Sparrenveertje-achtige

Gestart door rchmo, december 14, 2006, 17:14:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

rchmo

Vandaag iets interessants gevonden, waarvan ik geen idee heb wat het kan zijn. Onvertakte staakjes, spits toelopend, tussen 5 en 10 mm lang. Grote hoeveelheden vlak naast elkaar recht omlaag groeiend (nl. op tak die op z'n kop lag).
Doet me denken aan een sparrenveertje-achtige, maar dan onvertakt. Dit keer is het geen mycelium of iets dergelijks. Moeilijk scherp te fotograferen door de lichtgele (creme) kleur, niet spierwit.


Iemand een idee???



Rob Oudejans



rchmo

Bij wat verder kijken onder Pterula soorten (het genus van het sparrenveertje), vind ik hem lijken op Pterula gracilis (kruidveertje), maar deze is geloof ik zeer zeldzaam in Nederland. Misschien een richting voor kenners?


Rob Oudejans



rchmo

Hierbij een mogelijk iets betere foto, die ik zojuist van het meegenomen materiaal thuis heb gemaakt.


Rob Oudejans






Corryabbink

#3
CiteerBij wat verder kijken onder Pterula soorten (het genus van het sparrenveertje), vind ik hem lijken op Pterula gracilis (kruidveertje), maar deze is geloof ik zeer zeldzaam in Nederland. Misschien een richting voor kenners?


Rob Oudejans
Dag Rob,
In de Vermeulen worden als kenmerken voor Kruidveertje gegeven:
Op dode kruidige stengels. Vruchtlichaam met losse priemvormige takjes tot 5 mm hoog, vaak op een rijtje, wit tot bruin.

Ik kan er geen afbeelding van vinden maar ik denk dat je aardig goed zit met die soort. Wees maar zuinig op het materiaal want de soort is vrij zeldzaam.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"


han.endt

#5
CiteerOp dode kruidige stengels.
Lijkt me toch een belangrijk verschil. Kruidige stengels of een boomstam.......
De soort wordt gevonden op kruidachtige planten als lis, rus en lisdodde. Ook een keer op stro in een komkommerkas.

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ismael

Nee ik weet t, maar wel van Centraalbureau voor Schimmelcultures. Het is waarschijnlijker dat het kruidveertje ergens onder die schimmel zit ofzo  :D  
Groeten Ismaël Wind

wim veraghtert

Misschien bij Mucronella gaan zoeken (wellicht calva).

http://myco-cheype.chez-alice.fr/images/Ap...nella_calva.jpg
Witte dwergpegelzwam, groeit op dood naaldhout.
Niet algemeen.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Ismael

Groeten Ismaël Wind

Arno van Stipdonk

#10
CiteerMisschien bij Mucronella gaan zoeken (wellicht calva).

http://myco-cheype.chez-alice.fr/images/Ap...nella_calva.jpg
Witte dwergpegelzwam, groeit op dood naaldhout.
Niet algemeen.
Die lijkt me inderdaad wel goed te zijn. Nooit van gehoord! Volgens de GB zijn er twee Mucronella soorten, M. calva en M. flava. De laatste soort verschilt van M. calva in de van aanvang af dondergele tot oranjegele stekels.
Dus ik ga ook voor M. calva.
Hiervan zijn 2 varianten; var. calva met verspreide stekels en var. aggregata waarvan de stekels in dichte groepen staan.
Volgens de GB zeldzaam en op de Rode lijst als Gevoelig.

rchmo

Net terug van een kleine onderbreking en dan al dit interessante nieuws. Bedankt allemaal voor jullie zoeken ('haast in alle hoeken en gaten').
Toch wel een hele leuke vondst. Mijn vrouw en ik vinden bij wel heel veel van onze vele tochten dit najaar hele leuke soorten.
Het was volgens mij een op de grond liggende dode tak van een den. De 'stekeltjes' zaten aan de onderzijde, dus groeiden vertikaal naar beneden.
Van deze soort heb ik (natuurlijk) nooit gehoord.
Ben benieuwd wat er verder nog voor reakties op komen!


Rob Oudejans




rchmo

Het genus Mucronella behoort volgens mij tot de pruikzwammen (Hericiaceae)!. Weet iemand of deze dus ook staat in 'Stekelzwammen van Nederland en Belgie'?


Rob Oudejans



Arno van Stipdonk

CiteerHet genus Mucronella behoort volgens mij tot de pruikzwammen (Hericiaceae)!. Weet iemand of deze dus ook staat in 'Stekelzwammen van Nederland en Belgie'?


Rob Oudejans
Daar staat ie niet in Rob.

rchmo

Hoe gaan we deze tezijnertijd invoeren? Volgens mij staat ie niet in de lijst.


Rob Oudejans

Corryabbink

CiteerVan deze soort heb ik (natuurlijk) nooit gehoord.
Ben benieuwd wat er verder nog voor reakties op komen

Ik heb er ook nog nooit van gehoord.
Mucronella calva var. aggregata staat in Breitenbach en wordt ook genoemd in Vermeulen.
Daar lijkt die van jou op.
Prachtige vondst Rob.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"


rchmo

Ismael,

De sites die jij refereert gebruik ik ook regelmatig. 'Leuk hoor' was bij ons meer wauw en heel bijzonder!


Rob Oudejans



rchmo

Zojuist in alle rust nog een zo goed mogelijke foto gemaakt voor de details, die ik hierbij post. De eerder opgegeven maat 5-10mm is bij het gedeelte wat ik heb meegenomen in ieder geval niet juist. Het blijkt maximaal 5 mm te zijn.


Rob Oudejans






Ismael

CiteerIsmael,

De sites die jij refereert gebruik ik ook regelmatig. 'Leuk hoor' was bij ons meer wauw en heel bijzonder!


Rob Oudejans
Ach ja ik ben Twent dan hej dat. Ik bedoel t zelfde  :lol:  :D  :P  
Groeten Ismaël Wind

Arno van Stipdonk

CiteerHoe gaan we deze tezijnertijd invoeren? Volgens mij staat ie niet in de lijst.


Rob Oudejans
Witte Dwergpegelzwam - Mucronella calva staat in de lijst, alleen de varianten niet. Het lijkt me het beste om deze gewoon als Mucronella calva in te voeren. Je kunt wel bij info schrijven dat het waarschijnlijk variant aggregata is omdat ie in bundels bij elkaar staat.

rchmo

Arno,

OK. Zal ik doen.


Rob Oudejans



rchmo

Ismael.


Dat had ik natuurlijk zo geinterpreteerd en begrepen. Niet dat je Twent was.


Rob Oudejans