Notiophilus ? --> notiophilus aquatica

Gestart door Violet (en Remco), maart 04, 2012, 10:45:54 AM

Vorige topic - Volgende topic

Violet (en Remco)

Gisteren deze kleine loopkever tegengekomen op een stukje heidegebied bij Soest.
Het kevertje is ongeveer 5 mm groot. Denk dat het misschien een Notiophilus zou kunnen zijn.
Is dat juist, en valt er eventueel verder nog wat naam aan te geven ?
http://waarneming.nl/waarneming/view/63482422
Notiophilus species - Notiophilus spec. gezien op 2012-03-03 Soest - De Stompert
Foto's:








bij voorbaat dank IVN Eemland Vlinderwerkgroep (Violet en Remco)

Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

beetlestitch

de kenmerken zijn niet goed te zien helaas. de enige kenmerken zijn de geheel zwarte poten en de geheel zwarte dekschilden. hierdoor blijven 2 soorten over als dit kopt vanwege de belichting van de foto. de soorten zijn n. aesthuans een zeldzame heide soort en n. aquaticus een algemene soort van open terrein. daarom blijven de meeste notiophilussen op spec. steken daar alle soort kenmerken bijna nooit op de foto goed zichtbaar zijn. het zoek gebied is dus nu tot 2 soorten terug gebracht maar verder kom ik niet zonder kever want anders was het geen probleem. groeten toon.
Toon Keukelaar

Remco (en Violet)

Hij (of zij) leeft nog en zit nog in een potje welke hier op het buro bij ons staat.
Dus als je hem toegezonden wilt hebben voor determinatie is dat evt. mogelijk.
Stuur een pb'tje voor je adres dan zenden we je deze toe, graag ook even uitleg hoe het beste te verzenden.
Groeten (Violet en) Remco

www.vlinderseemland.nl/

beetlestitch

weet even niet hoe een pb te verzenden maar als jullie dit doen kan ik mijn adres geven. verzenden in een klein plastic buisje/doosje opgevuld met toilet papier tegen schuiven en schudden zodat de poten en sprieten er aan blijven. op de pc kan ik maar een paar handelingen helaas[digibeet] en leer slecht. sorry groeten toon.
Toon Keukelaar

Violet (en Remco)

Nabericht:
Kevertje opgestuurd aan Toon, die ons al snel berichtte dat het om notiophilus aquatica gaat.
Hartelijk dank Toon  :duim:
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl