Hoofdmenu

snavelring

Gestart door conny1, maart 02, 2012, 23:45:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

conny1

Ik zag vandaag in de Eempolder een wintertaling met een groene snavelring. Waar en hoe kan ik opzoeken waar hij geringd is?
vr.groet, Conny Leijdekker

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

conny1

Bedankt, ik ga zoeken.

pia zz

nog nooit gezien, lijkt me ook uiterst onplezierig voor de vogel :-[
  groet Pia.

frankmeer

Conny, dat is een uiterst plezierige waarneming. Wintertalingen worden best veel geringd, maar het is een van de treksoorten met het laagste internationale terugmeldingspercentage (bijna 5 procent). Ook zijn er maar weinig internationale terugvangsten.
Frank van der Meer

hiskodevries

Ik zou uit protest zon beest ook niet bij de ringer melden
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Herman Bouman

Tja dat is een keuze... Een terugmelding draagt toch bij aan het onderzoek. Niet melden zou in mijn ogen een gemiste kans zijn.

Dorine

Wat een raar gezicht zo'n snavelring.
Hoe zit zoiets eigenlijk vast? Heeft zo'n eend daar geen last van?
Dorine van Asten
peregrines.nl

ArjanH

#8
Niets tegen ringen, het levert veel waardevolle informatie op, maar dit gaat me te ver.

Folkert Jan

Waarom gaat dit nu te ver dan?
Misschien is dit wel minder belastend dan een pootring?

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

pia zz

Citaat van: frankmeer op maart 03, 2012, 19:05:10 PM
Conny, dat is een uiterst plezierige waarneming.

:-\ >:(  maar dan wel zonder die rare ring, geen idee hoe dat blijft zitten, maar heb wel een vermoeden......
  groet Pia.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Oenanthe

Citaat van: hiskodevries op maart 03, 2012, 21:15:15 PM
Ik zou uit protest zon beest ook niet bij de ringer melden

Dit levert belangrijke informatie op die gebruikt kan worden voor studie en bescherming van de soort. Je kunt ze ook gewoon een pootring geven. Dan neemt niemand aanstoot maar het levert veel minder gegevens op en die komen hoofdzakelijk van geschoten vogels. Dus?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

H.Valkema

dus...... moet je een vogel maar leed aan doen door een onverantwoorde manier van ringen te gebruiken want alles voor de wetenschap!  :wrong:
Groeten,
Haije Valkema

HPM

Citaat van: H.Valkema op maart 04, 2012, 16:05:30 PM

dus...... moet je een vogel maar leed aan doen door een onverantwoorde manier van ringen te gebruiken want alles voor de wetenschap!  :wrong:

Jij wil Haviken dood gaan schieten omdat ze misschien wel eens een Sallandse Heikip pakken. Maar ja, dat is natuurlijk niet voor de wetenschap.
Herman van der Meer

Yeronimo

Citaat van: HPM op maart 04, 2012, 16:31:25 PM
Citaat van: H.Valkema op maart 04, 2012, 16:05:30 PM

dus...... moet je een vogel maar leed aan doen door een onverantwoorde manier van ringen te gebruiken want alles voor de wetenschap!  :wrong:

Jij wil Haviken dood gaan schieten omdat ze misschien wel eens een Sallandse Heikip pakken. Maar ja, dat is natuurlijk niet voor de wetenschap.


Dacht dat ze daar niet aan schieten deden maar aan verplaatsen? Maar ja ze hebben vele tactieken gebruikt...

Ontopic, over de ringen. Ik lees hier de nadelen voor de vogel zelf die deze ring draagt. Daar wordt ik niet blij van, er worden bij wijze van spreken een paar van de soort opgeofferd om mogelijk een reden te vinden waarom ze achteruit gaan. Volgens mij wordt een soort daar niet beter op, of zijn er door deze ringen al vele soorten gered?
Overigens ben ik ook erg benieuwd naar het effect van een nekring en een minder irritant lijkende pootring bij een vogel. Deze zullen vast ook wel onderzocht zijn?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

ArjanH

Citaat van: rnbflavour op maart 04, 2012, 00:41:20 AM
Waarom gaat dit nu te ver dan?
Misschien is dit wel minder belastend dan een pootring?


Laten we wel wezen: dit ziet er toch niet uit ? Of het meer of minder belastend is dan een pootring of halsband durf ik niet te zeggen. Dat hangt helemaal af hoe de ring is aangebracht.

ArjenDrost †

Citaat van: ArjanH op maart 04, 2012, 17:45:52 PM
Laten we wel wezen: dit ziet er toch niet uit ?
Nee, inderdaad niet.


Maar als dat het enige argument is... Ik denk niet dat vogels 's ochtends lang voor de spiegel staan en er wat dat betreft dus niet veel mee zullen zitten...


Het voordeel van zo'n "ring" is dat je veel meer terugmeldingen krijgt dan met een pootring (halsring lijkt me bij Wintertalingen uitgesloten). Hoe vaak zei je de poten namelijk van een wintertaling...


Of ze er last van hebben? Ik zou het niet weten. Ik heb er nooit onderzoek naar gedaan. Als ik er naar kijk zou ik denken van wel, maar aan de andere kant hebben wetenschappers natuurlijk niks aan een systeem waarmee ze vogels kunnen volgen als deze vogels een nadeel hebben tov ongeringde vogels. Wat dat betreft lijkt het me dat het nog wel mee zal vallen.


Groeten, Arjen

Guus Peterse

Citaat van: ArjanH op maart 04, 2012, 17:45:52 PM
Laten we wel wezen: dit ziet er toch niet uit?
Karrevrachten aan topics waarin telkens weer prioriteit wordt gegeven aan het welzijn van de vogel. Als de vogel maar geen last van ons heeft; ons plezier, of onze foto mag nooit voorgaan op het welzijn van de vogel. En nu is ineens het argument: 'dit ziet er toch niet uit?' Wie heeft daar dan last van? De vogel? Of wij?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Pootringen zien er ook niet uit.

Herman van der Meer

ArjanH

#20
Citaat van: guusp op maart 04, 2012, 19:46:01 PM
Citaat van: ArjanH op maart 04, 2012, 17:45:52 PM
Laten we wel wezen: dit ziet er toch niet uit?
Karrevrachten aan topics waarin telkens weer prioriteit wordt gegeven aan het welzijn van de vogel. Als de vogel maar geen last van ons heeft; ons plezier, of onze foto mag nooit voorgaan op het welzijn van de vogel. En nu is ineens het argument: 'dit ziet er toch niet uit?' Wie heeft daar dan last van? De vogel? Of wij?


Heb ik ook maar 1 woord geschreven over dat het welzijn van deze Wintertaling in het geding is ? Ik beweer helemaal niet dat de vogel last heeft van die snavelring maar ik vind het eenvoudigweg foeilelijk. En inderdaad Herman, pootringen en halsbanden vind ik ook niet echt fraai maar daarom lees ik ze nog wel af wanneer mogelijk.

Guus Peterse

Arjan, mijn punt is niet dat je iets beweert over het welzijn van de wintertaling, mijn punt is juist dat je niets beweert over het welzijn van de wintertaling. Daardoor staat ineens het welzijn van de vogelaar centraal, en dat vind ik nogal opvallend, in het licht van de vele topics waarin het welzijn van de vogelaar altijd juist zeer ondergeschikt wordt bevonden.
Verder vindt ik het overigens helemaal geen punt. Het is geen gezicht, daar heb je helemaal gelijk in.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

ArjanH

Citaat van: guusp op maart 04, 2012, 21:23:53 PM
Arjan, mijn punt is niet dat je iets beweert over het welzijn van de wintertaling, mijn punt is juist dat je niets beweert over het welzijn van de wintertaling. Daardoor staat ineens het welzijn van de vogelaar centraal, en dat vind ik nogal opvallend, in het licht van de vele topics waarin het welzijn van de vogelaar altijd juist zeer ondergeschikt wordt bevonden.
Verder vindt ik het overigens helemaal geen punt. Het is geen gezicht, daar heb je helemaal gelijk in.


Guus, om misverstanden te voorkomen: ik ben van mening dat het welzijn van een vogel altijd voorrang dient te hebben boven het belang of genoegen van vogelaars, fotografen, wetenschappers of wie dan ook (de ganzen-overlast die landbouwers en andere mensen ervaren laat ik even buiten beschouwing). Het enige wat ik heb willen aangeven is dat ik de snavelring van de Wintertaling wanstaltig vind. Of deze daadwerkelijk hinderlijk is voor de vogel is een ander verhaal. Dat weet ik niet namelijk. Afgaande op de foto lijkt me in ieder geval niets mis met de conditie van het dier.

