Wolven in Nederland (met kenmerken & tips voor herkenning)

Gestart door maurice.lahaye, maart 02, 2012, 11:51:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arjan Broekhuizen

Citaat van: Arjan Broekhuizen op januari 05, 2018, 09:00:07 AM
Wolvenmeldpunt moet getroffen schapenboeren helpen
Er komt een landelijk meldpunt waar mensen terechtkunnen die schade hebben geleden door wolven. Het is een initiatief van dierenopvang Faunavisie Wildcare en schaapsherder Jos Robroek.

https://nos.nl/artikel/2210563-wolvenmeldpunt-moet-getroffen-schapenboeren-helpen.html

LTO - Geen tweede meldpunt wolvenschade
http://lto.nl/actueel/nieuws/10890440/Geen-tweede-meldpunt-wolvenschade#.WlMgzbkhyIw.facebook
Via Facebook Wolven in Nederland
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

ronris

Citaat van: HPM op januari 06, 2018, 21:47:22 PM
Affiniteit met de natuur staat niet gelijk aan kennis van Wolven.
Helemaal mee eens, de realiteit is nu eenmaal zo dat de wolf in grote delen van Europa al bijna 200 jaar was uitgestorven en dus niemand, zowel jager als niet jager het geluk heeft gehad een wolf in de vrije natuur te kunnen spotten en ook de echte kennis van wolven in Europa daardoor minder is geworden.
Dat er nu weer wolven op eigen kracht nieuwe gebieden gaan bevolken in een naar verhouding dicht bevolkt gebied is een zeer interessant gegeven waarbij er nog veel vraagtekens zijn bij de verdere uitbreiding van een wolvenpopulatie en de effecten hiervan.
Kortom, nog veel voer voor alle "wolvendeskundigen".     

Arjan Broekhuizen

Citaat van: Arjan Broekhuizen op januari 06, 2018, 14:41:47 PM
Jagers zien wolf bij Zalkerdijk
https://kampen.online/jagers-zien-wolf-zalkerdijk/

Vanmorgen rond 8.00 uur is door een bewoner bij de Zalkerdijk (bij Westenholte) een melding gedaan van een wolf. Er waren op dat moment ook jagers in het gebied aanwezig die hebben bevestigd dat het inderdaad om een wolf ging.

Zoals hier al werd verwacht:
Geen wolf maar een hond
https://kampen.online/geen-wolf-hond/
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

peterv

Een aantal items die over Duitse wolven gingen heb ik verplaatst naar 'natuurbeheer' waar al sinds lang een topic in gebruik is voor informatie/discussie over 'wolven bij de buren'.
Peter Venema

Cygnus

#94
Wolf in Noord-Brabant vastgesteld: https://radio2.be/limburg/eerste-wolf-in-vlaanderen-steekt-in-noord-limburg-de-grens-over

Afhankelijk waar de Wolf de Nederlands-Duitse grens is overgestoken kan de Wolf ook in Limburg zijn geweest. De zendergegevens kunnen hier tzt uitsluitsel over geven.

Voor meer gegevens zie topic Wolven bij de buren in Natuurbeheer.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema


Freek Verkerk

De "Belgische Wolvin" schijnt zich ook enige tijd in Nederland opgehouden te hebben. Er schijnen 3 schapen doodgebeten te zijn. Maar ja het is belgisch nieuws, misschien wel "fake news" is er meer over bekend? http://newsmonkey.be/article/85308 Ik vind het wel bijzonder dat het niet in het Nederlandse nieuws kwam bijvoorbeeld. Wordt dat bewust uit het nieuws gehouden? En achteraf kan men toch wel vertellen waar het dier heeft gezeten, of denkt men dat het weer terugkomt. En eigenlijk juist als het dier ergens rondloopt zouden de boeren gewaarschuwd moeten worden dat zij goed op hun schaapjes passen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

jeroenroelofsen

Hele route is bekend;
https://www.wur.nl/nl/Expertises-Dienstverlening/Onderzoeksinstituten/Environmental-Research/show-wenr/Wolf-doorkruiste-Nederland-van-noord-naar-zuid.htm

