ah, ik vat hem.
ben benieuwd of we toch naar camperduin of de flevocentrale hadden moeten crossen en of nu we er op letten de soort veel vaker gaat komen.
Toch naar Camperduin of naar de Flevo moeten crossen maar zal dus waarschijnlijk meer ontdekt gaan worden omdat er veel meer opgelet zal worden,
Aanvaard als Zuidelijke, rouleert nog tot de zomervergadering van het CDNA met de mogelijkheid er daar een echte Italiaan van te maken, mijn devies, ga maar gouw naar de volgende Italiaan ZONDER wbsreep...(moet ik ook)
Groet Max BerlijnMaar dit had ik al eerder vandaag op de Italiaantopic geplaatst:
De vogel van Makkum is inmiddels aanvaard als Zuidelijke Kwikstaart (zie CDNA-pagina/derde ronde) en de kans is heel erg groot is dat we t.z.t. een nieuw taxon erbij krijgen als zijnde Zuidelijke Kwikstaart. Daar vallen dus de Italiaanse,- Iberische,- en de Egyptische Kwikstaart onder.
Zie de correspondentie die ik enige tijd geleden met Nils van Duivendijk voerde,
Nu niet even over de Groene Reiger maar zag op de op de CDNA-pagina dat de Italiaanse Kwik van Makkum nog steeds in derde ronde zit en met de mededeling:
Wenkbrauwstreep mogelijk reden van ID als 'zuidelijke gele kwik'
Een paar vragen dus als je dit uiteraard goed vindt;
1. Valt die wenkbrauw nu wel of niet binnen de marge?
2. En zo buiten neem ik aan en id wordt dan neem ik aan zuidelijke kwik, betekent dit dan dat er evt. een nieuw taxon bijkomt inz. Zuidelijke Kwikstaart? of gaat dit geval dan def. verloren en dus niet onder een groep is te scharen?
3. En hoe zit het dan met de vogels van Camperduin en de Flevo waarvan de roep goed zou zijn? Betekent dit dat de roep van de vogel m.b.t. Makkum niet goed zijn?
Dank en groet Edwin.
1. Valt er vermoedelijk net binnen, maar ruim binnen de marge van de intergrades.
2. Ja, wordt dan Zuidelijke Kwikstaart (samentrekking van Iberische, Italiaanse en Egyptische). In NL zijn het nog 2 soorten (Egyptische valt onder Italiaanse). Maar de kans is groot dat de soort dus in de toekomst Zuidelijke Kwik gaat heten met 3 ondersoorten. Dan zal Makkum een Zuidelijke zijn waarvan de ondersoort niet met zeker was te bepalen.
3. Alle drie de gevallen zijn opgenomen en allen roepen oke voor Zuidelijke Kwik. Camperduin en Flevo zijn op grond van kleed zondermeer Italiaanse (Egyptische ondersoort is vermoedelijk te onwaarschijnlijk).
Groet Nils