieder jaar minimaal twee gevallen zijn)
Daarmee wordt je wel iets voorzichtiger in het afvoeren van soorten....
Ik ben benieuwd (Marcel) of de CDNA dat wel eens overwogen heeft en wat anderen daarvan vinden.


Ik ben natuurlijk geen CDNA-lid, dus officieel kan ik hier geen uitspreek over doen. Ik kan wel melden dat het criterium "gemiddeld twee gevallen per jaar gedurende de afgelopen 30 jaar" wel in vergaderingen aan de orde is gekomen. Besloten is toen om het eerst maar even zo te laten. Ik zal jouw opmerkingen aan Nils meegeven, zodat het wellicht eens in een vergadering overwogen kan worden.


Voor wat betreft de lijst van Arnoud: officieel gezien zou er even gewacht moeten worden met een mededeling vanuit de CDNA natuurlijk... :angel:  En die is momenteel in de maak.

Is de moeilijkheidsgraad van de determinatie en/of het escapepotential nog enig punt in deze beslissing?

Alleen de zeldzaamheid telt: een (bijna) onmiskenbare soort als Scharrelaar bijv. is een indiensoort en de erg lastig te determineren Taigaboomkruiper niet (meer); zeldzame eenden met een hoog escape potential zoals bijv. Siberische Taling blijven gewoon indiensoorten.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Als ik me goed herinner (maar dat is niet altijd het geval) was de herkenbaarheid van (kleden van) steppekiek wel een overweging voor de CDNA bij het al dan niet blijven beoordelen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

NilsvanDuivendijk

Beoordeling van Grote Kruisbek

In tegenstelling tot wat vrij recent gecommuniceerd is, heeft de CDNA in haar zomervergadering besloten Grote Kruisbek alsnog af te voeren van de lijst van beoordeelsoorten per 1 januari 2013. Redenen zijn de (naar nu blijkt) uitzonderlijk grote invasie van 2013/14 (het gaat inmiddels om 91 ingediende gevallen en dus een veelvoud daarvan aan exemplaren) en het wisselend aantal exemplaren per indiening per locatie, waarbij logischerwijs lang niet elk exemplaar gedocumenteerd is. Dit maakt een degelijke beoordeling vrijwel onmogelijk en vanuit de doelstelling van de CDNA ook niet meer nodig (waarbij het beoordeelsoortcriterium van gemiddelde twee gevallen per jaar in de laatste 30 jaar ruim wordt overschreden). De CDNA wil iedereen, die de moeite heeft genomen gevallen in te dienen, hartelijk bedanken.

Daarnaast zal een flink aantal soorten per 1 januari 2015 niet meer beoordeeld worden omdat deze ook niet meer aan het bovengenoemde criterium voldoen. Dit zijn: Amerikaanse Smient, Amerikaanse Wintertaling, Blonde Ruiter, Grauwe Fitis, Krekelzanger, Witstuitbarmsijs (exilipes) en Witbandkruisbek.

Nils van Duivendijk, CDNA

NilsvanDuivendijk

In de laatste opsomming dient ook Terekruiter te staan, excuses!

HPM

k vind het toch een beetje wringen dat een uitzonderlijke invasie van een zeldzame soort als Grote Kruisbek wordt 'uitgesmeerd' over 30 jaar en dat daardoor de beoordeling wordt gestopt.
Herman van der Meer

OlivierO

Citaat van: HPM op augustus 14, 2014, 20:41:25 PM
k vind het toch een beetje wringen dat een uitzonderlijke invasie van een zeldzame soort als Grote Kruisbek wordt 'uitgesmeerd' over 30 jaar en dat daardoor de beoordeling wordt gestopt.

Wringen? Complete nonsens is dat.  O0  :angel:
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Folkert Jan

Gemiddeld is gemiddeld. Geen speld tussen te krijgen  :P
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013