Hallo allemaal,
Het geelsprietdikkopje begint met vliegen en er zullen spoedig diverse waarnemingen binnenkomen. Nu is het geelsprietdikkopje tegenwoordig een zeldzame vlinder in Nederland. Helaas worden nog altijd veel vergissingen gemaakt met de determinatie, wat we ook best begrijpen met deze lastige soort. Daarom wil ik namens de admins jullie vragen bij iedere waarneming even goed op te letten op de volgende dingen:
- sluit groot dikkopje even uit, door op de vlekjes te letten
- probeer de onderkant van het uiteinde van de antennen te bekijken.
- probeer een foto te maken, ook al is deze onscherp, voeg hem aub bij de waarneming
- zat de vlinder op een struik of in het gras
- Mogelijk kun je een korte beschrijving van het biotoop maken?
Om onze database bij de Vlinderstichting op een goede kwaliteit te waarborgen, vraag ik jullie medewerking, dat scheelt ons een hoop navraag. Daarnaast zal de informatie gebruikt worden om een beter beeld te krijgen van de verspreiding van deze lastige soort.
Zelf heb ik het idee dat deze soort nog beperkt voorkomt op de hogere zandgronden. Ik hoop dat deze beperking wat ruimer ligt dan ik vermoed!
Namens de vlinder-adminnen van Waarneming.nl en collega's van de Vlinderstichting, alvast bedankt voor de medewerking, ik hoop dat er veel waarnemingen komen.
Vriendelijke groeten,
Albert Vliegenthart