BramtK

Citaat van: Yeronimo op maart 04, 2012, 17:09:48 PM
Ik lees hier de nadelen voor de vogel zelf die deze ring draagt. Daar wordt ik niet blij van, er worden bij wijze van spreken een paar van de soort opgeofferd om mogelijk een reden te vinden waarom ze achteruit gaan.

Citaat van: Oenanthe op maart 04, 2012, 13:27:21 PM
Dit levert belangrijke informatie op die gebruikt kan worden voor studie en bescherming van de soort.

Het gaat natuurlijk om de afweging van deze twee zaken, en dan hopelijk beter onderbouwd dan de meningen die hier voorbij komen. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

hiskodevries

Citaat van: Oenanthe op maart 04, 2012, 13:27:21 PM
Citaat van: hiskodevries op maart 03, 2012, 21:15:15 PM
Ik zou uit protest zon beest ook niet bij de ringer melden

Dit levert belangrijke informatie op die gebruikt kan worden voor studie en bescherming van de soort. Je kunt ze ook gewoon een pootring geven. Dan neemt niemand aanstoot maar het levert veel minder gegevens op en die komen hoofdzakelijk van geschoten vogels. Dus?
dus als straks een ringer toestemming vraagt om van die koe oormerken door eendenvleugels heen te schieten vind je het ook prima, voor de wetenschap !!!
Als die semi wetenschappers willen weten waar die beestjes heen vliegen hangen ze bij een paar individuen een dure gps logger en laat je de rest met rust.
Maar ja dat is duurder dan een roestend stuk metaal door een snavel jassen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

BramtK

Ja, beter onderbouwd zei ik. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Yeronimo op maart 04, 2012, 17:09:48 PM
Overigens ben ik ook erg benieuwd naar het effect van een nekring en een minder irritant lijkende pootring bij een vogel. Deze zullen vast ook wel onderzocht zijn?
Ik heb een Australisch onderzoek naar de effecten van halsbanden bij Zwarte Zwanen. Daarbij is geen verschil waargenomen tussen geringde en ongeringde vogels.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

H.Valkema

Citaat van: HPM op maart 04, 2012, 16:31:25 PM
Citaat van: H.Valkema op maart 04, 2012, 16:05:30 PM

dus...... moet je een vogel maar leed aan doen door een onverantwoorde manier van ringen te gebruiken want alles voor de wetenschap!  :wrong:

Jij wil Haviken dood gaan schieten omdat ze misschien wel eens een Sallandse Heikip pakken. Maar ja, dat is natuurlijk niet voor de wetenschap.
Haviken doodschieten? Waar in deze topic kwam je dat tegen, volgens mij reageer ik op een snavelpiercing van een eend en jij begint over een havik  ???
Groeten,
Haije Valkema

Wouter van der Ham

Dit is voor mijn gevoel een beetje het zelfde als een halsring bij een gans, het ziet er bij bijde niet echt fijn uit.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Oenanthe

Citaat van: hiskodevries op maart 05, 2012, 16:27:46 PM
Citaat van: Oenanthe op maart 04, 2012, 13:27:21 PM
Citaat van: hiskodevries op maart 03, 2012, 21:15:15 PM
Ik zou uit protest zon beest ook niet bij de ringer melden

Dit levert belangrijke informatie op die gebruikt kan worden voor studie en bescherming van de soort. Je kunt ze ook gewoon een pootring geven. Dan neemt niemand aanstoot maar het levert veel minder gegevens op en die komen hoofdzakelijk van geschoten vogels. Dus?
dus als straks een ringer toestemming vraagt om van die koe oormerken door eendenvleugels heen te schieten vind je het ook prima, voor de wetenschap !!!
Als die semi wetenschappers willen weten waar die beestjes heen vliegen hangen ze bij een paar individuen een dure gps logger en laat je de rest met rust.
Maar ja dat is duurder dan een roestend stuk metaal door een snavel jassen.

Als ringer weet ik dat ik geen toestemming krijg van de ringcentrale om vogels een merkteken te geven waarvan niet vast staat dat het de vogel niet beïnvloedt en geen schade toebrengt. Beide zijn essentieel om representatieve gegevens over wilde vogels te verzamelen. Zeker bij gebruik van snavelmerken, wingtags en kleurringen moet je vooraf aantonen waarom je die dingen wilt gebruiken en welke informatie je daarmee wilt verzamelen. Kan je dat niet, dan krijg je geen toestemming. Dat heb ik al vaker betoogd Hisko.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips