eikenvuurzwam?

Gestart door rchmo, december 15, 2006, 16:31:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

rchmo

Ik denk dat ik vandaag de eikenvuurzwam gevonden heb. Tenminste dit is de enige soort die het volgens mij zou kunnen zijn. Maar dit zijn altijd moeilijke soorten. Of toch iets heel anders?
Zat op een dikke afgebroken tak van een eikenboom, die op de grond lag (ik denk dat ie niet dood was).


Rob Oudejans









wim veraghtert

Lijkt me een Kussenvormige houtzwam te zijn, of ben ik mis?
admin nachtvlinders waarnemingen.be

rchmo

Wim,

Als jij het zegt, moet ik het meestal meteen geloven. Zoveel rake suggesties steeds! Ook de kussenvormige houtzwam ken ik nog niet uit de praktijk.
De grootte van de gefotografeerde zwam was echter 15 cm, dus veel groter dan normaal aangegeven.
Ik zal ook nog op andere reakties wachten voor de zekerheid.


Rob Oudejans






xenion

Ik heb zelf de eikenvuurzwam een keer gevonden en ik denk niet dat dit er een is, ik vind de porien vrij groot en de bovenkant hoort volgens mij groenig en donkerder te zijn. Bovendien is de eikenvuurzwam meer consolevormig en groeit hij meer op dikke takken en stammen op boomwonden.
Groeten,
Martin

Corryabbink

#4
Rob deze kun je controleren met KOH of Ammoniak de Kussenvormige houtzwam geeft een duidelijke verkleuring als je een van deze middelen erop druppelt.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

wim veraghtert

admin nachtvlinders waarnemingen.be

rchmo

Corry & Wim,

Ik heb de reaktie niet uitgevoerd. Heb die spullen ook (nog) niet bij me. Ook geen materiaal meegenomen. Blijft ie nu op onzeker staan? Of zijn jullie voldoende zeker voor de kussenvormige houtzwam?


Rob Oudejans



Corryabbink

#7
CiteerCorry & Wim,

Ik heb de reaktie niet uitgevoerd. Heb die spullen ook (nog) niet bij me. Ook geen materiaal meegenomen. Blijft ie nu op onzeker staan? Of zijn jullie voldoende zeker voor de kussenvormige houtzwam?


Rob Oudejans
Rob ik kan geen andere soort hierbij bedenken. Hier is het net zoals met alle foto's de meest waarschijnlijke soort.
Ik ben het volledig met Wim eens. Het zou natuurlijk prachtig zijn geweest als je dat met KOH zelf had kunnen vaststellen. Je bent te voorzichtig met verzamelen als je een soort niet weet dan zonder meer iets meenemen. Althans dat is mijn devies.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

knabenkraut

Volgens mij is dit ook de kussenvormige houtzwam.
 
groetjes,
Dini

rchmo

Bedankt.


Zal het de volgende keer doen.



Rob Oudejans