Hoofdmenu

snavelring

Gestart door conny1, maart 02, 2012, 23:45:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: H.Valkema op maart 06, 2012, 08:21:42 AM
Citaat van: HPM op maart 04, 2012, 16:31:25 PM
Citaat van: H.Valkema op maart 04, 2012, 16:05:30 PM

dus...... moet je een vogel maar leed aan doen door een onverantwoorde manier van ringen te gebruiken want alles voor de wetenschap!  :wrong:

Jij wil Haviken dood gaan schieten omdat ze misschien wel eens een Sallandse Heikip pakken. Maar ja, dat is natuurlijk niet voor de wetenschap.
Haviken doodschieten? Waar in deze topic kwam je dat tegen, volgens mij reageer ik op een snavelpiercing van een eend en jij begint over een havik  ???

Nee, jij wil haviken afschieten ten behoeve van Korhoenders maar je schampert hier wel over het wetenschappelijke nut van ringen. Daar zie ik enige tegenstrijdigheid in. Ik neem niet aan dat jij in het ene topic een andere opvatting hebt over wetenschap dan in het andere topic.

Herman van der Meer

H.Valkema

Citaat van: HPM op maart 06, 2012, 18:39:32 PM
Citaat van: H.Valkema op maart 06, 2012, 08:21:42 AM
Citaat van: HPM op maart 04, 2012, 16:31:25 PM
Citaat van: H.Valkema op maart 04, 2012, 16:05:30 PM

dus...... moet je een vogel maar leed aan doen door een onverantwoorde manier van ringen te gebruiken want alles voor de wetenschap!  :wrong:

Jij wil Haviken dood gaan schieten omdat ze misschien wel eens een Sallandse Heikip pakken. Maar ja, dat is natuurlijk niet voor de wetenschap.
Haviken doodschieten? Waar in deze topic kwam je dat tegen, volgens mij reageer ik op een snavelpiercing van een eend en jij begint over een havik  ???

Nee, jij wil haviken afschieten ten behoeve van Korhoenders maar je schampert hier wel over het wetenschappelijke nut van ringen. Daar zie ik enige tegenstrijdigheid in. Ik neem niet aan dat jij in het ene topic een andere opvatting hebt over wetenschap dan in het andere topic.

Wat een vreemde manier van vergelijken, maar ik zal er wel even op reageren...
ik ben een voorstander van 1 beleid voeren, in Nederland wordt er veel geld verspild omdat er tegenstrijdige subsidies of maatregelen worden genomen. Als je besluit om veel subsidie te steken in een populatie behoud van het Korhoen, dan moet je ook keuzes maken over hoe je dit gaat invullen. Ik ben van mening dat er op dit moment niet een dusdanig grote populatie is dat ze de predatiedruk nu nog aan kunnen. Je kiest dus voor het verbeteren van een biotoop + het vergroten van een overlevingskans om de laatste genen die je nog in je populatie hebt te behouden en weer uit te breiden naar een groeiende populatie. Over de haalbaarheid o.i.d. val me hier maar niet op aan..

Nou volgens mij ben ik wel genoeg off-topic gegaan, nu maar weer naar een snavelring. Ik ben voorstander van verantwoord gebruikt van ringen, er is hier al genoemd dat al die amateur wetenschappers die met viltstift, ijzer en plastic een paar snavels doorboren een methode gebruiken die veel invloed heeft op het welzijn van de vogel (zie andere topic hierover). Ik keur dat dus af, die overweging lijkt me redelijk vanzelfsprekend. Sterker nog, mijn eigen werk is het ringen van vogels, hier vind ik dat ik het op een verantwoorde manier doe en de vogel minimaal leed aan doe en dus vind ik dat ethisch wel verantwoordelijk.
Groeten,
Haije Valkema

Vincent Hart

Citaat van: H.Valkema op maart 06, 2012, 19:10:39 PMIk ben van mening dat er op dit moment niet een dusdanig grote populatie is dat ze de predatiedruk nu nog aan kunnen. Je kiest dus voor het verbeteren van een biotoop + het vergroten van een overlevingskans om de laatste genen die je nog in je populatie hebt te behouden en weer uit te breiden naar een groeiende populatie. Over de haalbaarheid o.i.d. val me hier maar niet op aan..
Sorry, toch nog maar even off topic. Als we het korhoen voor Nederland hadden willen behouden, hadden we daar eerder aan moeten denken. En als je nog iets semi-zinnigs voor het korhoen wil doen op de Sallandse Heuvelrug moet je de voedselsituatie - heel snel - gaan verbeteren. Verdere maatregelen die nu genomen worden zijn inderdaad geldverspilling - met het oog op het behoud van korhoen. Maar ongetwijfeld zijn er genoeg bijzondere natuurwaarden binnen de Sallandse Heuvelrug die gericht beheer (dat geld kost) waarborgen. Het af en toe wegvangen van een havik is het toppunt van geldverspilling. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat een andere havik niet hetzelfde makkelijke kostje komt halen. Bovendien moet je niet soort X die in Nederland bijna uitgestorven was structureel gaan afschieten in een halfhartige, mosterd-na-de-maaltijd poging om ten dode opgeschreven soort Y nog een paar jaar langer te laten voortbestaan.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

H.Valkema

Citaat van: Vincent Hart op maart 06, 2012, 19:40:43 PM
Citaat van: H.Valkema op maart 06, 2012, 19:10:39 PMIk ben van mening dat er op dit moment niet een dusdanig grote populatie is dat ze de predatiedruk nu nog aan kunnen. Je kiest dus voor het verbeteren van een biotoop + het vergroten van een overlevingskans om de laatste genen die je nog in je populatie hebt te behouden en weer uit te breiden naar een groeiende populatie. Over de haalbaarheid o.i.d. val me hier maar niet op aan..
Sorry, toch nog maar even off topic. Als we het korhoen voor Nederland hadden willen behouden, hadden we daar eerder aan moeten denken. En als je nog iets semi-zinnigs voor het korhoen wil doen op de Sallandse Heuvelrug moet je de voedselsituatie - heel snel - gaan verbeteren. Verdere maatregelen die nu genomen worden zijn inderdaad geldverspilling - met het oog op het behoud van korhoen. Maar ongetwijfeld zijn er genoeg bijzondere natuurwaarden binnen de Sallandse Heuvelrug die gericht beheer (dat geld kost) waarborgen. Het af en toe wegvangen van een havik is het toppunt van geldverspilling. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat een andere havik niet hetzelfde makkelijke kostje komt halen. Bovendien moet je niet soort X die in Nederland bijna uitgestorven was structureel gaan afschieten in een halfhartige, mosterd-na-de-maaltijd poging om ten dode opgeschreven soort Y nog een paar jaar langer te laten voortbestaan.

eens, maar durf dan te zeggen: we geven het Korhoen op en steek er dan ook geen cent subsidie meer in... zonde van het geld..
Groeten,
Haije Valkema

maurice.lahaye

Weer even on topic. @Hisko. Op het moment dat je een vogel een oormerk in de vleugel schiet (of een willekeurig ander voorwerp, anders dan staal/lood-hagel) met een onderliggende wetenschappelijk vraag is het een dierproef, want het betreft een 'invasieve' handeling. Het uitvoeren van dierproeven is aan strenge regels gebonden en dient altijd beoordeeld te worden door een Dier-Experimenten-Commissie en ja, die zijn streng. Het aanleggen of aanbrengen van neusringen, pootringen, gps-data-loggers, halsbanden, geolocaters, etc. is geen dierproef, want het dier wordt niet doorboord (en anders zou het aantal dierproeven in Nederland meteen spectaculair toenemen wat politiek ongewenst is). En nee, zo'n neusschild is inderdaad geen gezicht, al zou ik de waarneming wel doorgeven. Uiteindelijk wint daar dan toch de onderzoeker in mij....

Maurice

Citaat van: Oenanthe op maart 06, 2012, 12:14:58 PM
Citaat van: hiskodevries op maart 05, 2012, 16:27:46 PM
Citaat van: Oenanthe op maart 04, 2012, 13:27:21 PM
Citaat van: hiskodevries op maart 03, 2012, 21:15:15 PM
Ik zou uit protest zon beest ook niet bij de ringer melden

Dit levert belangrijke informatie op die gebruikt kan worden voor studie en bescherming van de soort. Je kunt ze ook gewoon een pootring geven. Dan neemt niemand aanstoot maar het levert veel minder gegevens op en die komen hoofdzakelijk van geschoten vogels. Dus?
dus als straks een ringer toestemming vraagt om van die koe oormerken door eendenvleugels heen te schieten vind je het ook prima, voor de wetenschap !!!
Als die semi wetenschappers willen weten waar die beestjes heen vliegen hangen ze bij een paar individuen een dure gps logger en laat je de rest met rust.
Maar ja dat is duurder dan een roestend stuk metaal door een snavel jassen.

Als ringer weet ik dat ik geen toestemming krijg van de ringcentrale om vogels een merkteken te geven waarvan niet vast staat dat het de vogel niet beïnvloedt en geen schade toebrengt. Beide zijn essentieel om representatieve gegevens over wilde vogels te verzamelen. Zeker bij gebruik van snavelmerken, wingtags en kleurringen moet je vooraf aantonen waarom je die dingen wilt gebruiken en welke informatie je daarmee wilt verzamelen. Kan je dat niet, dan krijg je geen toestemming. Dat heb ik al vaker betoogd Hisko.

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl