Wolven in Nederland (met kenmerken & tips voor herkenning)

Gestart door maurice.lahaye, maart 02, 2012, 11:51:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arjan Broekhuizen

Citaat van: Gerrian op januari 27, 2019, 21:33:09 PM
Bescherming biodiversiteit volgens de directeur van de Hoge Veluwe: https://www.hogeveluwe.nl/nl/nieuws/2019-01-21-interview-met-de-heer-van-voorst-tot-voorst-over-de-wolf-in-nederland-bnr-nieuwsradio.

Standpunt van Het Nationale Park De Hoge Veluwe ten aanzien van de wolf
https://www.hogeveluwe.nl/files/PositieWolfNPDeHogeVeluwe1maart.pdf

Ik vond dit wel een bijzondere passage:
Na het opheffen van de mogelijkheid om te struinen (de paden verlaten) door het publiek heeft het grofwild (vooral edelhert) zich meer over het Park verspreid, hetgeen de kans op een treffen heeft verhoogd. Een ander positief gevolg van het struinverbod is dat vooral de edelherten weer in meer 'natuurlijke' roedelgrootten zijn gaan leven. Echter, als wolven hun intrede doen, zijn edelherten geneigd om meer samen te kruipen.

Alsof het samenkruipen bij de aanwezigheid van de wolf geen natuurlijk gedrag is.
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Freek Verkerk

Citaat van: Arjan Broekhuizen op maart 04, 2019, 18:42:32 PM
Citaat van: Gerrian op januari 27, 2019, 21:33:09 PM
Bescherming biodiversiteit volgens de directeur van de Hoge Veluwe: https://www.hogeveluwe.nl/nl/nieuws/2019-01-21-interview-met-de-heer-van-voorst-tot-voorst-over-de-wolf-in-nederland-bnr-nieuwsradio.

Standpunt van Het Nationale Park De Hoge Veluwe ten aanzien van de wolf
https://www.hogeveluwe.nl/files/PositieWolfNPDeHogeVeluwe1maart.pdf

Ik vond dit wel een bijzondere passage:
Na het opheffen van de mogelijkheid om te struinen (de paden verlaten) door het publiek heeft het grofwild (vooral edelhert) zich meer over het Park verspreid, hetgeen de kans op een treffen heeft verhoogd. Een ander positief gevolg van het struinverbod is dat vooral de edelherten weer in meer 'natuurlijke' roedelgrootten zijn gaan leven. Echter, als wolven hun intrede doen, zijn edelherten geneigd om meer samen te kruipen.

Alsof het samenkruipen bij de aanwezigheid van de wolf geen natuurlijk gedrag is.
Precies, het aanpassen aan de omstandigheden is juist natuurlijk gedrag. Overigens verwacht ik dat de wolven op korte termijn de moeflon populatie van de hoge Veluwe zullen opeten. Ik begrijp dat er 150 mouflons rondlopen op de hoge veluwe. Een wolf eet 4-8 kg per dag en als een Mouflon gedood is kan het daar 2 dagen van leven denk ik. Dat is als het dier alleen is of in een roedel. Dan is binnen 2 jaar de hele mouflon populatie verdwenen als de wolven zich op de mouflons concentreren. Maar dat zullen ze niet doen, stel dat 50% van hun menu uit Mouflon zal bestaan, dan hebben ze iets langer nodig. Uitgaande van het feit dat we komend jaar waarschijnlijk de eerste roedel in de noordelijke Veluwe hebben, en waarschijnlijk dan het daaropvolgende jaar (2020) de eerste roedel in het Nationale Park de hoge Veluwe, dan zullen de Mouflons in 2023 weg zijn van de Veluwe schat ik zo in. Dus je moet snel zijn als je nog Mouflons op de Veluwe wilt zien.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

ronris

Citaat van: Freek Verkerk op maart 04, 2019, 19:05:42 PM
Citaat van: Arjan Broekhuizen op maart 04, 2019, 18:42:32 PM
Citaat van: Gerrian op januari 27, 2019, 21:33:09 PM
Bescherming biodiversiteit volgens de directeur van de Hoge Veluwe: https://www.hogeveluwe.nl/nl/nieuws/2019-01-21-interview-met-de-heer-van-voorst-tot-voorst-over-de-wolf-in-nederland-bnr-nieuwsradio.

Standpunt van Het Nationale Park De Hoge Veluwe ten aanzien van de wolf
https://www.hogeveluwe.nl/files/PositieWolfNPDeHogeVeluwe1maart.pdf

Ik vond dit wel een bijzondere passage:
Na het opheffen van de mogelijkheid om te struinen (de paden verlaten) door het publiek heeft het grofwild (vooral edelhert) zich meer over het Park verspreid, hetgeen de kans op een treffen heeft verhoogd. Een ander positief gevolg van het struinverbod is dat vooral de edelherten weer in meer 'natuurlijke' roedelgrootten zijn gaan leven. Echter, als wolven hun intrede doen, zijn edelherten geneigd om meer samen te kruipen.

Alsof het samenkruipen bij de aanwezigheid van de wolf geen natuurlijk gedrag is.
Precies, het aanpassen aan de omstandigheden is juist natuurlijk gedrag. Overigens verwacht ik dat de wolven op korte termijn de moeflon populatie van de hoge Veluwe zullen opeten. Ik begrijp dat er 150 mouflons rondlopen op de hoge veluwe. Een wolf eet 4-8 kg per dag en als een Mouflon gedood is kan het daar 2 dagen van leven denk ik. Dat is als het dier alleen is of in een roedel. Dan is binnen 2 jaar de hele mouflon populatie verdwenen als de wolven zich op de mouflons concentreren. Maar dat zullen ze niet doen, stel dat 50% van hun menu uit Mouflon zal bestaan, dan hebben ze iets langer nodig. Uitgaande van het feit dat we komend jaar waarschijnlijk de eerste roedel in de noordelijke Veluwe hebben, en waarschijnlijk dan het daaropvolgende jaar (2020) de eerste roedel in het Nationale Park de hoge Veluwe, dan zullen de Mouflons in 2023 weg zijn van de Veluwe schat ik zo in. Dus je moet snel zijn als je nog Mouflons op de Veluwe wilt zien.
Voorjaarsstand mouflons op Nationaal Park inmiddels 220 exemplaren. Verder nog drie populaties mouflons op Veluwe, Wekeromse zand, Noorderheide en landgoed Hoog-Deelen. Dat er een wolfsroedel op het NP de Hoge Veluwe komt valt nog te bezien. 

Freek Verkerk

Citaat van: ronris op maart 06, 2019, 20:49:47 PM
Citaat van: Freek Verkerk op maart 04, 2019, 19:05:42 PM
Citaat van: Arjan Broekhuizen op maart 04, 2019, 18:42:32 PM
Citaat van: Gerrian op januari 27, 2019, 21:33:09 PM
Bescherming biodiversiteit volgens de directeur van de Hoge Veluwe: https://www.hogeveluwe.nl/nl/nieuws/2019-01-21-interview-met-de-heer-van-voorst-tot-voorst-over-de-wolf-in-nederland-bnr-nieuwsradio.

Standpunt van Het Nationale Park De Hoge Veluwe ten aanzien van de wolf
https://www.hogeveluwe.nl/files/PositieWolfNPDeHogeVeluwe1maart.pdf

Ik vond dit wel een bijzondere passage:
Na het opheffen van de mogelijkheid om te struinen (de paden verlaten) door het publiek heeft het grofwild (vooral edelhert) zich meer over het Park verspreid, hetgeen de kans op een treffen heeft verhoogd. Een ander positief gevolg van het struinverbod is dat vooral de edelherten weer in meer ‘natuurlijke’ roedelgrootten zijn gaan leven. Echter, als wolven hun intrede doen, zijn edelherten geneigd om meer samen te kruipen.

Alsof het samenkruipen bij de aanwezigheid van de wolf geen natuurlijk gedrag is.
Precies, het aanpassen aan de omstandigheden is juist natuurlijk gedrag. Overigens verwacht ik dat de wolven op korte termijn de moeflon populatie van de hoge Veluwe zullen opeten. Ik begrijp dat er 150 mouflons rondlopen op de hoge veluwe. Een wolf eet 4-8 kg per dag en als een Mouflon gedood is kan het daar 2 dagen van leven denk ik. Dat is als het dier alleen is of in een roedel. Dan is binnen 2 jaar de hele mouflon populatie verdwenen als de wolven zich op de mouflons concentreren. Maar dat zullen ze niet doen, stel dat 50% van hun menu uit Mouflon zal bestaan, dan hebben ze iets langer nodig. Uitgaande van het feit dat we komend jaar waarschijnlijk de eerste roedel in de noordelijke Veluwe hebben, en waarschijnlijk dan het daaropvolgende jaar (2020) de eerste roedel in het Nationale Park de hoge Veluwe, dan zullen de Mouflons in 2023 weg zijn van de Veluwe schat ik zo in. Dus je moet snel zijn als je nog Mouflons op de Veluwe wilt zien.
Voorjaarsstand mouflons op Nationaal Park inmiddels 220 exemplaren. Verder nog drie populaties mouflons op Veluwe, Wekeromse zand, Noorderheide en landgoed Hoog-Deelen. Dat er een wolfsroedel op het NP de Hoge Veluwe komt valt nog te bezien.
Uiteraard, de toekomst is onzeker, maar wat ik gelezen heb is dat wolven de mouflons uitmoorden. En dat verwacht ik ook. Een wolfsroedel op NP de hoge Veluwe is onzeker, maar we zitten nog in een sterke groeifase van het aantal wolven in Nederland. Er zal ergens wel een grens zijn aan het aantal wolven in Nederland, maar mijn inschatting is dat het nog wel even zal doorgroeien en dat op termijn (binnen 10 jaar, dus voor 2030) de mouflons in Gelderland verdwenen zullen zijn. Als we mouflons willen houden moeten we er een paar uitzetten op de waddeneilanden en in de Hollandse duinen. Met name de waddeneilanden geef ik nog wel een kans.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Arjan Broekhuizen

Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

egilio

Citaat van: ronris op maart 06, 2019, 20:49:47 PM
Citaat van: Freek Verkerk op maart 04, 2019, 19:05:42 PM
Citaat van: Arjan Broekhuizen op maart 04, 2019, 18:42:32 PM
Citaat van: Gerrian op januari 27, 2019, 21:33:09 PM
Bescherming biodiversiteit volgens de directeur van de Hoge Veluwe: https://www.hogeveluwe.nl/nl/nieuws/2019-01-21-interview-met-de-heer-van-voorst-tot-voorst-over-de-wolf-in-nederland-bnr-nieuwsradio.

Standpunt van Het Nationale Park De Hoge Veluwe ten aanzien van de wolf
https://www.hogeveluwe.nl/files/PositieWolfNPDeHogeVeluwe1maart.pdf

Ik vond dit wel een bijzondere passage:
Na het opheffen van de mogelijkheid om te struinen (de paden verlaten) door het publiek heeft het grofwild (vooral edelhert) zich meer over het Park verspreid, hetgeen de kans op een treffen heeft verhoogd. Een ander positief gevolg van het struinverbod is dat vooral de edelherten weer in meer 'natuurlijke' roedelgrootten zijn gaan leven. Echter, als wolven hun intrede doen, zijn edelherten geneigd om meer samen te kruipen.

Alsof het samenkruipen bij de aanwezigheid van de wolf geen natuurlijk gedrag is.
Precies, het aanpassen aan de omstandigheden is juist natuurlijk gedrag. Overigens verwacht ik dat de wolven op korte termijn de moeflon populatie van de hoge Veluwe zullen opeten. Ik begrijp dat er 150 mouflons rondlopen op de hoge veluwe. Een wolf eet 4-8 kg per dag en als een Mouflon gedood is kan het daar 2 dagen van leven denk ik. Dat is als het dier alleen is of in een roedel. Dan is binnen 2 jaar de hele mouflon populatie verdwenen als de wolven zich op de mouflons concentreren. Maar dat zullen ze niet doen, stel dat 50% van hun menu uit Mouflon zal bestaan, dan hebben ze iets langer nodig. Uitgaande van het feit dat we komend jaar waarschijnlijk de eerste roedel in de noordelijke Veluwe hebben, en waarschijnlijk dan het daaropvolgende jaar (2020) de eerste roedel in het Nationale Park de hoge Veluwe, dan zullen de Mouflons in 2023 weg zijn van de Veluwe schat ik zo in. Dus je moet snel zijn als je nog Mouflons op de Veluwe wilt zien.
Voorjaarsstand mouflons op Nationaal Park inmiddels 220 exemplaren. Verder nog drie populaties mouflons op Veluwe, Wekeromse zand, Noorderheide en landgoed Hoog-Deelen. Dat er een wolfsroedel op het NP de Hoge Veluwe komt valt nog te bezien.

Ik hoor geruchten dat die andere mouflons (noordelijke Veluwe) al opgegeten zijn inmiddels, maar ik kan het nergens verifieren tot dusver.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]


Freek Verkerk

Citaat van: Arjan Broekhuizen op maart 10, 2019, 12:31:59 PM
Citaat van: Arjan Broekhuizen op maart 10, 2019, 11:54:05 AM
Opnieuw geruchten over een aangereden wolf, op de A28

https://mobile.twitter.com/LammersBeryl/status/1104678289694748672

https://mobile.twitter.com/Stefanuzz/status/1104686667229745152

Volgens RWS gaat het om een das.
Geinig, ik reed eens midden in de nacht over een snelweg tussen een paar dorpjes en daar lag een groot dier op de weg. Ik dacht even stoppen want het kan ook een wolf zijn. Nader beschouwt bleek het een das te zijn. Die had ik tot dan toe nog nooit gezien, maar dat zijn ook flinke beesten, dus ik kan me wel indenken dat men in eerste instantie aan een wolf denkt.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Arjan Broekhuizen

Twee verschillende berichten uit Overijssel; verkiezingstijd/-strijd

'Wolven zijn welkom in Overijssel', maar provincie gaat daar niet over
https://nos.nl/artikel/2276066-wolven-zijn-welkom-in-overijssel-maar-provincie-gaat-daar-niet-over.html

Dirk van Dijk (SGP): wij zitten niet op wolf te wachten
https://www.rtvoost.nl/nieuws/309240/Dirk-van-Dijk-SGP-wij-zitten-niet-op-wolf-te-wachten
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Oenanthe

Als het eerste bericht juist is -wolven zijn nationaal en Europees beschermd en mogen gaan en staan waar ze willen- kunnen we dat tweede bericht als onzinnige retoriek naast ons neerleggen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Merel

Het eerste bericht is juist. Al dat geleuter over afschieten, dat kan helemaal niet zomaar. Het dier is Europees beschermd (Habitatrichtlijn). De wolf staat niet op de lijst van nationaal beschermde soorten, dat zou betekenen dat ieder Europees land zelf kiest of de soort beschermd is. Maar die beslissing over bescherming is dus op Europees niveau genomen.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

peterv

Citaat van: Merel op maart 15, 2019, 15:02:42 PM
De wolf staat niet op de lijst van nationaal beschermde soorten,
Dit is onjuist. De wolf staat ook op de lijst van nationaal beschermde soorten. https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2014-18306.html
Peter Venema

Merel

Je refereert naar de Flora- en faunawet, die is per 1 januari 2017 vervangen door de Wet Natuurbescherming. Hier vind je de huidige lijst van beschermde soorten. https://www.ecologica.eu/uploads/files/0N9mdKCbQFKwvO6oEJVGNn6fywUVvlQn.pdf
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Freek Verkerk

#524
Citaat van: Merel op maart 18, 2019, 10:03:08 AM
Je refereert naar de Flora- en faunawet, die is per 1 januari 2017 vervangen door de Wet Natuurbescherming. Hier vind je de huidige lijst van beschermde soorten. https://www.ecologica.eu/uploads/files/0N9mdKCbQFKwvO6oEJVGNn6fywUVvlQn.pdf
Dat is vreemd, als dit klopt dan zeg je dat op de oude lijst de wolf een beschermd dier was en op de nieuwe lijst niet meer, dan zouden ze de bescherming van hte dier verminderd hebben. Ik heb juist een vage herinnering dat het dier juist niet op een oude lijst stond, omdat de wolf nooit in Nederland kwam, je kunt er tenslotte ook wel olifanten en wolharige mammoets op zetten, maar omdat die dieren hier nooit komen is dat zinloos, maar op de nieuw lijst zou het dier dan wel opgenomen zijn. Overigens heb ik even op de link geklikt (bedankt voor de link) en met CTRL-F kun je dan binnen het document zoeken. Meteen zag ik al "Wolf" en gelukkig ook "Lynx".
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Cygnus

#525
De dieren die Europees beschermd zijn, zijn ook automatisch nationaal beschermd naar mijn mening. De nationale lijst is dan een lijst met extra soorten die uitgaat boven de (verplichte) Europese bescherming. De Wolf is op grond van EU-recht dus gewoon beschermd in Nederland. De Gewone Jakhals daarentegen is in Nederland niet beschermd, volgens mij betekent dat echter niet automatisch dat die soort onbeperkt geschoten mag worden.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Merel

Citaat van: Cygnus op maart 18, 2019, 12:09:59 PM
De dieren die Europees beschermd zijn, zijn ook automatisch nationaal beschermd naar mijn mening. De nationale lijst is dan een lijst met extra soorten die uitgaat boven de (verplichte) Europese bescherming. De Wolf is op grond van EU-recht dus gewoon beschermd in Nederland. De Gewone Jakhals daarentegen is in Nederland niet beschermd, volgens mij betekent dat echter niet automatisch dat die soort onbeperkt geschoten mag worden.

Zo is het min of meer. Ik bedoelde te zeggen dat de wolf op Europees niveau beschermd is, wat inderdaad boven de lijst van nationaal beschermde soorten staat. Europees beschermde soorten daar valt niet door een land over te discussiëren. Je bent lid van de unie en dus zijn deze soorten in je land beschermd. Klaar.
De soorten op de nationaal beschermde lijst, zijn daar door Nederland op gezet. De wolf staat daar niet op want die is al beschermd.
Jakhals is een nieuwkomer in Europa, die staat inderdaad niet op welke lijst dan ook. Misschien dat de soort daar t.z.t. wel aan toegevoegd wordt, maar hoe dat precies gaat, weet ik niet.

Overigens onder de Flora- en faunawet was de wolf ook al reeds een Europees beschermde soort (tabel 3). Daar is niks aan veranderd.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

peterv

Citaat van: Merel op maart 18, 2019, 14:11:29 PM
Jakhals is een nieuwkomer in Europa, die staat inderdaad niet op welke lijst dan ook.
Dit klopt op 2 punten niet: 1, de jakhals leeft al heel lang in Europa, op de Balkan 2e de Jakhals staat in annex V van de habitatrichtlijn. Dit houdt in dat exploitatie/jacht op de jakhals is toegestaan mits de gunstige staat van instandhouding wordt gewaarborgd. In landen waar de jakhals zich nieuw vestigt is uiteraard (nog) geen sprake van een gunstige staat van instandhouding.

Dan voor wat betreft de wolf, die staat wel degelijk op de nationaal beschermde soortenlijst. Daar is sinds de flora- en faunawet niets aan veranderd. Die opname (bijlage IV soort) vloeit voort uit verplichtingen vanuit de habitatrichtlijn:

Artikel 12 (Habitatrichtlijn)

1. De Lid-Staten treffen de nodige maatregelen voor de instelling van een systeem van strikte bescherming van de in bijlage IV, letter a), vermelde diersoorten in hun natuurlijke verspreidingsgebied, waarbij een verbod wordt ingesteld op:

a) het opzettelijk vangen of doden van in het wild levende specimens van die soorten;

b) het opzettelijk verstoren van die soorten, vooral tijdens de perioden van voortplanting, afhankelijkheid van de jongen, overwintering en trek;

c) het opzettelijk vernielen of rapen van eieren in de natuur;

d) de beschadiging of de vernieling van de voortplantings- of rustplaatsen.

2. Met betrekking tot deze soorten verbieden de Lid-Staten het in bezit hebben, vervoeren, verhandelen of ruilen en het te koop of in ruil aanbieden van aan de natuur onttrokken specimens, uitgezonderd die welke reeds legaal waren onttrokken vóór de toepassing van deze richtlijn.

3. De in lid 1, letters a) en b), en in lid 2 opgenomen verbodsbepalingen gelden ongeacht de levensfase waarin de in dit artikel bedoelde dieren zich bevinden.

4. De Lid-Staten stellen een systeem in van toezicht op het bij toeval vangen en doden van de diersoorten, genoemd in bijlage IV, letter a). In het licht van de verkregen gegevens verrichten de Lid-Staten de verdere onderzoekwerkzaamheden of treffen zij de instandhoudingsmaatregelen die nodig zijn om te verzekeren dat het bij toeval vangen en doden geen significante negatieve weerslag heeft op de betrokken soorten.


Peter Venema

Arjan Broekhuizen

Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Cygnus

Citaat van: Arjan Broekhuizen op maart 26, 2019, 23:00:40 PM
Deskundigen: wolf gaat niet naar park Hoge Veluwe

Met een kaart van het leefgebied van de wolven (op de website van prov. Gelderland)

Ben benieuwd of de Wolf zich gaat houden aan de voorspelling van de deskundigen en het verplichte leefgebied.

Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Freek Verkerk

Citaat van: Cygnus op maart 26, 2019, 23:52:04 PM
Citaat van: Arjan Broekhuizen op maart 26, 2019, 23:00:40 PM
Deskundigen: wolf gaat niet naar park Hoge Veluwe

Met een kaart van het leefgebied van de wolven (op de website van prov. Gelderland)

Ben benieuwd of de Wolf zich gaat houden aan de voorspelling van de deskundigen en het verplichte leefgebied.
LOL, misschien het eerste jaar.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

ruut

Acht schapen eind februari in Overijssel door wolf doodgebeten
In de Overijsselse plaatsen Holten en Lemelerveld zijn eind februari acht schapen door een wolf doodgebeten. Dat blijkt woensdag uit cijfers van BIJ12, de organisatie die de schade aan schapen door wolven per provincie afhandelt.

Vier schapen werden op 20 februari in Holten doodgebeten en twee dagen erna kostte een aanval van een wolf weer vier schapen het leven.

BIJ12 heeft voor de doodgebeten schapen in Holten bijna 700 euro uitgekeerd.

Wageningen Environmental Research meldde eind februari dat op dat moment drie wolven in Nederland leefden. Twee daarvan waren vrouwtjes en die leefden op de Veluwe. Eén onder de A1 en één boven de A1.

Ook mannetjeswolf ontdekt
In het gebied boven de A1 werd ook een mannetjeswolf ontdekt. Maar pas van vestiging van een wolf wordt gesproken als het dier zes maanden in een gebied leeft, kan van officiële vestiging van het mannetje nog niet gesproken worden.

Het vrouwtje in dat gebied is wel officieel gevestigd. Het is de enige wolf die zich op dit moment officieel gevestigd heeft in Nederland.

Eind vorig jaar liep er ook een wolf in Overijssel rond. Het dier beet in december bij De Lutte nog een schaap dood, maar in december vertrok het dier naar het Duitse Walle. De Lutte is zo'n 200 kilometer verwijderd van Walle.

Het is nog onduidelijk welke wolf de schapen in Holten en Lemelerveld heeft doodgebeten.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnenland/acht-schapen-eind-februari-in-overijssel-door-wolf-doodgebeten/ar-BBVzyZ0?li=BBoPOOe


Freek Verkerk

Volgens dit artikel https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?utm_source=newsletter&utm_medium=e-mail&utm_campaign=user-mailing&msg=25180zijn er in 2016, 6300 reeën doodgereden in Nederland. Dat klinkt als veel autoschade dat niet vergoed wordt door de overheid en voldoende voedsel voor de wolven. Ze hoeven het alleen maar op te pakken. Als je ervan uit gaat dat een wolf 100 reeën per jaar als voedsel nodig heeft, dan is er alleen al op basis van het aantal doodgereden reeën plaats voor 63 wolven. Maar mogelijk gaan de wolven de hoeveelheid reeën reduceren tot de helft. Ik heb elders ook gelezen dat de jagers 10.000 Reeën doodschieten per jaar, dus daar zie ik ook nog wel wat voedsel voor de wolven rondlopen. De jagers zullen dan wel minder kunnen afschieten. Zijn er ook ideeen, verwachtingen hoe de relatie wolf / ree gaat veranderen in Nederland?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Oenanthe

Citaat van: Freek Verkerk op mei 17, 2019, 11:59:24 AM
Als je ervan uit gaat dat een wolf 100 reeën per jaar als voedsel nodig heeft, dan is er alleen al op basis van het aantal doodgereden reeën plaats voor 63 wolven.
Als een wolf 100 reeën per jaar nodig heeft moet hij er elke week iets minder dan 2 doden. Is dat niet wat veel? Ik heb ooit een beroemd boek over wolven gelezen van Farley Mowat (Wee de wolf, oorspronkelijk Never cry wolf) waarin hij vertelt dat de door hem bestudeerde wolven muizen als stapelvoedsel hadden. Hoe zit dat nu?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Freek Verkerk

Citaat van: Oenanthe op mei 17, 2019, 13:57:34 PM
Citaat van: Freek Verkerk op mei 17, 2019, 11:59:24 AM
Als je ervan uit gaat dat een wolf 100 reeën per jaar als voedsel nodig heeft, dan is er alleen al op basis van het aantal doodgereden reeën plaats voor 63 wolven.
Als een wolf 100 reeën per jaar nodig heeft moet hij er elke week iets minder dan 2 doden. Is dat niet wat veel? Ik heb ooit een beroemd boek over wolven gelezen van Farley Mowat (Wee de wolf, oorspronkelijk Never cry wolf) waarin hij vertelt dat de door hem bestudeerde wolven muizen als stapelvoedsel hadden. Hoe zit dat nu?
Ik had ergens gelezen dat een wolf 4 kilo vlees per dag moet eten. Elders lees ik ook dat het dier 70 km per dag loopt, dus hij verbruikt ook wat. Een ree is volgens de wikipedia 16 tot 35 kilogram, maar dat is niet allemaal vlees. Veel botten, vel etc. Als een ree gedood wordt loopt de wolf weg en gaan andere dieren eraan eten, dus misschien kan de wolf nog 3 dagen terugkomen, maar ergens is het afgelopen. Het is een inschatting van mij. En wolven eten behalve ree ook andere dieren, eigenlijk alles wat ze te pakken kunnen krijgen; eenden, ganzen, varkens, konijnen, hazen, muizen etc. Maar het merendeel schijnt wel ree te zijn. Het was ook maar een inschatting van mij. Er wordt vaak gezegd dat Nederland niet groot genoeg is voor veel wolven, maar aan de hoeveelheid reeën ligt het niet. Voorlopig in ieder geval niet.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Merel

Een wolf loopt natuurlijk niet 70 km per dag als hij een vast territorium heeft. Die 70 km komt van afstanden die zwervende dieren lopen. Verder lijkt me 2 reeën per week niet veel. Ze eten toch niet alles van het ree (botten, huid en sommige organen niet).
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Freek Verkerk

#536
Citaat van: Merel op mei 17, 2019, 16:29:04 PM
Een wolf loopt natuurlijk niet 70 km per dag als hij een vast territorium heeft. Die 70 km komt van afstanden die zwervende dieren lopen. Verder lijkt me 2 reeën per week niet veel. Ze eten toch niet alles van het ree (botten, huid en sommige organen niet).
Die 70 km heb ik ergens gelezen. en die 4 kg ook. Ik stel me zo voor dat een wolf met een vast territorium wel weet waar het eten te vinden is, dus hij loopt gewoon naar de reeën en eet er eentje op, de wolf lijkt wat dat betreft echt op een boer. Het is bijvoorbeeld bekend dat als ze een schaap doodgebeten hebben, en opgegeten, dat ze dan onthouden waar dat was en dat ze dan de volgende dag terugkomen dan het volgende schaap opeten, tot ze allemaal opgegeten zijn. Het zijn slimme dieren, maar de mensen weten dat ook en gaan de schapen bewaken en als de wolf opduikt wordt hij meteen afgeschoten. Vroeger deed men dat zo. Tegenwoordig hebben ze een team van mobiele bewakingshonden dat direct terplaatse aan de slag gaat. Maar als de wolf schapen of reeën niet kan vinden moet hij even doorlopen tot hij wel wat gevonden heeft en dat kan 70 km zijn.  Ik denk dat als die schapen ook niet wekelijk geteld worden dat ze na een week ook zomaar 10 schapen kwijt kunnen zijn, zeker als de wolven in een roedel jagen met 5 dieren ofzo. Misschien eten ze ook wel elke dag een ree, zeker als ze in een roedel leven.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

peterv

Citaat van: Oenanthe op mei 17, 2019, 13:57:34 PM
Als een wolf 100 reeën per jaar nodig heeft moet hij er elke week iets minder dan 2 doden. Is dat niet wat veel? Ik heb ooit een beroemd boek over wolven gelezen van Farley Mowat (Wee de wolf, oorspronkelijk Never cry wolf) waarin hij vertelt dat de door hem bestudeerde wolven muizen als stapelvoedsel hadden. Hoe zit dat nu?
Een wolf moet gemiddeld per dag 5,4 kg levendgewicht van prooidieren doden waarvan circa 4 kg eetbaar/verteerbaar is. Dat komt neer op ongeveer elke 4 dagen een ree (cijfers afkomstig uit de Lausitz, Duitsland). Grote prooidieren (hoefdieren) zijn, indien voldoende beschikbaar, voor een wolf een kostenefficiënte maaltijd. Bij gebrek daaraan kunnen wolven zich ook aanpassen en bijvoorbeeld muizen vangen. Dat zal in ruimte en tijd verschillen. Elke roedel wolven heeft een iets andere menukaart, afhankelijk van het voedselaanbod ter plaatse. Als wolven in een roedel leven worden grote prooidieren het meest efficiënt benut want dan gaat een ree, zwijn of hert in 1x helemaal op. Een wolf alleen moet gemiddeld vaker op jacht omdat grote prooien ook (deels) door aaseters worden opgegeten.
Peter Venema