schaam me dat ik een drent ben....

Gestart door pia zz, maart 03, 2012, 19:35:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

pia zz

http://www.dvhn.nl/nieuws/drenthe/article8860301.ece/Gesjoemel-met-tellen-van-ree%C3%ABn-in-Drenthe

schaam me bijna dat ik een drentse ben, eerst de roofvogelvergiftigingen en nu dit weer, tjonge, en dat noemt zich wildbeheerders....... :'(
  groet Pia.

HPM

Citaat van: pia zz op maart 03, 2012, 19:35:09 PM
http://www.dvhn.nl/nieuws/drenthe/article8860301.ece/Gesjoemel-met-tellen-van-ree%C3%ABn-in-Drenthe

schaam me bijna dat ik een drentse ben, eerst de roofvogelvergiftigingen en nu dit weer, tjonge, en dat noemt zich wildbeheerders....... :'(

Dat soort dingen gebeuren ook onder jagersvolk buiten Drenthe en niet elke Drent is zo. Er lijkt me dus geen enkele reden om je te schamen.
Herman van der Meer

pia zz

dat klopt, maar 2 maal op korte termijn in je eigen provincie, daar word je niet vrolijk van >:(
  groet Pia.

HPM

Citaat van: pia zz op maart 03, 2012, 20:18:22 PM
dat klopt, maar 2 maal op korte termijn in je eigen provincie, daar word je niet vrolijk van >:(

Ik word er niet vrolijk van dat die vergiftigingen nog steeds blijven voorkomen, en niet alleen in Drenthe.

Hoe vaak het voorkomt dat er gefraudeerd wordt met tellingen weet ik niet, wel weet ik dat het tellen van reeen niet altijd eenvoudig is.
Maar het is eigenlijk wel raar dat het afschot wordt bepaald aan de hand van de tellingen van de (plezier-)jagers zelf. Dat is natuurlijk vragen om moeilijkheden. Het is net zoiets als de bezineprijs laten bepalen door de automobilisten.

"ASSEN - Jagers in Drenthe hebben gefraudeerd bij het tellen van
reeën. Volgens de provincie hebben twee wildbeheereenheden te
veel reeën gemeld om er zo meer te kunnen schieten.

Vijf andere eenheden staan ook niet meer in voor de eigen
cijfers. Gedeputeerde Rein Munniksma grijpt nu in. De jacht wordt
vijf dagen verkort tot zaterdag 10 maart en het aantal reeën dat
geschoten mag worden, wordt met vijf procent verminderd. Volgens
Munniksma hebben de sjoemelende jagers grote schade toegebracht
aan het imago van de hele sector."
http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/jagers-fraudeerden-bij-tellen-van-ree%C3%ABn

Herman van der Meer

Melchior van Tweel

Jagers die reeën tellen, dat is toch net zoiets als de slager die zijn eigen vlees keurt?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Norman

Is het een troost dat er in Utrecht en Noord-Holland ook creatief geteld word?
En helaas word er in Utrecht en Noord-Holland ook met gif gestrooid. Dassenburchten dichtgegooid, volgegoten met diesel. afgegraven, vangkooien neergezet, etc. En ook vinden we in deze provincies vergiftigde Buizerd, doorgeschoten nesten en vogels.

Helaas is Drenthe niet uniek.

En ik weet nu al, maar daar kan ik verder nog niets over zeggen, dat er een hele grote zaak opgelost gaat worden en niet in Drenthe en ook daar zijn de jagers weer bij betrokken. 

Yeronimo

Citaat van: Norman op maart 04, 2012, 12:18:50 PM
Is het een troost dat er in Utrecht en Noord-Holland ook creatief geteld word?
En helaas word er in Utrecht en Noord-Holland ook met gif gestrooid. Dassenburchten dichtgegooid, volgegoten met diesel. afgegraven, vangkooien neergezet, etc. En ook vinden we in deze provincies vergiftigde Buizerd, doorgeschoten nesten en vogels.

Helaas is Drenthe niet uniek.

En ik weet nu al, maar daar kan ik verder nog niets over zeggen, dat er een hele grote zaak opgelost gaat worden en niet in Drenthe en ook daar zijn de jagers weer bij betrokken.

Zodra die zaak wel naar buiten komt, kan je ons dan op de hoogte houden?
Ik hoor liever opgeloste zaken dan nieuwe zaken  ;)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Norman

Citaat van: Yeronimo op maart 04, 2012, 17:43:18 PM

Zodra die zaak wel naar buiten komt, kan je ons dan op de hoogte houden?
Ik hoor liever opgeloste zaken dan nieuwe zaken  ;)

Ik hoor nog liever helemaal geen zaken.
Ik hoef je als het goed is niet op de hoogte te houden.
De media zal dit wel doen.

g.berbers

de discussie over de reën gaat over de 30% "bijtelling"die aangegeven is door de wbe.

het "exacte" aantal reeën is bekend, zowel bij de wbe, als fbe als de provincie.(drenthe)
echter de 30% bijtelling is het voorzichtigheids/ onvoorzien percentage.
op het moment van tellen zal je niet alle reeën zien,maar alle jagers met reewild in het veld kennen de reeën "je zou haast zeggen persoonlijk" . en weten dus hoeveel er rondlopen in hun veld.

overigens EENTJE die er geteld heeft?????ook dat is lekker voor de betrouwbaarheid van de gegevens welke aan de krant zijn gegeven.
de stentor staat overigens bekend als een rechtsstreeks overgenomen artikelen krant, die het  met de onderzoeksplicht het niet zo nauw neemt.
zeker in geval van artikelen over de jacht, gezien dat ze daar wel erg vaak de plank misslaan, door artikels aan te passen naar / betreffende sensatie berichten dat jagers weer wat mis gedaan zouden hebben..

zo worden stropers steevast jagers genoemd door de stentor, wat ze absoluut niet zijn!
stropers schieten rücksichtlös  wild zonder de gevolgen te willen overzien en zonder een jachtakte en dus illegaal.
jagers hebben een jachtakte, en een legaal verlof tot voor handen hebben van een wapen, en gaan bewust met de wildstand in hun veld om!

de soep is dus niet zo heet als het geschreven staat!

met vriendelijke boeren jagers groet; gerard(guus) berbers

snwja3

Altijd mooi dat als jagers weer eens danig de plank misslaan er weer en jager komt vertellen dat de soep niet zo heet gegeten wordt .........
We kunnen weer gerust gaan slapen!
Wietze Janse

Norman

Citaat van: g.berbers op maart 05, 2012, 12:20:07 PM
....op het moment van tellen zal je niet alle reeën zien,maar alle jagers met reewild in het veld kennen de reeën "je zou haast zeggen persoonlijk" . en weten dus hoeveel er rondlopen in hun veld....

....de soep is dus niet zo heet als het geschreven staat!

Dus Jager A telt 10 Reeën en weet dat er eigenlijk 15 Reeën zitten en geeft dus door 10 + 5 Reeëen?
Jager B die het naastgelegen perceel pacht telt 15 Reeën en weet dat er eigenlijk 10 Reeën zitten (+ 5 van de buurman dus).
Geeft deze er dan 15 - 5 door? Ik weet uit ervaringen dat er in dit geval 2 x 15 Reeën worden doorgegeven.

Je brand je bek nog eens flink als je jagerssoep nuttigt.

Overigens hoe noem je een jachtaktehouder die een Dassenburcht afgraaft omdat er (ook) een Vos in zit. Hoe noem je een jachtaktehouder die een Dassenburcht volgiet met Diesel, hoe noem je een jachtaktehouder die Reeën schiet in de hiervoor gesloten tijd? Hoe noem je een jachtaktehouder die vangkooien op de pijpen zet van een Dassenburcht?

Mijn inziens is een jachtaktehouder een jager, ook als deze buiten de wet handelt.

Norman

Ben ook wel benieuwd wat dhr. Berbers hier van vind.

Ik gok dat je je distantieert van deze kwestie.

joostheeremans

Jager - stroper discussie is net zoiets als de hooligan - voetbalsupporter discussie. Zodra een supporter zich misdraagt is het een hooligan, hooligans zijn geen echte supporters dus supporters misdragen zich nooit.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

KorHaan

Met dien verstande dat tegen voetbal-hooligans wel degelijk wat wordt gedaan. Stadionverbod, en zelfs gebiedsverbod, of stadsverbod. Met meldingsplicht in de woonplaats van de hooligan zelf.

De jagersverenigingen - met name de KNJV - doen geen f*ck aan het bestrijden van stropers. Ze "distantiëren zich" van de stroper-hooligans. Dat is heel erg ontoereikend. Omdat jagers natuurlijk zelf hooligans zijn, zou ik dan als logische conclusie willen trekken. Ze willen schieten. En ze bedienen zich van trucjes om ermee weg te komen.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Johan Helmus

Als de jagersgemeenschap nu eens actief iets zou doen aan de misstanden, dan zouden ze wat mij betreft wat meer respect verdienen.

Nu wordt het uitgraven van dassenburchten, het vergiftigen van roofvogels en wie weet wat voor krankzinnige dingen sommige lui allemaal uitspoken, gemakkelijk afgedaan als iets dat niets met jacht te maken heeft. Terwijl de daders vaak afkomstig zijn uit jagerskringen, en de motivatie voor deze acties ook voortkomt uit hun passie voor de jacht. (misplaatste en ongefundeerde haat jegens concurrerende predators, ontoereikende kennis van natuur(lijke zelfregulering), ...?)

De redenatie die door andere jagers, en ook door de KNJV wordt gehanteerd, namelijk dat deze misstanden niet worden uitgevoerd door jagers, omdat dit simpelweg in strijd is met de weidelijkheid (wat dat ook moge zijn...), is nogal simplistisch. Volgens die nogal stompzinnige redenatie mag de politie een asociaal rijdende automobilist niet zijn ***SPAM*** afpakken, want je mag tenslotte niet asociaal rijden als je je ***SPAM*** wilt halen.  Geachte jagers, laat dat nu precies het punt zijn. De regels worden overtreden, en de overtredingen zijn duidelijk jachtgerelateerd. Als een of andere snuiter, die in het bezit is van een jachtakte, roofvogels schiet, of dieren vergiftigt, en dus de regels overtreedt, zorg er dan voor dat die flapdrol nooit meer van zijn leven in het bezit van een jachtakte kan zijn! Laat zien dat de jagerswereld dit soort acties afkeurt. Doe eens iets meer dan je simpelweg distantiëren. Zolang men dat niet doet, betekent dat voor mij dat de jachtwereld dit soort acties stilzwijgend gedoogt. Ze distantiëren zich er op los, roepen angstvallig dat ze worden gestigmatiseerd, en doen vervolgens helemaal niets aan de misstanden. En ondertussen roepen ze maar dat ze het zo goed voor hebben met de natuur, en dat ze beheren. Ik hoop niet dat mijn vrienden het op een dergelijke manier goed voor hebben met mij, want dan mag ik mijn voedsel voortaan wel controleren op gif als ik ergens eet.  :huh:

Nog een stukje over vergiftiging en vervolging van predators door jagers, en de rol die de KNJV hierin speelt. Overtreders krijgen soms zelfs rechtshulp via de KNJV, in de strijd om de jachtakte te behouden, onder excuus van het eerder genoemde smoesje dat vergiftigen niets met jagen te maken heeft. Volgens de KNJV mag men dus niet de jachtakte intrekken van mensen die er een passie van dieren vergiftigen op nahouden.  :rolleye:
http://rypkezeilmaker.nl/typo/index.php?id=215
Groeten, Johan Helmus

Norman

Tja, weidelijkheid.....

Één van de fundamenten van weidelijkheid is dat het dier een reële kans moet krijgen om aan het schot te ontkomen.

In het kader van schadebestrijding heeft het ineens geen jacht meer en mag een kraai/duif/etc. van de tak of grond af geschoten worden. Waarom word er voor schadebestrijding op ganzen/duiven dan zgn. lokkers gebruikt om de vogels 'binnen het schot' te lokken. Laat ze gewoon overvliegen, dat geeft toch geen schade?

En het geen nog het meest haaks staat op weidelijkheid is de wrede bouwjacht op de Vos (en Das; zgn. alleen in Duitsland).

Kijk hier even hoe weidelijk de jagers zijn;

Lowland kennels

Je reinste dierenmishandeling voor de Vos (en de Das), maar niet in de laatste plaats voor de honden zelf.

En spreek met een jager en zijn oogjes gaan fonkelen van genot omdat de bouwjacht zo prachtig is.

Het gaat jagers om het schieten en doden, slechts een enkeling om het lekker buiten zijn.
Als het buiten zijn en de natuurbeleving de werkelijke drijfveer was dan kunnen ze beter op jacht gaan met de teletoeter om hier hun plaatjes mee te schieten.

Overigens ga ik voor het gemak er van uit dat g.berbers het topic nog niet heeft bezocht, anders had deze vast gereageerd op mijn vragen over de genoemde misstanden, toch?

Johan Helmus

http://www.natuurmonumenten.nl/content/stropers-gestrikt-in-brabant

Hoewel de kop 'stropers' noemt, blijkt uit het artikel dat het om een jager en een oud jager gaat. Volgens mij is een jager die de regels overtreedt nog steeds een jager...

Hopelijk onderneemt de KNJV nu eens adequate acties om aan te geven dat ze dit soort acties niet tolereren, in plaats van dat ze straks ook deze man met rechtshulp gaan steunen, zodat zijn jachtakte niet wordt ingevorderd.
Groeten, Johan Helmus

Stan.

Meh, het enige verschil tussen jagers en stropers is dat jagers toevallig op de manier die door de wet is aangegeven en op de soorten die door de wet bejaagbaar zijn verklaard jagen en stropers ook op andere soorten/manieren jagen. Principieel is er geen enkel verschil.
Groeten,
Stan van Remmerden

KorHaan

Dream on.

Jagers vreten heel wat meer uit, dan wat de wet toestaat. Omdat het een gesloten wereldje is, waar iedereen elkaar uit de wind houdt, komen misstanden slechts mondjesmaat in de bekendheid. Er wordt inadequaat gecontroleerd, omdat alles wat niet door de beugel kan, in het geniep gebeurt. Kom daar maar eens achter.


Jagers zijn pubers met geweren.


Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

g.berbers

@ korhaan en de rest; dus het ALF enzo zijn de lievertjes van de klas? getuige hun zeer extreme werkwijze???
Folkert van de g. ook? nog gezien??? deze dierenliefhebber, zei afgelopen donderdag op tv, in telefoongesprek met het neefje van Pim fortuyn dat hij het zo weer zou doen??? 

@ johan; indien de betreffende jager lid is van de knjv, en er een veroordeling is, dan wordt deze persoon geroyeerd voor het leven. simpel als dat...... je bent pas schuldig als het bewezen is, niet eerder.....
dat echter de wet toestaat dat na 8 jaar deze persoon toch weer een akte kan aanvragen, dat is een fout in de wet, waar helaas dit soort ***censuur*** figuren misbruik van maken.

betreffende gif strooien... vaak zat duivenmelkers die hun prijsvliegers willen beschermen......

het uitgraven van een vossenbouw; niet mijn "ding", maar wel effectief, en als je na veel beschermen etc. de nesten gepredeert vindt door een vos......kan ik mij er wel wat bij voorstellen.
Overigens; ook wettelijk toegestaan in bepaalde periodes van het jaar, ben je het er niet mee eens... de stembus/ politiek den haag is de manier om daar wat aan te doen, daar is nederland met al zijn voor en tegens een democratie voor......
mogelijkheden zat om d.m.v. petieties en bedenk het maar wat aan te doen, maar zoals jullie zelf al in de diverse topics over schrijven... het is geen politiek "strijdpunt".....
met vriendelijke boeren jagers groet; gerard(guus) berbers

jvogels

Citaat van: g.berbers op maart 17, 2012, 22:09:28 PM
@ korhaan en de rest; dus het ALF enzo zijn de lievertjes van de klas? getuige hun zeer extreme werkwijze???
Folkert van de g. ook? nog gezien??? deze dierenliefhebber, zei afgelopen donderdag op tv, in telefoongesprek met het neefje van Pim fortuyn dat hij het zo weer zou doen??? 

het ALF en Volkert van der G zijn gigantisch rare mafketels, die geen flauw benul hebben van hoe de wereld werkt. ALF-ers met hun nertsen bevrijdingsactie hebben heel wat schade aan onze inheemse fauna veroorzaakt. Volkert van der G heeft nog veel meer onherstelbare schade toegebracht aan iedereen die een groen hart heeft.

Maar je redenatie klopt natuurlijk niet; dat er binnen de groene wereld mafketels rondlopen, betekent nog niet dat het niet erg is als er binnen de jagersvereniging ook mafketels rondlopen. Ik ben overigens van mening dat niet iedere jager per definitie een gek met een geweer is, net zomin dat iedere natuurliefhebber een milieuterrorist is. De ene misstand gumt de ander nog niet uit, zo werkt het gelukkig niet in onze maatschappij.

Dat er weinig oog en controle is op het doen en laten van jagers, en dat er een hoop gebeurt wat het daglicht niet verdragen kan, is volgens mij een verwijt dat hout snijdt, en dus geoorloofd is om daar aandacht voor te vragen. Maar om nu alle jagers uit te maken voor uitschot, vind ik net zo debiel als alle Marrokanen crimineel te noemen. In beide gevallen zijn overigens er wel dingen aan de hand die de aandacht verdienen.

KorHaan

Goed stuk, Joost.

Marokkanen die zich net als iedereen aan de wet houden, zijn dus vergelijkbaar met jagers die zich aan de wet houden? Jagers hebben een uitzonderingspositie, want ze hebben een vergunning om datgene te doen wat wij - Nederlanders en Marokkanen - niet mogen doen: dieren afschieten. Eigenlijk zijn het dus gewone burgers met een extra privilege. Omdat ze het leuk vinden om dieren te schieten, krijgen ze daar door gelobby en politieke invloed ook legale toestemming voor.

Hoewel ik me kan voorstellen dat er Marokkanen zijn die ook graag dieren doodschieten, geloof ik niet dat deze bevolkingsgroep in jagerskringen wijdverspreid is. Ook iets om over na te denken. Een cultuurdingetje, misschien.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

g.berbers

even ter verheldering van de stukken in het dagblad van het noorden.....

Citeer
DRENTHE
Update actuele ontwikkelingen maart 2012
Actuele stand van zaken roofvogelvergiftiging
In november vorig jaar werd Drenthe opgeschrikt door een artikel in het Dagblad van
het Noorden. Twee Drentse jagers werden opgepakt op verdenking van het vergiftigen
van roofdieren en het uitzetten van fazanten ten behoeve van de jacht. Het artikel trok
de aandacht van de landelijke media. De KNJV heeft destijds zelf actief contact
gezocht met ANP, GPD, RTL en NOS om een reactie vanuit de KNJV op de
beschuldigingen af te dwingen, en om afstand te kunnen nemen van de praktijken die
in de krant werden geschetst.
De berichtgeving in het DvhN leidde zelfs tot een Kamerdebat vlak voor het
kerstreces, waarbij door de PvdA een motie werd ingediend voor een verbod op de
fazantenjacht in Drenthe. Dit pleidooi vond echter onvoldoende gehoor bij de andere
fracties.
Over het incident en de beschuldigingen aan de Boermarken mbt jachthuurprijzen is
intensief contact geweest tussen de KNJV en de Boermarken. Dit overleg resulteerde
in een brief vanuit de Boermarken naar de betreffende commissieleden in de Tweede
Kamer.
In december hebben KNJV-directeur Douwe Boersma en gewestvoorzitter Ron
Wijkman een bezoek gebracht aan het KNJV-lid dat in november naar aanleiding van
de verdenkingen 6 dagen in de cel had doorgebracht. Dat was een emotioneel en
nuttig gesprek, waarbij van twee kanten de standpunten duidelijk naar voren zijn
gebracht.
Nu, maart 2012, zijn de beschuldigingen nog altijd niet omgezet in een concrete
tenlastelegging. We kunnen dan alleen maar concluderen dat er momenteel nog geen
harde zaak is, ondersteund door bewijzen.
Actuele stand van zaken reewildtelling
Begin deze maand was het opnieuw het Dagblad van het Noorden dat een artikel
publiceerde over vermeende misstanden bij de telling van reeën door jagers. Hierbij
werd ten onrechte de indruk gewekt dat het zou gaan om grootschalige oplichting met
onjuiste cijfers. In werkelijkheid ging het om twee WBE's, die in 2011 op een andere
manier reeën hadden geteld dan in de instructie van de FBE was vastgelegd. Naar
aanleiding van de telfouten in deze twee WBE's en het niet tellen conform het
Universeel reeënbeheerplan in vier andere WBE's kortte de provincie Drenthe op 22
februari jl het reeënafschot met 50% voor alle WBE's. Na het aankondigen van een
rechtsgang op 1 maart trok GS Drenthe per 2 maart haar brief in en werd tussen FBE
en GS een akkoord bereikt, (5% korting en 5 dagen korten). Inmiddels wordt ook
gepoogd een afspraak te maken met de hoofdredacteur van het Dagblad van het
Noorden, dat hopelijk leidt tot wederzijds begrip. Hiermee hopen we de weg te effenen
voor het DvhN, om voorafgaand aan een nieuwe publicatie rond de jacht contact met
ons op te nemen voor een weerwoord of reactie.
Op 8 februari jl hebben alle WBE-vertegenwoordigers in Schoonloo nogmaals een
instructie ontvangen mbt de telling conform het Universele plan en zij hebben allen
schriftelijk verklaard dit ook volgens deze instructie uit te voeren.
Met vriendelijke groet,
Namens het bestuur van het Gewest Drenthe

Bedankt  Dagblad van het Noorden, voor uw objectieve verslaggeving zullen we maar zeggen.

@ jvogels; mijn commentaar n.a.v. het alf en f v/d g, geeft aan dat ook in de extreme natuurbeschermers hoek ook genoeg foute figuren zitten.
meer een tegen geluid aan het feit dat volgens de aantal personen hier, dat er blijbaar alleen maar foute jagers zijn, oftewel pubers met geweren.....
Overigens; ik ben persoonlijk bekend met 2 marokaans/nederlandse jagers, die ook gewoon in het bezit zijn van een nederlandse akte  EN van een marokaanse akte.....hiet houden ze zich aan de f&fwet,  echter in "eigen land"( marocco) schieten ze wel op wat hier zwaar (over)beschermd is.

off topic; daarbij; om nu marokanen erbij te halen, gaarne deze buiten de discussie houden, dat is niet echt inhoudelijk juist  t.o.v.  het originele topic, IK beweer niet dat "alle" marokanen.... vult u maar in....

voor de controle op naleving van de F&Fwet
alle provincies hebben Boa's in dienst die zich zeer verdienstelijk maken in het in de gaten houden van de uitvoering van de naleving op de f&fwet en alle afgegeven ontheffingen.
IK denk dat er meer "brave"burgers zich niet aan de wet houden als jagers.
burgers rijden 3x door roodlicht, krijgen 3x een boete en rijden vrolijk ( oke financieel armer) verder.
een jager zal bij de 3e keer minimaal een gesprek met bijzondere wetten krijgen.....( en vrijwel zeker voor 2 jaar geen akte verlenging,
ik weet van een jager die bij de 2e maal dronken op de FIETS van zijn werk naar huis het spul in kon leveren voor 2 jaar...... terwijl iemand ( een niet jager) die met zijn dronken kop in de auto rijdt en daarbij iemand dood rijdt, er met een opgeheven vingertje van afkomt zo ongeveer.......


@ ronald sinoo; uw anti-jacht mening is mij allang bekend.
maar om nu te melden dat er weinig marokanen jagen....
zou u eens willen googelen op bijv. , turkije, tunesië, libië ( wel voor de val van khadaffi, maar dat zal over een jaar of 2 ook wel weer zijn gang gaan) MAAR ook marocco, ook in marocco en turkije, leven bijvoorbeeld veel wilde zwijnen, tot de toerictische sector er gigantische vakantieparadijsen er neerzetten, werden deze wilde zwijnen geschoten en of als hondenvoer gebruikt, maar nog vaker liet men ze gewoon wegrotten, daar waar ze geschoten waren. ( ivm niet moegen eten uit geloofovertuiging), nu gaan ze naar de hotels om tenminste nog opgegeten te worden, in plaats van onnodige verspilling van ( kostbaar, immers dier voor gestorven) voedsel..... 
heeft u wel eens met een marokaan over de jacht gesproken? of is het "uw idee dat".......
dat jagen in nederland eerder uitzondering is als regels, is een andere situatie als in noord afrika of andere europese, danwel afrikaanse landen.


met vriendelijke boeren jagers groet; gerard(guus) berbers

KorHaan

Beste gerard(guus)berbers,

Ik heb het wel over Nederland, natuurlijk. En de Nederlandse wet. Iets waar wij met zijn allen via de politiek invloed op uit kunnen oefenen ( of althans die illusie hebben). Europa en landen daarbuiten vallen geheel buiten onze invloedssfeer.

Dat er ook Marokkaanse jagers zijn in Nederland, verbaast me niet. Ik zei al, dat ik me best kan voorstellen dat er Marokkanen zijn die graag dieren doodschieten, en als dat legaal kan in Nederland, dan houden ze zich aan de wet. Ik heb geen enkele behoefte om op straat een willekeurige Marokkaan aan te spreken en het eens over de jacht te hebben, netzomin als ik behoefte heb om een willekeurige Nederlandse autochtoon op straat aan te spreken en het over de jacht te hebben.

Als het ergens ter sprake komt, waar dan ook, wil ik het best over de jacht hebben, een gesprek over voors en tegens. U kent mijn standpunt, dus dat gesprek is kort. En daarna ga ik het hebben over iets wat ik wel leuk vind. Daarom ga ik nu ook op een ander forum kijken, of daar iets te bespreken valt dat wel leuk is.

De vriendelijke groeten,

Ronald Sinoo

Johan Helmus

Citaat van: g.berbers op maart 21, 2012, 21:48:17 PM
even ter verheldering van de stukken in het dagblad van het noorden.....

Bedankt  Dagblad van het Noorden, voor uw objectieve verslaggeving zullen we maar zeggen.
Mooi dat de KNJV nu publiciteit zoekt om te laten weten dat ze dit soort acties afkeuren. Het zou overigens sterker zijn als ze dergelijke acties al bij voorbaat afkeuren, en niet pas als er iets over wordt geschreven in de landelijke media. Komt mij een beetje over als mosterd na de maaltijd. Als ze nu ook daad bij woord voegen, en er voor zorgen dat er ook echt passende maatregelen tegen deze mensen worden getroffen, dan is dat wat mij betreft een verbetering.

Citaat van: g.berbers op maart 21, 2012, 21:48:17 PM
ik weet van een jager die bij de 2e maal dronken op de FIETS van zijn werk naar huis het spul in kon leveren voor 2 jaar...... terwijl iemand ( een niet jager) die met zijn dronken kop in de auto rijdt en daarbij iemand dood rijdt, er met een opgeheven vingertje van afkomt zo ongeveer.......
Was dit regulier werk, of was dit werk werkelijk jagen, en kwam hij dronken met zijn jachtgeweer vanuit zijn jachtveld fietsen?

Citaat van: g.berbers op maart 21, 2012, 21:48:17 PM
@ ronald sinoo; uw anti-jacht mening is mij allang bekend.
maar om nu te melden dat er weinig marokanen jagen....
zou u eens willen googelen op bijv. , turkije, tunesië, libië ( wel voor de val van khadaffi, maar dat zal over een jaar of 2 ook wel weer zijn gang gaan) MAAR ook marocco, ook in marocco en turkije, leven bijvoorbeeld veel wilde zwijnen, tot de toerictische sector er gigantische vakantieparadijsen er neerzetten, werden deze wilde zwijnen geschoten en of als hondenvoer gebruikt, maar nog vaker liet men ze gewoon wegrotten, daar waar ze geschoten waren. ( ivm niet moegen eten uit geloofovertuiging), nu gaan ze naar de hotels om tenminste nog opgegeten te worden, in plaats van onnodige verspilling van ( kostbaar, immers dier voor gestorven) voedsel..... 
heeft u wel eens met een marokaan over de jacht gesproken? of is het "uw idee dat".......
dat jagen in nederland eerder uitzondering is als regels, is een andere situatie als in noord afrika of andere europese, danwel afrikaanse landen.
Dit illustreert de waanzin van de jacht. Dieren die voor de lol worden geschoten, om vervolgens weg te laten rotten? Dat er dan nu toevallig een bestemming voor de gedode dieren is gevonden (toerisme), doet daar weinig aan af.
Groeten, Johan Helmus

g.berbers

#25
@ johan....betreffende opmerking van u over de dronken fietser.....
jammer van de door u blijkbaar moeilijk onder controle te houden emotionele gedachten gang, wellicht de wens is de vader van de gedachte op een mooi schandaaltje, maar helaas voor u.
maar deze persoon werkt gewoon in een metaalbewerkingsfabriek.
daarbij, ik vindt de verhouding zoek, dronken op de fiets zal zeer doen als je ergens tegen aan rijdt, dronken achter het stuur van een motorvoertuig is feitenlijk een poging tot moord, zoals (helaas) zo vaak te lezen valt in de krant.....

betreffende de wilde zwijnen in turkije en marrocco, ze werden/ worden afgeschoten vanwege de schade aan de landbouw.
niet voor de lol......ik snap dat u blijkbaar het waanbeeld heeft dat alle dieren doodgeschoten worden voor de lol, maar er zijn meer andere redenen dan die.....al zult u dat dan wel weer onzin redenen vinden.....
u bent vrijwel zeker vegetariër/ veganistisch??.....of geloof u dat de kippenborstfilet worsten en andere vleesproducten in de fabriek gemaakt worden van door de dieren zelf afgesneden delen die ze blijkbaar kunnen missen?


