Verschil geel- en zwartsprietdikkopje

Gestart door cvsw123, juli 09, 2005, 12:44:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sjoerd Radstaak

#30
Hoi,

Een aardige bijdrage aan dit topic: zo kan het dus ook, geheel geel!

P.S: ik zag in het foto-overzicht nog een hoop Zwartsprietdikkopjes staan, wordt dat binnenkort opgeschoond?
Met vriendelijke groeten,
Sjoerd Radstaak

Vincent

CiteerP.S: ik zag in het foto-overzicht nog een hoop Zwartsprietdikkopjes staan, wordt dat binnenkort opgeschoond?
Welke zijn dat volgens jou?
Vincent

Sjoerd Radstaak

Citeer
CiteerP.S: ik zag in het foto-overzicht nog een hoop Zwartsprietdikkopjes staan, wordt dat binnenkort opgeschoond?
Welke zijn dat volgens jou?
Dat dacht ik te constateren - toen had ik dit topic trouwens nog niet doorgenomen -, maar ogenschijnlijk vallen waarnemingen als deze:

http://waarneming.nl/foto_details.php?id=183099

&

http://waarneming.nl/foto_details.php?id=371288

onder de variatie van Geelspietdikkopje, alleen is er dan wel weinig geel (danwel oranje) meer aan te bekennen...  
Met vriendelijke groeten,
Sjoerd Radstaak

barebigfoot

#33
ik zou voortaan ook mijn waarnemingen van de sprietjes doorgeven, maar wil dat goed doen. dank deze topic kan ik ze scheiden zwart en geel, maar ik ken geen andere ochlodes/sprietjes. Maar hier wordt de groot dikkopje genoemd, te onderscheiden door plekjes. kan mij iemand vertellen waar deze precies zitten
of nog een foto plaatsen voor de duidelijkheid?

en de twee op foto zijn dat nu zwartsprietjes? of te onduidelijk de linker

alvast bedankt uwe

nick w

Uwe,

het groot dikkopje heeft vlekken op de vleugels, de twee 'sprietjes' niet. Wat je andere vraag betreft, ben ik ook nog geen expert maar kijk vooral naar de plaatjes hogerop, die maken m.i. veel duidelijk!

Groet,
Nick W

vuurvlinder

Het Groot dikkopje heeft ook haakjes aan de antennes.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

barebigfoot

bedankt, mijn tweede vraag betreft mijn foto de rechter heeft geen licht einde aan antenna dus zou ikk hem als zwartsprietdikkop invoeren, bij de linker antenna is geen kleurscheiding te zien alleen roseachtig, maar ik waag niet te zeggen er is een uitsteksel of hakje te herkennen, hiervoor zijn mijn fotos te wazig
maar een niuew foto laat wel 2 hakjes zien en ook heldere plekken op vleugelbuitenzijde
is dit het groot dikkopje??

Martin Scheper

#37
"Barebigfoot", op de grote foto is rechts naar achteren toe wel een haakje te zien; op de kleinere foto zijn op de onderzijde van de vleugel nog twee lichte vlekjes te zien (eentje vrij duidelijk, de ander helemaal linksboven); en de foto van het paartje laat beide kenmerken zien, dus allen groot dikkopje. Overigens zijn de haakjes aan het uiteinde van de voelspriet niet altijd te zien, afhankelijk onder welke hoek de foto is gemaakt. En ik meen dat bij oudere exemplaren ze ook weg kunnen slijten.
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

barebigfoot

#38
allen bedankt, ik denk dat ik zwart en geel en groot kan scheiden,
dus mijn fotos zijn waarschijnlijk alle de grote dikkop.                                       nu de rupsen nog daar weet ik wel en site in het duits
http://www.schmetterling-raupe.de/
ik hoop daar de vlinder met rups te vinden, mischien ook details voor determinatie
uwe

h.j.geuze

Ik twijfelde sterk aan dit Dikkopje, maar door de verhelderende discussie hierboven waag ik het nu om er een Geelsprietdikkopje van te maken. Graag bevestiging of (minder graag) ontkenning.De foto is van 3 dagen geleden op de Hoge Veluwe, op Jacobs Kruiskruid.
Groeten,
Hans

Vincent

Citaat van: h.j.geuze op juli 08, 2009, 17:59:41 PM
Ik twijfelde sterk aan dit Dikkopje, maar door de verhelderende discussie hierboven waag ik het nu om er een Geelsprietdikkopje van te maken. Graag bevestiging of (minder graag) ontkenning.De foto is van 3 dagen geleden op de Hoge Veluwe, op Jacobs Kruiskruid.

Ik ga toch voor ontkenning :P. Het gaat om de onderkant van het topje van de sprietknop.
Vincent

vuurvlinder

Lijkt mij een zwartspriet. De voorkant van de linkerspriet lijkt mij zwart, of het moet een schaduw zijn.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

fred316

Nadat ik dit topic eens doorgelezen had werd mij duidelijk dat het vrij lastig is voor een leek om de vlinders uit elkaar te houden.

Ik heb gisteren ook een vlinder gespot waarvan ik dacht dat het een groot dikkopje was maar na het zien van de geposte foto's onstonden er dan toch twijfels, zie de foto's:





Wie kan mij uit de droom helpen?

Alvast bedankt,

m.v.g.

Fred Clerx.

belle

Zeker een groot dikkopje hoor.  :duim:   Een mannetje vanwege de zwarte 'geurstreep' midden op de voorvleugel.

Zij hebben lichte vlekjes op de vleugels en 'haakjes' aan de sprietknopjes. Dat hebben geelspriet en zwartspriet niet.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

fred316

Tjitske, bedankt voor de reactie en de uitkomst !

B)

Grtz,

Fred.

JohnvR

De foto van Henri Peters, 24 juni 2007 op vlindernet lijkt mij geen overtuigende geelspriet. De geurstreep loopt parallel aan de aders en er is geen geel te zien aan het uiterste uiteinde van de voelsprieten.

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

argusoog

Citaat van: Jan vH op juni 03, 2011, 19:13:51 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/54865817
Ik zag net deze langskomen. Is dit wel een Geelspriet?
Dit is een Groot dikkopje, de vlekjes op de vleugels zijn duidelijk zichtbaar. Van de sprieten kan ik op deze foto niet zoveel maken...
Met vriendelijke groet,
Paul Janssens

JohnvR

Goed gezien, de klassieke vergissing. Bijna alles is geel, behalve wat er geel moet zijn om het een geelsprietdikkopje te maken, de voorkant van de sprieten, die is zwart. Wel heel mooi vastgelegd. Gezien de vlekken in de vleugels is het overigens een groot dikkopje.

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

argusoog

Met vriendelijke groet,
Paul Janssens

MLANG

Ook een leerzame foto inzake het Geel/Zwartspriet probleem:

http://waarneming.nl/foto/view/1461695

en de discussie:

http://waarneming.nl/waarneming/view/49405640


                                                                      Gr. M.

Tukkerbird

Leerzaam,
Toch twijfel ik bij deze tussen Groot en Geelspriet, in dit gebied zaten veel Groot dikkopjes maar bij deze viel op door de gele sprieten en de weinig tekening op de vleugels. De geurstreep vind ik meer bij Geelspriet passen, iemand een idee?

Gr.Martin

cvsw123

Idd, fraaie geelspriet. Geen vlekjes op de vleugel, en de geurstreep loopt niet evenwijdig aan de aders en is bovendien duidelijk (bij zwartspriet meestal onduidelijker en evenwijdig aan de aders).
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

Tukkerbird

Citaat van: cvsw123 op juli 10, 2011, 17:49:59 PM
Idd, fraaie geelspriet. Geen vlekjes op de vleugel, en de geurstreep loopt niet evenwijdig aan de aders en is bovendien duidelijk (bij zwartspriet meestal onduidelijker en evenwijdig aan de aders).

Ok bedankt :duim: , dat is dan wel weer leuk. Ik zal hem dan Geelspriet invoeren.

Gr.Martin

gevonny

#55
Leuk topic dit..

Er heerst inderdaad nogal verwarring en onduidelijkheid over de sprietdeterminatie.

Er zou meer duidelijkheid verschaft worden indien er bij vermeld wordt dat in feite met de "onderkant" de schuine kopse kant bedoeld wordt, of tewel het schuin afgevlakte uiteinde van de spriet?


Natuur groeten,
Gé Driessen

http://www.flickr.com/photos/86388305@N04/

cvsw123

Een van de problemen die zich aan het eind van de vliegtijd voordoen is het afslijten van de toppen van de voelsprieten. Vooral zwartsprietdikkopjes krijgen dan bruine onderkanten van de voelsprieten, zoals op deze foto. En worden dan dus veel voor geelsprietjes aangezien. Het blijft oppassen.
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

cvsw123

Hier dezelfde vlinder van de zijkant. Dit wordt vaak aangezien voor een geelsprietje, maar is dus een zwartsprietje.
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

IngridR

Heb het topic gelezen over het verschil tussen de zwartspriet- en de geelsprietdikkop. Wilde mijn foto plaatsen om zekerheid te krijgen over welke dit is, maar dat lukt om de één of andere reden niet.
Dus dan maar via Photobucket ;-)



Locatie: Nes-Ameland. 05-08-2013, 16.39 uur

frankmeer

Zwartsprietje, op de Wadden vrij massaal aanwezig op sommige plekken, in tegenstelling tot Geelspriet. De zwarte onderkant van de sprietknop is ook te zien.
Frank van der Meer