Wat ik heb begrepen is dat de CDNA het niet waarschijnlijk acht dat een Japanse Pestvogel op eigen kracht in Nederland verzeild raakt. Welke argumenten de CDNA heeft gehad weet ik niet, maar ze zijn wel te bedenken. In de eerste plaats zijn er geen gevallen van Japanse Pestvogel tussen ons land en de westrand van het normale verspreidingsgebied van de soort, de soort is in zijn verspreidingsgebied schaars, heeft een naar het zuiden gerichte trekrichting en wordt veel gehouden als kooivogel. Er zijn eerdere gevallen van deze soort geweest in Nederland op momenten dat een wilde herkomst onaannemelijk was. Daarnaast zou de kleur van de staartband niet kloppen. Ik denk -maar dat is niet meer dan mijn persoonlijke mening - dat er dan voldoende grond is voor afwijzing van dit geval.
Het is wel een geval dat in de ijskast zal blijven, en er weer uit zal komen wanneer er bijvoorbeeld een vogel opduikt halverwege Nederland en het verspreidingsgebied. Ook intigerend is dat er bij mijn weten wel eens een Pestvogel in Polen is gevonden die was geringd in de omgeving waar ook Japanse Pestvogel voorkomt. Dat de vogel van Wageningen een wilde was, is dus niet onmogelijk. Je zou kunnen zeggen dat er zoveel tegen het geval pleitte, en zo weinig voor, dat de vogel tot dusverre het nadeel van de twijfel heeft, maar things can change, en misschien gebeurt dat in de toekomst nog eens.
Groet