Op 18 december is Naya Overijssel binnengelopen, waar ze overdag tussen Ommen en Hardenberg in boswachterij Hardenberg verbleef. Van daaruit loopt ze naar het noordwesten, tot de A28 bij De Wijk in Drenthe. Vervolgens keert ze terug naar Overijssel en gaat naar boswachterij Staphorst, waar ze tussen 19 en 22 december blijft. In de vroege ochtend van 23 december gaat Naya naar het zuiden en komt uit bij Luttenberg. Ze verblijft dan overdag in Nationaal Park de Sallandse Heuvelrug bij Hellendoorn. Ook op 24 december is ze nog op de Sallandse Heuvelrug. Op 25 december gaat ze verder naar het zuiden en passeert ze de A1 en het Twentekanaal. Ze is dan overdag bij Ruurlo in de Gelderse Achterhoek.
Op 26 en 27 december verblijft Naya in de bossen van Montferland. Op 28 december steekt ze de A12 over en gaat weer even terug naar Duitsland, tot in de buurt van Emmerich. Daar steekt ze de Rijn over, waarna ze op 29 december aankomt in Nationaal Park de Maasduinen in Limburg. Op 30 december steekt ze de Maas over en passeert de A73 bij Venray. Overdag verblijft ze in de Schadijkse bossen bij Horst. Op 31 december is ze in Limburg en Brabant, in de Mariapeel en de Deurnese Peel. Vervolgens gaat de route verder naar het zuiden, waarbij Nationaal Park de Groote Peel wordt doorkruist, en de A67 en de Zuid-Willemsvaart worden gepasseerd. Op 1 januari is ze dan in het Weerterbos. Daar passeert ze de A2. Op 2 tot 3 januari is ze in de Weerter- en Budelerbergen, waar ze in het moeras bij Budel-Dorplein en de Loozerheide verblijft. Daarna steekt Naya de grens over naar België, waar ze officieel de eerste 'Belgische wolf' wordt.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Cygnus

Bedankt. Dat is dan grofweg de onderstaande route
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

jeroenroelofsen

#99
Benieuwd hoe een eental knelpunten genomen zijn. Snelwegen bijv.
Maar ook twente kanaal. Die is zwemmend dan nog wel te doen. Maar er uit klimmen...... das een ander verhaal.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

ronris

#100
Citaat van: jeroenroelofsen op januari 16, 2018, 14:50:42 PM
Benieuwd hoe een eental knelpunten genomen zijn. Snelwegen bijv.
Maar ook twente kanaal. Die is zwemmend dan nog wel te doen. Maar er uit klimmen...... das een ander verhaal.
Twente kanaal heeft op sommige plaatsen wel een aantal diervriendelijke oevers, bijvoorbeeld ten hoogte van Goor. Zijn daar wat aanpassingen gedaan, ook om paaiplaatsen voor vissoorten te scheppen. Ook zijn er best wel wat bruggen over het kanaal op rustige plekken waar in de nachtelijke uren nauwelijks verkeer overkomt.
En voor de snelwegen, niet ieder dier wat een snelweg oversteekt wordt doodgereden. Wellicht de A1 overgestoken bij Rijssen, ecoduct de Borkeld?   

jeroenroelofsen

Daarom ben ik dus ook benieuwd hoe het exact gegaan is. Is deze dame zo slim geweest rustige plekken te gebruiken? Heeft ze veel geluk gehad (gewoon snelweg over gerend)? Of juist gebruik van de opties die "wij" bieden (ecoducten en in/uitreed plekken)?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

ruut

moest effe zoeken, maar toch gevonden het in archief van ED
groet, ruut ;)

De wolf huilt weer in het Leenderbos
LEENDE - De wolf huilt weer in het Leenderbos. Een paar kilometer van de plek waar in 1897 de laatste wolf in Nederland werd gezien. "Als je dat geluid hoort, schrik je je kapot", zegt Martijn van Dalen. Hij heeft de wolf horen huilen.

Martijn bedoelt dat je schrikt als je er niet op rekent. Hijzelf schrikt er niet van, want hij is de veroorzaker van het geluid. Van Dalen is beeldend kunstenaar, visual artist en performer en het geluid is mechanisch. Er zit niet echt een wolf in het Leenderbos. Maar wat niet is, kan komen.

Het barst bij wijze van spreken ook van de wilde zwijnen in het Leenderbos en die waren er jaren geleden ook niet. Daarom heeft Martijn van Dalen in overleg met Staatsbosbeheer alvast een kunstwerk gemaakt.

Je schrikt je rot van dat wolvengehuil
Het werk is een bedrieglijk echt bord van Staatsbosbeheer. Op het bord - 800 meter van de parkeerplaats aan het Strijperpad in Leende - staan het logo van SBB, foto's van wolven en informatie over het dier. En dat is nog eens wat anders dan de borden over eekhoorns, reeën en allerhande vogeltjes.

Maar dat bord op zich is maar een deel van het kunstwerk. De kneep zit in een infraroodcameraatje dat op lichaamswarmte reageert.  Net als je een paar seconden staat te lezen klinkt er alom wolvengehuil. En dan schrik je je dus kapot. Het wolvengehuil is nep, maar dat zou zo maar een kwestie van tijd kunnen zijn.

Routebeschrijving
Het bord blijft tot oktober in het bos. Voor wie het wil zien heeft Martijn van Dalen een routebeschrijving gemaakt: Het Leenderbos ligt ten zuidoosten van Eindhoven, tegen de Belgische grens. Twee kilometer van afslag 34 aan de A2 (Valkenswaard/Leende), aan de weg naar Valkenswaard, afslag Leenderbos. Wanneer u gebruik maakt van een navigatiesysteem, houdt Strijperpad 1 aan en ga niet via Leenderstrijp.


Landkunst in het Leenderbos
Het kunstwerk met de huilende wolf is niet de enige bijzonderheid die op dit moment in het Leenderbos is te zien. Er is nog meer en dat allemaal onder de naam Landkunst in het Leenderbos.

Er staat bijvoorbeeld en kerktoren van de kunstenaar Wouter Klein Velderman. Masking Wood heet het. Jak Peters maakte een ontmoetingsplek en organiseert filmavonden en studio TTTVO brengt herinneringen aan de jacht tot leven.

print corrigeer
Publicatie: maandag 2 september 2013 - 17:58
Auteur: Jan de Vries

Cygnus

Er is nu een kaart gepubliceerd van de route van Naya gebaseerd op de GPS-gegevens.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Douwe van der Ploeg

Met "Naya" wordt de desbetreffende wolf bedoeld. Laten we alsjeblieft ophouden met wilde dieren koosnaampjes geven, het zijn geen huisdieren.
Douwe van der Ploeg

Cygnus

Citaat van: Douwe van der Ploeg op januari 24, 2018, 18:26:07 PM
Met "Naya" wordt de desbetreffende wolf bedoeld. Laten we alsjeblieft ophouden met wilde dieren koosnaampjes geven, het zijn geen huisdieren.

Ik ben ook geen voorstander van het geven van namen aan wilde dieren. De Duitse onderzoekers duiden deze Wolf echter aan met Naya, het heeft niet veel zin om dat te negeren.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

ronris

Citaat van: Douwe van der Ploeg op januari 24, 2018, 18:26:07 PM
Met "Naya" wordt de desbetreffende wolf bedoeld. Laten we alsjeblieft ophouden met wilde dieren koosnaampjes geven, het zijn geen huisdieren.
Ben ik het in principe helemaal mee eens, neem aan dat ze deze wolvin in het teken van het zenderonderzoek ook een code hebben gegeven maar denk niet dat je hier helemaal aan ontkomt bij dit soort projecten waarbij maar weinig dieren meedoen.


jeroenroelofsen

Citaat van: Cygnus op januari 24, 2018, 14:56:22 PM
Er is nu een kaart gepubliceerd van de route van Naya gebaseerd op de GPS-gegevens.
Heb je hier een bron van? Zou graag het kaartje in iets meer detail willen zien om te weten waar in de achterhoek hij precies was (mijn ouders wonen daar ;) )
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)


jeroenroelofsen

Citaat van: hiskodevries op januari 26, 2018, 09:24:44 AM
http://www.jagdverband.de/content/zwei-weitere-w%C3%B6lfe-mecklenburg-vorpommern-mit-sendern-markiert
Thanx, had ik inmiddels ook gevonden, maar niet echt veel mee resolutie, maakt zoeken niet veel makkelijker.

Lijkt op basis van dit kaartje dat ie de A1 toch over gewandeld is. Al sluit het niet helemaal uit dat daar toch ergens een viaduct zit. Daarom zou een kaart met meer detail welkom zijn :)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Cygnus

De gepubliceerde afbeelding staat hier: http://www.jagdverband.de/sites/default/files/styles/xl/public/Belgien_Wolf_Quelle_TUDresden_Forstzoologie.PNG?itok=xJenp_8Z

Die kaart is in dezelfde resolutie als de kaart die ik eerder heb gepost. De gegevens die beschikbaar zijn worden steeds beter. Eerst hadden we niets, toen alleen een beschrijving van de route en nu deze kaart met GPS-punten. Ooit zal er wel eens een kaart komen die meer detail laat zien.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

HPM

Citaat van: jeroenroelofsen op januari 26, 2018, 10:44:39 AM

Lijkt op basis van dit kaartje dat ie de A1 toch over gewandeld is. Al sluit het niet helemaal uit dat daar toch ergens een viaduct zit. Daarom zou een kaart met meer detail welkom zijn :)

Er zijn meerdere plaatsen waar hij desgewenst onderdoor of overheen de A1 kan.
Herman van der Meer

Oenanthe

Citaat van: Douwe van der Ploeg op januari 24, 2018, 18:26:07 PM
Met "Naya" wordt de desbetreffende wolf bedoeld. Laten we alsjeblieft ophouden met wilde dieren koosnaampjes geven, het zijn geen huisdieren.
Geen huisdieren inderdaad maar wanneer je over wilde dieren spreekt en je kent die individueel is het reuze praktisch om een naam te geven. Anders blijf je spreken van de wolf van Vlaanderen of dat kleine rooitje. Lastig in de communicatie. Van koosnaampjes is geen sprake vind ik.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jeroenroelofsen

Citaat van: HPM op januari 26, 2018, 11:57:29 AM
Citaat van: jeroenroelofsen op januari 26, 2018, 10:44:39 AM

Lijkt op basis van dit kaartje dat ie de A1 toch over gewandeld is. Al sluit het niet helemaal uit dat daar toch ergens een viaduct zit. Daarom zou een kaart met meer detail welkom zijn :)

Er zijn meerdere plaatsen waar hij desgewenst onderdoor of overheen de A1 kan.
Ja klopt.
-Afrit Bathmen, al denk ik dat dat te ver naar het westen is in combinatie met de kaart
-Onderdoorgang van de Schipbeek
-Viaduct Bettinkdijk
-Afrit Lochem met B weg die daar ook loopt. (al is duidelijk op de kaart dat dat al te ver naar het oosten is)

Geloof me, ik kom erg vaak over dat stuk A1, heel veel meer opties zitten er tussen Bathmen en Lochem niet.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

ronris

Citaat van: jeroenroelofsen op januari 26, 2018, 16:18:41 PM
Citaat van: HPM op januari 26, 2018, 11:57:29 AM
Citaat van: jeroenroelofsen op januari 26, 2018, 10:44:39 AM

Lijkt op basis van dit kaartje dat ie de A1 toch over gewandeld is. Al sluit het niet helemaal uit dat daar toch ergens een viaduct zit. Daarom zou een kaart met meer detail welkom zijn :)

Er zijn meerdere plaatsen waar hij desgewenst onderdoor of overheen de A1 kan.
Ja klopt.
-Afrit Bathmen, al denk ik dat dat te ver naar het westen is in combinatie met de kaart
-Onderdoorgang van de Schipbeek
-Viaduct Bettinkdijk
-Afrit Lochem met B weg die daar ook loopt. (al is duidelijk op de kaart dat dat al te ver naar het oosten is)

Geloof me, ik kom erg vaak over dat stuk A1, heel veel meer opties zitten er tussen Bathmen en Lochem niet.
Er zijn nog wat meer mogelijkheden op dat stukje maar het zal met deze kaartinformatie nog even gissen blijven.
Oxersteeg, Gorsselseweg, Marsdijk, een duiker ter hoogte van Veenweg en Oude stationsweg en de Langstraat net voor afslag N322.   

jeroenroelofsen

Als je op google maps op het hoede niveau inzoomt (zoals het kaartje) dan lihken me de opties die jij geeft te ver naar het westen te liggen. Maar met de echte details komen we daar tzt wel achter ;)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HPM

Citaat van: jeroenroelofsen op januari 26, 2018, 16:18:41 PM
Citaat van: HPM op januari 26, 2018, 11:57:29 AM
Citaat van: jeroenroelofsen op januari 26, 2018, 10:44:39 AM

Lijkt op basis van dit kaartje dat ie de A1 toch over gewandeld is. Al sluit het niet helemaal uit dat daar toch ergens een viaduct zit. Daarom zou een kaart met meer detail welkom zijn :)

Er zijn meerdere plaatsen waar hij desgewenst onderdoor of overheen de A1 kan.

Ja klopt.
-Afrit Bathmen, al denk ik dat dat te ver naar het westen is in combinatie met de kaart
-Onderdoorgang van de Schipbeek
-Viaduct Bettinkdijk
-Afrit Lochem met B weg die daar ook loopt. (al is duidelijk op de kaart dat dat al te ver naar het oosten is)

Geloof me, ik kom erg vaak over dat stuk A1, heel veel meer opties zitten er tussen Bathmen en Lochem niet.

Ik heb kaarten over elkaar heen gepast en hij is iets ten oosten van Bathmen de A1 gepasseerd. Hoogstwaarschijnlijk ter hoogte van het viaduct Marsdijk (afslag Bathmen). Zelfs de Schipbeek lijkt me al teveel oostelijk. De volgende stip is Laren en vandaar zal hij aan het eind van de Zutphense weg het Twentekanaal zijn overgestoken.
De stip voor Bathmen is even noord van de N344, richting Lettele.
Herman van der Meer

egilio

Dat er rechte lijnen tussen de lokaties staan wilt niet zeggen dat hij ook de kortste route tussen die punten heeft afgelegd.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Cygnus

Citaat van: egilio op januari 27, 2018, 16:35:47 PM
Dat er rechte lijnen tussen de lokaties staan wilt niet zeggen dat hij ook de kortste route tussen die punten heeft afgelegd.

Dat is helemaal juist. Alleen in dit geval staat er een stip zo ongeveer op het viaduct van de Marsdijk als je de methode zoals door Herman beschreven toepast. Dit had ik gisteren ook al gedaan en kwam toen tot dezelfde conclusie.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

peterv

Citaat van: Cygnus op januari 26, 2018, 11:17:14 AM
Ooit zal er wel eens een kaart komen die meer detail laat zien.
Omdat het basisgegevens betreft van een nog niet afgerond wetenschappelijk onderzoek is het logisch dat gedetailleerde kaarten nog niet openbaar zijn. Ga er maar vanuit dat er in het verlengde van dat onderzoek wordt gewerkt aan het analyseren van Naya's exacte route. Puzzelen op dit forum is natuurlijk leuk maar in Dresden zijn de locaties van de peilingen vrijwel tot op de meter nauwkeurig bekend.
Peter Venema