met vriendelijke boeren jagers groet; gerard(guus) berbers

ArjanH

#26
Citaat van: g.berbers op maart 24, 2012, 21:50:44 PM
@ johan....betreffende opmerking van u over de dronken fietser.....
jammer van de door u blijkbaar moeilijk onder controle te houden emotionele gedachten gang, wellicht de wens is de vader van de gedachte op een mooi schandaaltje, maar helaas voor u.
maar deze persoon werkt gewoon in een metaalbewerkingsfabriek.
daarbij, ik vindt de verhouding zoek, dronken op de fiets zal zeer doen als je ergens tegen aan rijdt, dronken achter het stuur van een motorvoertuig is feitenlijk een poging tot moord, zoals (helaas) zo vaak te lezen valt in de krant.....

betreffende de wilde zwijnen in turkije en marrocco, ze werden/ worden afgeschoten vanwege de schade aan de landbouw.
niet voor de lol......ik snap dat u blijkbaar het waanbeeld heeft dat alle dieren doodgeschoten worden voor de lol, maar er zijn meer andere redenen dan die.....al zult u dat dan wel weer onzin redenen vinden.....
u bent vrijwel zeker vegetariër/ veganistisch??.....of geloof u dat de kippenborstfilet worsten en andere vleesproducten in de fabriek gemaakt worden van door de dieren zelf afgesneden delen die ze blijkbaar kunnen missen?


Heer Berbers,

De gedachtengang achter uw betoog ontgaat me volledig. Deels door de inhoud (voor zoverre daar ook maar enigszins sprake van is) en deels door de talrijke spel- en taalkundige fouten in uw verhaal.

Johan Helmus

Citaat van: g.berbers op maart 24, 2012, 21:50:44 PM
@ johan....betreffende opmerking van u over de dronken fietser.....
jammer van de door u blijkbaar moeilijk onder controle te houden emotionele gedachten gang, wellicht de wens is de vader van de gedachte op een mooi schandaaltje, maar helaas voor u.
maar deze persoon werkt gewoon in een metaalbewerkingsfabriek.
daarbij, ik vindt de verhouding zoek, dronken op de fiets zal zeer doen als je ergens tegen aan rijdt, dronken achter het stuur van een motorvoertuig is feitenlijk een poging tot moord, zoals (helaas) zo vaak te lezen valt in de krant.....
Een nogal vreemde reactie. Ik stel gewoon een vraag, omdat je verhaal niet echt duidelijk was, en omdat ik het vreemd zou vinden als iemand zijn jachtakte wordt ingevorderd als hij een overtreding begaat die volledig losstaat van zijn hobbie. Beetje merkwaardig dat je dan ineens over emotionele gedachtengangen begint.

Citaat van: g.berbers op maart 24, 2012, 21:50:44 PM
betreffende de wilde zwijnen in turkije en marrocco, ze werden/ worden afgeschoten vanwege de schade aan de landbouw.
niet voor de lol......ik snap dat u blijkbaar het waanbeeld heeft dat alle dieren doodgeschoten worden voor de lol, maar er zijn meer andere redenen dan die.....al zult u dat dan wel weer onzin redenen vinden.....
u bent vrijwel zeker vegetariër/ veganistisch??.....of geloof u dat de kippenborstfilet worsten en andere vleesproducten in de fabriek gemaakt worden van door de dieren zelf afgesneden delen die ze blijkbaar kunnen missen?
Hier hetzelfde. Ik maak volgens mij een terechte opmerking, en nu krijg ik de indruk dat je allerlei verwijten en onzin begint uit te spugen omdat je geen antwoord weet oid? Kennelijk lijd ik aan waanbeelden, denk ik dat kippen zelf hun ledematen afsnijden, en ben ik vegetariër/veganist, omdat ik constateer dat het schieten en laten wegrotten van dieren waanzin is? Ik kan me niet onttrekken aan het gevoel dat jij zelf meer last van vooroordelen hebt dan ik... (Overigens mis ik de door jou gesuggereerde relatie tussen plezierjacht en vlees eten ook volkomen...)

Overigens wil je toch niet beweren dat al die jagers geld betalen aan boeren omdat ze die boer willen behoeden voor landbouwschade, en dat ze dat eigenlijk puur uit altruïstische overweging doen, en totaal niet omdat ze het stiekem toch wel erg leuk vinden om op dieren te schieten? Dat is wel een heel naïef idee. Misschien moet ik eens met die altruïstische jagers bellen, ze mogen mij gerust ook geld betalen om mijn tuin eens aan te pakken, of bijvoorbeeld mijn afwas te doen!
Groeten, Johan Helmus